چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 306578

همان‌طور که می‌دانید در روش طبخ غذا با روغن، مواد غذایی بیشتر خاصیت‌های مفید خود را از دست می دهد و حتی با سرخ شدن غذا در روغن علاوه بر از دست رفتن فواید آن، امکان به خطر افتادن سلامتی شما افزایش می یابد.

چرا باید غذای بخارپز بخوریم؟

سلامت نیوز:همان‌طور که می‌دانید در روش طبخ غذا با روغن، مواد غذایی بیشتر خاصیت‌های مفید خود را از دست می دهد و حتی با سرخ شدن غذا در روغن علاوه بر از دست رفتن فواید آن، امکان به خطر افتادن سلامتی شما افزایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، بهتر است برای طبخ سالم‌تر غذا از روش بخارپز استفاده کنید که با این روش پخت می‌توان به راحتی پروتئین ها و ویتامین‌های لازم را پس از طبخ در غذا حفظ کرد. بخارپزکردنِ غذا بهترین روش برای حفظ مواد مغذی و ویتامین‌هاست. در ادامه فهرستی از فواید غذاهای بخارپز آماده کرده‌ایم.

۱. کمک به کاهش کلسترول

بخارپزکردنِ انواع گوشت‌،باعث جداشدنِ چربی‌ها از گوشت می‌شود. حال ‌آن‌که، جداکردن چربی از گوشت با دیگر روش‌های پخت، مثل کبا‌ب‌کردن یا سرخ‌کردن، بسیار دشوار است.از آن‌جا که در روش بخارپز از روغن استفاده نمی‌شود، غذای سالم‌تری خواهید داشت. خوردن غذاهای بخارپزِ بدون چربی یعنی دریافت کالری کمتر و دریافت کالری کمتر یعنی کنترل میزان کلسترول.

 ۲. کمک به حفظ رنگ، مزه و فیبر غذا

با بخارپزکردن سبزیجات مزه، رنگ و بافت آن‌ها تا حد امکان حفظ می‌شود. البته، در کنار بافت و رنگ سبزیجات، حداکثر میزان مواد مغذی موجود در آن‌ها را هم  دریافت می‌کنید.اضافه‌کردن ادویه به آب می‌تواند کمی مزه هم به آن‌ها بیفزاید.

۳. کمک به حفظ ریزمغذی‌ها

روش‌های پخت معمولی، ویتامین‌ها و مواد معدنی سبزیجات را از‌ آن‌ها جدا می‌کند. با روش بخارپز بیوتین، ریبوفلاوین یا ویتامین B2، پانتوتنیک اسید، ویتامین C، نیاسین یا ویتامین B3، ویتامین B12، تیامین یا ویتامین B1 و ویتامین B در سبزیجات حفظ می‌شود. همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر و زینک هم به این روش در سبزیجات باقی می‌ماند.

۴. روشی ساده برای پخت‌وپز

قراردادن مواد غذایی به‌صورت لایه‌لایه روی هم و بخارپزکردن آن ها به شما کمک می‌کند تا زمان کمتری را  در آشپزخانه صرف کنید. درضمن، نیاز نیست مدت زیادی را صرف آماده‌سازی کنید و بیشتر پخت‌و‌پز را می‌توانید تنها روی یک شعله انجام دهید.

 توصیه‌هایی برای بخارپزکردن مواد غذایی

بهترین راه بخارپزکردن، استفاده از دستگاه بخارپز است.مدل‌های برقی جدید تایمر هم دارند و کار را برای‌تان آسان‌تر می‌کنند. زیرا با تنظیم زمان می‌توانید از زیاد پخته‌شدن غذا جلوگیری کنید. همچنین، می‌توانید از بخارپزهای قدیمی‌تر که ماهیتابه بزرگی در پایین و بشقابی سوراخ‌دار دارند استفاده کنید و غذاها را نوبتی در آن قرار دهید.

* برای طعم‌دار کردن مواد اولیه (ماهی، مرغ یا سبزیجات)، آن‌ها را در مخلوط ادویه و سبزیجات معطر بغلتانید. می‌توانید آن‌ها را مدت بیشتری در این مخلوط نگه‌دارید. سپس، آن‌ها را تمیز کنید و در بخارپز قرار دهید. کمی روغن روی آن‌ها اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه با بخار بپزند. به همین راحتی!

* برای پخت مرغ بهتر است از سبزیجات معطر مانند جعفری، ریحان، رزماری و آویشن استفاده کنید.برای طعم‌دار کردن ماهی و سبزیجات می‌توانید قبل از پخت، آن‌ها را در مخلوط سرکه بالزامیک یا آبلیمو و روغن زیتون بخوابانید.

همچنین می‌توانید هنگام پخت، تکه‌های لیمو‌ ترش را به‌همراه ماهی یا سبزیجات در بخارپز قرار دهید. سس سویا، کنجد و انواع فلفل‌ هم برای طعم‌دارکردن انواع مختلف گوشت و سبزیجات مناسب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha