چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 306582

وقتی چشم‌هایش توی آینه به خودش می‌افتد به پهنای صورت می‌خندد. مادر قربان‌صدقه‌اش می‌رود و او قند توی دلش آب می‌شود. وقت زیادی برای استراحت دارد و دوره نقاهت جراحی‌اش به سرعت می‌گذرد.

رواج جراحی‌های زیبایی با شیوع کرونا

سلامت نیوز:وقتی چشم‌هایش توی آینه به خودش می‌افتد به پهنای صورت می‌خندد. مادر قربان‌صدقه‌اش می‌رود و او قند توی دلش آب می‌شود. وقت زیادی برای استراحت دارد و دوره نقاهت جراحی‌اش به سرعت می‌گذرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، کرونا بهترین فرصت را در اختیار او گذاشت تا آن‌طور که دوست دارد چهره‌اش را بسازد. اول ابروهایش را میکرو کرد بعد دماغش را عمل کرد. به گونه‌ها و لب‌هایش هم ژل زد. چند ماهی است دورکار شده و از هر زمان دیگری وقت بیشتری داشته. با همه اینها می‌گوید خیلی‌ها از اینکه در این شرایط تن به جراحی زیبایی داده، تعجب می‌کنند.28 ساله است و اصرار می‌کند اسمی از او در این گزارش نیاورم چون حتی دوستانش هم فعلاً نمی‌دانند چه کارهایی کرده است.

- اما بالاخره دوستانت چهره‌ات را می‌بینند، چرا نمی‌گویی؟

- شاید کرونا حالا حالاها ادامه پیدا کند؛ ضمن اینکه ماسک هم به کمک می‌آید. آخر آدم را قضاوت می‌کنند و می‌گویند چه کاری بود توی این شرایط. 

- نترسیدی کرونا بگیری؟

 - کمی می‌ترسیدم اما پزشکم اطمینان داد که همه چیز در شرایط خیلی خوب و پاکیزه‌ای انجام می‌شود و برایم مشکلی پیش نمی‌آید.من در یک کلینیک جراحی کردم و خدا را شکر مشکلی پیش نیامد قبل از عمل هم تست کرونا دادم.برخی اخبار در سراسر دنیا از افزایش جراحی‌های زیبایی در دوره کرونا خبر می‌دهند.

گفته می‌شود عمل‌های زیبایی در کلینیک‌های زیبایی امریکا، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا در دوره کرونا افزایش یافته است. برخی فراغت بیشتر در دوره کرونا را دلیل این موضوع می‌دانند و اینکه افراد بعد از عمل می‌توانند صورت‌شان را پشت ماسک پنهان کنند. از سویی برخی هم معتقدند استفاده بیش از حد از گفت‌و‌گوهای ویدیویی و نرم‌افزارهایی که آدم‌ها دائماً صورت‌شان را از نزدیک می‌بینند در گرایش به این مسأله تأثیر داشته. اما در ایران چه اتفافی افتاده؟آیا دوروبر خودتان کسی را دیده‌اید که در دوره شیوع ویروس کرونا جراحی زیبایی کرده باشد.

متخصصان در این‌باره چه می‌گویند؟

«هر بار با کسی «ویدیو‌گفت‌و‌گویی» دارم محال است اظهار نظری درباره قیاقه‌ام نکنند. همین دیشب دوستم گفت چرا نمی‌روی پیشونی و خط خنده‌ات را بوتاکس کنی، کلی چروک داری. تازه گفت چقدر چاق شده‌ای. راستش خودم هم هر‌بار توی این گفت‌و‌گوها خودم را می‌بینم بیشتر می‌فهمم چقدر سر و صورتم ایراد دارد.

برای همین هم بیشتر اوقات از تماس تصویری دوری می‌کنم. اصلاً دوست ندارم دماغ گنده‌ام در این تصاویر گنده‌تر به نظر بیاید.» نازنین دائم این نظرات را می‌شنود و کم‌کم ترغیب می‌شود برای بوتاکس از پزشک وقت بگیرد.«یک جراحی زیبایی شده در دوره کرونا هستم.» ناهید خودش را این‌طور معرفی می‌کند و بعد هم می‌خندد: «من بینی‌ام را در این دوره عمل کردم. اولش می‌ترسیدم کرونا بگیرم. اما راستش همه چیز خیلی سریع و غیر‌منتظره اتفاق افتاد. یعنی رفتم پیش دکتر و مشاوره گرفتم. بعد ایشان پنج ماه بعد وقت دادند. یک هفته بعد تماس گرفتند و گفتند کنسلی دارند و زودتر برای جراحی بروم. اتفاقاً من به‌خاطر استفاده از ماسک خیلی اذیت می‌شدم چون همه‌اش می‌ترسیدم ماسک به بینی‌ام فشار بیاورد و فرم بینی‌ام عوض شود. اما دورکار شدم و تا چند ماه اصلاً از خانه بیرون نرفتم. واقعاً دور کار بودنم و اینکه می‌توانم از این فرصت برای نقاهت استفاده کنم برای من خیلی در تصمیمم تأثیر داشت. قبل از جراحی هم تست کرونا ندادم یعنی پزشکم اصلاً از من چنین درخواستی نکرد.»

سارا 34 ساله مهرماه امسال جراحی ابدومینوپلاستی یا کوچک کردن شکم انجام داد. در یک کلینیک زیبایی در شمال تهران. در جواب سؤالم که چرا این دوره را برای جراحی انتخاب کرده تند وتند از بهداشتی بودن مرکز جراحی‌اش می‌گوید: «این مرکز سه پزشک جراح عالی دارد. اتاق‌ها هم خصوصی بود و پروتکل‌ها هم رعایت می‌شد.

شکمم را برداشتم. من خانه‌دارم و دیدم در این دوره واقعاً رفت‌و‌آمد به خانه‌ام کم شده و بهترین فرصت را دارم تا دوره نقاهتم را بگذرانم. دیگر کسی در این دوره با گل و شیرینی به دیدنم نمی‌آمد. من دو بچه کوچک دارم و با اینکه ریسک داشت دیدم بهترین وقت است. تازه عمل در این دوره ارزانتر هم بود. سه هفته کامل استراحت کردم و مشکلی هم پیش نیامد.»طاهره هم در جواب این سؤال که چرا دوره کرونا را برای جراحی بینی و گونه‌اش انتخاب کرده می‌گوید: «قبلش خیلی برای انتخاب دکتر جست‌و‌جو کرده بودم اما به خاطر کرونا کنسل کردم تا خردادماه که کرونا کمتر شد و تصمیم گرفتم عمل کنم.

به من اطمینان دادند تست کرونا می‌دهم و همه چیز استریلیزه است. تازه اضطراب کرونا باعث شد بیشتر ترغیب شوم مطب‌ها را برای پیدا کردن دکتر خوب ببینم و سرم گرم شود. دو تا ماسک می‌زدم و رعایت می‌کردم تا مشکلی پیش نیاید. بعد هم گونه‌ام را درست کردم. چون دیدم بینی‌ام تا جا بیفتد کلی زمان می‌برد برای همین‌ گونه زدم. گونه را در یک مطب درست کردم.

با این کارها در دوره کرونا احساس بهتری پیدا کردم.»دکتر کمال فروتن فوق تخصص جراحی پلاستیک می‌گوید که نمی‌توانم بگویم جراحی‌های زیبایی در دوره کرونا رشد داشته است و هرچند کسانی این جراحی‌ها را انجام داده‌اند، اما در کل عمل‌های این‌طوری نسبت به قبل کمتر شده: «به‌خاطر کمبود تخت در ایران و توصیه‌ها عمل‌ها کمتر شده. هرچند برخی بیماران به‌خاطر در خانه ماندن و فراغت بیشتر علاقه‌مند به عمل زیبایی هستند اما امکانات کافی برای این جراحی‌ها وجود ندارد. من به همه بیمارهایم که خواستار این‌گونه جراحی‌ها هستند می‌گویم که هیچ گارانتی برای مبتلا نشدن به کرونا وجود ندارد.

چون حتی ممکن است کسی کرونا نداشته باشد اما ناقل بیماری باشد. بنابراین تعداد عمل‌های زیبایی که زمان زیادی نیاز دارند کمتر شده و بیشتر جراحی‌هایی که زمان کمتری نیاز دارند انجام می‌شود. جراحی بینی طی یک ماه و نیم اخیر بیشتر شده اما عمل کوچک کردن سینه و شکم کمتر شده.»او به همه توصیه می‌کند که در دوره شیوع کرونا از انجام عمل‌های زیبایی خودداری کنند:

«من به هیچ عنوان جراحی در این دوره را توصیه نمی‌کنم. در یک عمل جراحی دست کم ده بیست نفر از پرسنل بیمارستان و پرستار و پزشک درگیر هستند و ممکن است در این میان کسی ناقل بیماری باشد. همچنین جراحی‌هایی که بیش از یک ساعت و نیم تا دو ساعت به طول می‌انجامد، مقاومت بدن را کم می‌کند و بیمار دچار ضایعه می‌شود و ویروس در این شرایط راحت‌تر عمل می‌کند.

جراحی زیبایی در این دوران به صلاح نیست مگر اینکه خود بیمار اصرار به جراحی داشته باشد که با تعهد خودش جراحی انجام می‌شود اما هیچ اطمینانی در زمینه مبتلا نشدن به کرونا داده نمی‌شود.»مزدک دانشور، انسان‌شناس پزشکی درباره جراحی‌های زیبایی به‌طور کلی نظر می‌دهد و تأکید می‌کند از افزایش یا کاهش این جراحی‌ها در این دوران اطلاعی ندارد:«جراحی زیبایی یکی از مسائلی است که جهان پزشکی امروز با آن روبه‌روست. پیش از جراحی‌های زیبایی به شیوه امروز، علم پزشکی تلاش داشت پاسخی به مشکلات سلامتی مردم بدهد. اما با وارد شدن سرمایه به پزشکی، این رشته علمی نیز در خدمت انباشت پول هرچه بیشتر قرار گرفت و دیگر بیماری و مشکل را هدف قرار نداد؛ بلکه یک تقاضای القایی آفرید. تقاضای القایی به این معناست که تقاضا به صورت خود به خود وجود ندارد، بلکه با تشویق و ترغیب یا ایجاد فضا و سپهر خاص، افراد به سمت تهیه آن می‌روند.»

به گفته او دیگر یک پزشک زیبایی چندان به فکر سوختگی و از کارافتادگی و سندرم‌های مادرزادی نیست، بلکه چین و چروک صورت، چربی شکم یا دماغ را هدف گرفته است. پیری، دماغ معمولی و کمی چربی دور شکم قابل تحمل نیست یا نباید تحمل شود و باید برای رفع آن به‌سرعت اقدام شود. نکته دیگر اینجاست که تعداد جراحی‌های زیبایی در جوامع نابرابر بیشتر است. نابرابری برای افراد حس ناامنی و بی‌اعتمادی به خود ایجاد می‌کند.

آنها حس می‌کنند که به اندازه کافی زیبا نیستند، جوان و جذاب نیستند و باید با کمک جراحی‌های زیبایی، در این رقابت نفسگیر با دیگر همسالان جایی برای خود بیابند. هر چقدر ناامنی در یک جامعه نسبت به آینده، جایگاه شغلی، جایگاه عاطفی و احساسی بیشتر شود، افراد بیشتر به سمت جراحی‌های زیبایی رانده می‌شوند.

خیلی‌ها این روزها از رفتن به بیمارستان و مراکز درمانی حتی برای درمان‌های ضروری خودداری می‌کنند اما برخی هم این دوره را فرصت مناسبی برای کارهای عقب‌افتاده‌شان یافته‌اند. هرچه هست کرونا خیلی‌ها را مجبور به گرفتن تصمیم‌های جدید در زندگی‌شان کرده حتی درباره صورت و بدن‌شان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha