چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 306568

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه نباید محیط‌زیست را سیاسی- امنیتی کنیم، گفت: حدود 306 روز از سال گذشته و در این مدت هوای تهران 107 روز ناسالم بود.

محیط‌زیست را سیاسی- امنیتی نکنیم

سلامت نیوز: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه نباید محیط‌زیست را سیاسی- امنیتی کنیم، گفت: حدود 306 روز از سال گذشته و در این مدت هوای تهران 107 روز ناسالم بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،عیسی کلانتری روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها افزود: با این حساب بیش از یک‌سوم روزهای تهران تا به امروز آلوده بوده است. وی تاکید کرد: در راستای کاهش آلودگی هوا استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها جزو برنامه‌های دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست است، البته هنوز آنطور که باید از این پتانسیل استفاده نمی‌شود در حالی‌که دانشگاه‌ها می‌توانند از بین برنده بسیاری از مشکلات محیط‌زیستی کشور باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: باید برای احقاق حق شهروندی مانند هوای پاک از توان دانشگاه‌ها استفاده کرد نباید اجازه پایمال شدن این حق را بدهیم. کلانتری گفت: در شرایط فعلی کشور اگر قانون هوای پاک اجرایی شود 70 درصد اقتصاد کشور متوقف می‌شود. وی ادامه داد: پتانسیل علمی کشور بسیار بالا است شاید به پیش از انقلاب و اوایل انقلاب برمی‌گردد که همه دوست داشتند دکتر یا مهندس شوند، بنابراین باید اکنون از این ظرفیت استفاده کنیم.

احیای دریاچه ارومیه با کمک دانشگاه‌ها
معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به احیای دریاچه ارومیه با کمک دانشگاه‌های کشور افزود: ابتدا تعدادی از همین دانشگاهی‌ها می‌گفتند امکان احیا وجود ندارد چون به مسأله باریک نگاه می‌کردند اما بعد از انجام تحقیقات مشخص شد که احیا امکان‌پذیر است، دولت هم تصمیم گرفت با محوریت دانشگاه شریف و 14 دانشگاه دیگر احیا را انجام دهد و تا پایان امسال عملیات سخت افزاری دریاچه به پایان می‌رسد.

وی تاکید کرد: همچنین هوای پاک به عنوان حقوق شهروندی حق مسلم مردم است چون اگر سه دقیقه نفس نکشیم می‌میریم، برنامه‌های خوبی در این زمینه وجود دارد از جمله قانون هوای پاک، حال اگر در اجرا مشکلی بود تقصیر برنامه‌ریزی نیست، باید شرایط کشور را در نظر بگیریم چون به علت تحریم ها درآمد ارزی نداریم. کلانتری افزود: اکنون سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران وجود دارد که نمی‌توانیم مانع تردد آنها در سطح شهر شویم از سوی دیگر هم امکان تعویض آنها نیز نیست. وی ادامه داد: برخی مسئولان می‌گویند تحریم‌ها در ایجاد هوای ناسالم اثر نداشته در حالی که تحریم‌ها باعث شد نتوانیم خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده را از رده خارج کنیم.

خودروهای بنزینی؛ آلاینده درجه3
کلانتری گفت: امروز خودروهای بنزینی آلاینده درجه سه محسوب می‌شوند، صنایعی که مازوت مصرف می‌کنند سهم زیادی در آلودگی هوا دارند، قرار بود سالانه 70 هزار کامیون و 6 هزار اتوبوس جایگزین شود اما نتوانستیم انجام دهیم چون درآمد ارزی نداریم، 70 هزار کامیون به هفت میلیارد دلار و اتوبوس‌ها به یک میلیارد دلار پول نیاز دارد اگر می‌توانستیم این تعداد کامیون را جایگزین کنیم امسال 280 هزار کامیون آلاینده از رده خارج می‌شد اما به علت تحریم‌ها و نداشتن درآمد ارزی موفق به انجام این کار نشدیم.

وی افزود: سوخت خودروها تقریبا استاندارد است اما سوخت نیروگاه‌ها استاندارد نیست علت آن هم وجود تحریم است، دیوانه‌ای که کشور ما را تحریم کرده بود به زودی می‌رود اما اثرش برای ما می‌ماند، دولت نتوانست برنامه‌های خود را اجرا کند و به این به ما ضربه زد چون درآمد ارزی کشور محدود شد و تقریبا نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی متوقف شد، پول‌های ما در کشورهایی مانند کره جنوبی، ترکیه و هند بلوکه شده و به ما نمی‌دهند، بخش عمده‌ای از آلودگی هوا با ارتباطات ارزی مرتبط است، مسائل سیاست خارجی اثرات خود را روی هوای پاک هم نشان می‌دهد وقتی که سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در سطح شهر تهران تردد می کند معادل 15 میلیون دستگاه خودروی فرسوده آلودگی ایجاد می‌کند و ما نمی‌توانیم آنها را نوسازی کنیم. کلانتری ادامه داد:

برخی گمان می‌کنند سیاست‌های خارجی هیچ ارتباطی با آلاینده‌های داخلی ندارد در حالی که ارتباط مستقیمی دارد‌، ما نمی‌توانیم فناوری را وارد کنیم با این وضعیت پژوهشی که داریم باید 15 تا 20 سال دیگر منتظر بمانیم تا بتوانیم خودرویی غیر‌آلاینده تهیه کنیم، روز گذشته موتور سه سیلندر کمتر آلاینده به خط تولید رسید شاید باید چندین سال پژوهش کنیم تا بتوانیم خودرویی با استانداردهای روز دنیا تولید کنیم.

همه اینها به تحریم‌ها بر‌می‌گردد که به ما لطمه زد و شدت تخریب محیط‌زیست را بالا برد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: حداقل باید 400 هزار کامیون سنگین از رده خارج شود و به علت فرسودگی اجازه ورود به تهران و برخی کلانشهرها را ندارند از این‌رو به شهرستان‌ها سرازیر شدند که در بعد از مدتی در آنجا هم اثر خود را خواهند گذاشت.

وی تاکید کرد: در بخش هوای پاک سرمایه‌گذاری نشود همچنان هوای ناپاک خواهیم داشت، خودروهای فرسوده مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به ویژه در تهران باید نوسازی شوند، 6 هزار و 500 اتوبوس در تهران وجود دارد که حدود چهار هزار تای آن فرسوده است عمرشان بالای 30 سال است، همه اینها باید نوسازی شوند. کلانتری گفت:

در بخش آب هم وضعیت ما بهتر از هوا نیست، هنوز فکر می‌کنیم آب داریم و بی‌رویه مصرف می‌کنیم، سالانه 90 میلیارد متر مکعب آب تجدید‌پذیر داریم که همه را مصرف می‌کنیم این روش مصرف ریشه محیط‌زیست را نابود می‌کند، وزارت نیرو در حال تهیه قانون جامع مصرف آب است در حالی‌که که وزارت نیرو به عنوان بهره‌بردار به این قانون نگاه می‌کند در حالی که محیط‌زیست باید به عنوان یک منابع پایدار به آن نگاه کند، ما می‌گوییم باید 40 درصد آب تجدید مصرف مصرف شود در حالی که الان 100 درصد آن را مصرف می‌کنیم، سالانه 25 میلیارد متر‌مکعب آب نفوذی ما است که بالای 50 میلیارد متر مکعب مصرف می‌کنیم.


وضعیت خاک کشور بد است
وی با بیان اینکه وضعیت خاک کشور هم بهتر نیست، افزود: منابع محیط‌زیست ما دارد پایمال می‌شود، مساله هم به هیچ عنوان امنیتی یا سیاسی نیست، این کشور باید پایدار بماند، در قانون اساسی آمده و رهبر انقلاب هم بارها تاکید کرده‌اند که محیط‌زیست مساله این دولت و آن دولت این نسل و آن نسل نیست باید منابع برای نسل‌های بعدی حفظ کنیم. منابع تجدید پذیر باید حفظ شود‌، زمانی که اگر تمام مردم ایران هم چاه‌کن می‌شدند نمی‌توانستند 50 درصد آب‌های زیر زمینی را خارج کنند اما امروز با فناوری تا اخرین قطره آب را خارج می کنیم.

فناوری را در راه تخریب به کار گرفتیم. معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرد: درخواست می‌کنم که مسائل محیط‌زیستی سیاسی- امنیتی نشود این موضع را از محیط‌زیست خارج کنیم، راه درست محیط‌زیست سالم استفاده از دانش و توانمندی داخل کشور است، مثلا به کشاورز هر چه آب بدهند نمی‌گوید کافی است و استقبال هم می کند اما محیط زیست می‌گوید نباید بیشتر از 40 درصد آب‌های تجدید پذیر استفاده شود که می توان با فناوری بهره‌وری را بالا برد، به نظر می‌رسد در برنامه‌های ما جامع‌نگری نبوده است اما امروز این امکان را داریم تا از توان علمی دنیا استفاده کنیم مانند احیای دریاچه ارومیه که از تجربیات حدود 40 کشور بهره ببریم.

کلانتری گفت: در زمینه تنوع زیستی و حیات‌وحش هم آنطور که باید موفق نبوده‌ایم مثلا برای زادآوری یوزپلنگ از راه‌های زیادی استفاده کردیم اما موفق نبودیم چون در این زمینه پژوهش کاملی انجام ندادیم دانشگاه‌ها در این زمینه ضعیف عمل کردند و ما این آمادگی را داریم که اعتبار مورد نیاز در این زمینه را از صندوق ملی محیط‌زیست تامین و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha