رییس بیمارستان امام حسین(ع) با بیان این که کرونا شرایط دشوار وپیچیده‌ای را برای کادر درمان ایجاد کرده، بحران کرونا را متفاوت توصیف کرد و افزود: مزمن شدن روند اپیدمی کووید ۱۹ چرخه ارائه خدمات به بیماران غیرکرونایی را در بیمارستان امام حسین(ع) متوقف نکرده است.

یکسال است که کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا، شب و روز ندارد

سلامت نیوز:رییس بیمارستان امام حسین(ع) با بیان این که کرونا شرایط دشوار وپیچیده‌ای را برای کادر درمان ایجاد کرده، بحران کرونا را متفاوت توصیف کرد و افزود: مزمن شدن روند اپیدمی کووید ۱۹ چرخه ارائه خدمات به بیماران غیرکرونایی را در بیمارستان امام حسین(ع) متوقف نکرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر منافی ضمن مقایسه زلزله دلخراش بم با بحران کرونا اظهار کرد: هر چند که آن زمان حجم بیماران ارجاع شده به بیمارستان امام حسین(ع) کم نبود ولی مشکل جسمی زلزله دیدگان در بازه زمانی کوتاه مدتی برطرف شد و بیمارستان به حالت عادی ارائه خدمت برگشت، در بحران کووید ۱۹ نزدیک به یکسال است که کادر درمان و بهداشت در خط مقدم مقابله با کرونا برای کاهش آلام و درمان بیماران شب و روز ندارند.
وی ادامه داد: تا به امروز شروع و خاتمه تمام بحران‌ها دربازه زمانی محدودی ایجاد شده ولی تفاوت اصلی کرونا با سایر بحران‌های پزشکی زمان طولانی و مزمن شدن این بیماری است.


منافی با بیان این که کادر درمان به دلیل حجم بالای مبتلایان و طولانی شدن کرونا دچار خستگی و فرسودگی شده‌اند، توجه بیش از پیش مردم به رعایت توصیه‌ها و هشدارها با هدف ریشه‌کنی کرونا را خواستار شد.


رییس بیمارستان امام حسین(ع) با اشاره به ارائه خدمات تخصصی بیمارستان امام حسین(ع) به عنوان بیمارستانی جامع گفت: این بیمارستان در شرایطی که ارائه خدمت به بیماران غیرکرونایی را در تخصصهای مختلف متوقف نکرد، بار عظیمی از  درمان  مبتلایان به کووید ۱۹ را نیز به دوش کشید.


وی در ادامه به روایت تلخ‌ترین خاطره خود در دوران شیوع کرونا پرداخت و گفت: به طورکلی سخت‌ترین لحظات برای کادر درمان زمانی است که با تمام توان تلاش می‌کنند، از هر راهی برای درمان وارد می‌شوند ولی نمی‌توانند بیماران را از بحران نجات دهند. یکی از تلخ ترین خاطراتم مربوط به یکی از دستیاران طب اورژانس بود، دستیاری فداکار که شبانه روز پای کار بود و از هیچ کوششی برای خدمت به بیماران مبتلا به کووید دریغ نمی‌کرد. متاسفانه به کرونا مبتلا شد و با توجه به بیماری زمینه‌ای که با آن درگیر بودند فاز سخت کرونا را تجربه کرد، علیرغم این که بر کرونا چیره شد ولی متاسفانه یکی از چشمهایشان درگیر عفونت ناشی از کرونا و مجبور به تخلیه چشم این همکار جوانمان شدیم.


دکتر منافی ادامه داد: زنده ماندن این دستیار ایثارگر و شکست کرونا روی شیرین این خاطره است ولی در عین حال از دست دادن عضوی از بدنشان نیز باعث تاثر فراوان شد.


رییس بیمارستان امام حسین(ع) ضمن یادآوری روزهای سخت کرونایی، از دست دادن هموطنانی که متاسفانه در بین آن‌ها جوان‌ترها، مادران باردار و یا حتی نوزادانی که هنوز چشم به جهان نگشوده‌اند، دیده می‌شود، تلخی روزهای کاری کادر درمان و مدافعان سلامت را در کنار حجم بالای ارائه خدمت گوشزد کرد.
وی بهبودی بیماران خصوصا افرادیکه دوره سخت کرونا را تجربه می‌کنند را شیرین‌ترین خاطره کادر درمان از کرونا دانست و گفت: بیمارانی را هم داشتیم که وارد فاز سخت کرونا شده بودند و همه از این بیماران قطع امید کرده بودند، بازگشت این بیماران به زندگی زیباترین و دلچسب‌ترین لحظات کاری کادر درمان است.
دکتر منافی با اشاره به این که بیمارستان امام حسین(ع) ارائه خدمت به ۱۱ هزار بیمار بستری کرونا را در کارنامه درخشان کاری خود ثبت کرده، تاکید کرد: این بیمارستان علاوه بر درمان سایر بیماران غیرکرونایی ظرفیت بالایی برای پذیرش بیماران مبتلا به کووید را دارد.


وی افزایش همدلی مردم و مسئولان را یکی از مواردی دانست که در سایه تلخ کرونا ایجاد شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که هیچ دولتی در بحران‌ها نمی‌تواند ادعا کند که تمام تصمیمات اتخاذ شده به طور کلی درست و کاربردی بوده است، کرونا را مشکل و بحرانی جهانی توصیف کرد و تلاش جمعی مردم و مسئولان را برای ریشه کنی این پاندمی مطلوب دانست.
دکتر منافی با اشاره به این که حتی کشورهای پیشرفته نیز در مقایسه با ایران در کنترل کرونا موفق تر  نبوده‌اند، تاکید کرد: طبیعتا تجارب مبارزه با اپیدمی کرونا باعث حساسیت زایی بیشتر مسئولان و سیاستگذاران شده و در ادامه تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی را نیز به دنبال دارد.
وی در ادامه با بیان این که کرونا باعث شده تا بیشتر قدر داشته‌های معمول زندگی را بدانیم خاطرنشان کرد: ویروس کووید ۱۹  دلیلی شد تا حتی قدر یک دورهمی و یا مسافرت خانوادگی را بهتر درک کنیم.


رییس بیمارستان امام حسین(ع) در ادامه یکی از مهمترین نگرانی‌های کادر درمان خصوصا پرستاران را استرس ناشی از ابتلا به کرونا دانست و افزود: شاید اگر پای صحبت کادر بهداشت و درمان بنشینیم بتوانیم راجع به هر فردی و مشکلاتی که در این دوران با آن دست و پنجه نرم کرده، یک کتاب بنویسیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر منافی با بیان این که خوشبختانه بار اپیدمی کرونا کاهش یافته است اظهار امیدواری کرد که زمستان ۹۹ همچنان با کاهش بار بیماری سپری شود و نوروز را با شرایط عادی آغاز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha