پس از شروع فاز اول کارآزمایی بالینی آزمایش موفق واکسن کرونای ایرانی ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره) روی گروه اول، دوم و سوم داوطلبان، همچنان این تست بدون هیچ عارضه‌‌ای ادامه دارد.

ورود واکسن ایران و کوبا به فاز بزرگ انسانی در اسفند

سلامت نیوز:پس از شروع فاز اول کارآزمایی بالینی آزمایش موفق واکسن کرونای ایرانی ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره) روی گروه اول، دوم و سوم داوطلبان، همچنان این تست بدون هیچ عارضه‌‌ای ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، دومین واکسن کرونای ایران نیز به‌نام «سوبرنا» که تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو بیوتکنولوژی کوباست، آماده کسب مجوز انجام کار آزمایی بالینی۳ است. ناگفته نماند کوبا یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن، بسیار پیشرفته است و در سال‌های قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.

واکسن مشترک کوبا و ایران که پس از طی موفقیت‌آمیز مراحل ۱ و ۲ بسیار ایمن و بدون عوارض نمایان شده و کارایی بسیار چشمگیری از خود نشان داده، وارد مرحله ۲b کارآزمایی‌‌‌های بالینی در کوبا شد که در آن واکسن سوبرانا ۲، از امروز به مدت سه هفته روی ۹۰۰ داوطلب کوبایی آزمایش خواهد شد.

به گفته رییس انستیتوپاستور درخصوص واکسن‌های تولید داخل، خوشبینانه‌ترین حالت این است که خرداد می‌توانیم در صورت موفقیت برنامه‌هایی که پیش می‌رود، واکسن‌های تولید داخل را برای واکسیناسیون عمومی داشته باشیم.علیرضا بیگلری با اشاره به اینکه واکسن کرونای ایران و کوبا در اسفند وارد فاز بزرگ آزمایش انسانی می‌شود، گفت: مردم ایران سال‌هاست که به واکسن ایرانی اعتماد ‌کرده‌اند؛ لذا مطمئن باشند در مورد واکسن کرونا هم با پایشی که انجام می‌شود، امنیت آن با اتکا به دانشمندانی که هیچ تعارض منافع ندارند، در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در ایران از تمام روش‌ها برای ساختن واکسن کرونا اقدام شده است، گفت: همین الان سه برنامه تولید قطعی برای واکسن داریم که اولین آن واکسن شرکت برکت بود که وارد مرحله کارآزمایی بالینی شد و خوشبختانه فاز یک خود را تا اینجا موفق پیش برده و امیدواریم تا آزمون‌های بعدی نهایی‌شدن فاز یک و فازهای بعدی هم پیش برود که در این صورت می‌تواند یکی از واکسن‌های موفق باشد.

وی ادامه داد: واکسن تولیدی مشترک ایران و کوبا که ساخت آن توسط انستیتوپاستور ایران و کشور کوبا در حال انجام است نیز مطالعات بالینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و قسمت اول فاز یک نهایی شده و فاز دو آن نیز در حال اجراست که به زودی تمام می‌شود. این پزشک متخصص تصریح کرد: ان‌شاءالله در اواخر بهمن و اوایل اسفند فاز سه کلینیکال آزمایش بالینی آن که فاز نهایی آن هم هست، همزمان در دو کشور ایران و کوبا شروع خواهد شد و پس از موفقیت به عنوان یک واکسن ایمن و واکسنی که کارایی خوبی دارد، مورد استفاده همگانی قرار می‌گیرد.بیگلری در پاسخ به اینکه کدام‌یک از این واکسن‌ها مؤثرتر هستند، عنوان کرد:

با توجه به اینکه واکسن‌ها با روش‌های مختلف تولید می‌شوند، هر کدام از آنها فواید و عوارضی دارند؛ واقعیت این است که در تمام دنیا همه کشورهای تولیدکننده باید منتظر باشند تا واکسن‌ها فازهای بالینی را تمام کرده و وارد استفاده عمومی شوند؛ آن وقت است که می‌توانیم بگوییم کدام‌یک چه مزیتی نسبت به دیگری دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که «کدام‌یک از واکسن‌های داخلی به لحاظ مراحل ساخت و آزمایش جلوتر از بقیه هستند»، توضیح داد: واکسن مشترک ایران و کوبا که حدود 8، 9 ماه پیش با همکاری این دو کشور شروع به طراحی شده، از نظر کارآزمایی بالینی از بقیه جلوتر است. علاوه بر واکسن شرکت برکت و ایران و کوبا خوشبختانه واکسن مؤسسه رازی هم توانسته تأییدیه کمیته اخلاق را دریافت کند و در هفته‌های آتی وارد فاز کارآزمایی بالینی روی داوطلبان شود.رییس انستیتوپاستور ایران درخصوص تلاش برای خرید واکسن خارجی نیز گفت:وزارت بهداشت در تلاش است که از منابع خارجی واکسن‌هایی که مورد نیاز است در حد ضرورت برای گروه‌های در اولویت تأمین کند، در کنار آنها واقعا تلاش خوبی برای تولید واکسن‌های تولید داخل و تولید مشترک با دیگر کشورها در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: ولی در خصوص واکسن‌های تولید داخل خوشبینانه‌ترین حالت این است که خرداد می‌توانیم در صورت موفقیت برنامه‌هایی که پیش می‌رود، واکسن‌های تولید داخل را برای واکسیناسیون عمومی داشته باشیم؛ در واقع زمان آزمایش واکسن‌های مشترک ایران برای فاز بزرگ آزمایش انسانی، اسفند خواهد بود، ولی واکسیناسیون عمومی موکول به خرداد می‌شود.

 تست انسانی واکسن تا عید 

اما اگر دررابطه با وضعیت افرادی که به‌تازگی واکسن کرونای ایرانی به آنها تزریق شده است، کنجکاو هستید، بدانید که آقای محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام(رحمه‌الله‌علیه) درباره وضعیت تست انسانی واکسن ایرانی کرونا نیز گفت: 14 نفری که واکسن به آن تزریق شده است، حال‌شان کاملا خوب بوده و این واکسن هیچ‌گونه عارضه‌ای نداشته و نتایج تست تاکنون بیش از انتظار ما بوده است.

وی خاطرنشان کرد: محققان دارویی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از سه روش دیگر هم مشغول تولید واکسن کرونا هستند که آن سه واکسن هم تا پیش از عید به مرحله تست انسانی می‌رسند. مخبر با بیان اینکه این واکسن زمانی می‌تواند برای مردم اثربخش باشد که به تولید انبوه برسد و در دسترس مردم قرار گیرد، گفت: طی یک ماه آینده به تولید سه میلیون دوز واکسن کرونا در ماه خواهیم رسید و در سه ماه آینده این عدد به 14 میلیون دوز در ماه خواهد رسید.

وی افزود: همانطور که در تولید ماسک و کیت تشخیص فوری و سایر تجهیزات پزشکی و درمانی موفق عمل کردیم، بیش از نیاز کشور واکسن ایمن و مطمئن تولید خواهیم کرد و نمی‌گذاریم مردم محتاج غرب شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha