چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 306584

29‌دی‌ماه روز هوای پاک بود که به همین مناسبت هفته هوای پاک نیز در نظر گرفته شده و هر روز مسوولان و کارشناسان مختلفی درباره معضل آلودگی هوا صحبت می‌کنند.

تحریم، عامل آلودگی هواست!

سلامت نیوز:29‌دی‌ماه روز هوای پاک بود که به همین مناسبت هفته هوای پاک نیز در نظر گرفته شده و هر روز مسوولان و کارشناسان مختلفی درباره معضل آلودگی هوا صحبت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اهل جست‌وجو باشید به راحتی می‌توانید متوجه شوید که آلودگی هوا در ایران و شهرهای بزرگی چون تهران قدمتی با چندین دهه دارد. اما در شرایط فعلی کیفیت هوا فقط توسط طبیعت یا بهتر بگوییم «باد» مدیریت می‌شود. نمونه اخیر این مساله هم آلودگی مداوم حدود 20‌روزه در تهران است که البته از روز 29‌دی‌ماه و با تغییرات جوی و وزش باد شرایط در شهرهای بزرگ و کوچک کشور مناسب شد.

این در حالی است که رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد متولی در این قضیه اعتقاد دارد موضوعات محیط‌زیستی را نباید سیاسی کرد.دو، سه روز است که هوا در شهرها رو به بهبود رفته و به عبارت دیگر باز هم باد آلودگی هوا را مدیریت کرد تا مردم زیر حجم انبوه دود خفه نشوند. این در حالی است که درباره آلودگی هوا و تقسیم وظایف قانون کم نداریم و هیچ‌کدام از این قوانین به درستی اجرایی نشده و مدیری، مسوولیت این ماجرا را به‌عهده نمی‌گیرد. در چنین شرایطی رییس سازمان محیط‌زیست تاکید می‌کند که هوای سالم جزو حقوق شهروندی است.

اشاره او به قانون حقوق شهروندی است که چهار سال قبل و مدتی قبل از انتخابات بهار‌96 از سوی رییس‌جمهوری رونمایی شد. عیسی کلانتری این اظهار نظر را مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مطرح کرده است، قانون دیگر برای اجرا نشدن. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در شهر تهران تاکنون حدود یک سوم روزهای سال هوا آلوده بوده است، اظهار کرد:

خوشبختانه باتوجه دولت به موضوع گرد و غبار، آلایندگی ناشی از این ذرات نسبت به گذشته کمتر شده است و حتی می‌توان گفت که امسال هیچ روز آلوده‌ای در کشور به‌دلیل گرد و غبار با منشا داخلی نداشتی،م این درحالی است که گرد و غبار با منشا خارجی همچنان در کشور پابرجاست.کلانتری در ادامه به 107روز هوای آلوده تهران در سال جاری اشاره کرده و گفته است: هوای سالم، آب سالم و... بخشی از حقوق شهروندی مردم است که برای تامین آن‌ها می‌توان از دانشگاه‌های کشور کمک گرفت. برای مثال ما پروژه احیای دریاچه ارومیه را با کمک دانشگاه‌ها تدوین کردیم.هرچند تعدادی از دانشگاه‌ها نیز منطق جمع را نمی‌پذیرفتند.

تحریم، عامل آلودگی هواست!

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود آلودگی هوا را به تحریم‌ها ربط داد. البته این اظهار‌نظر مسبوق به سابقه است؛ چه آنکه حسن روحانی، در کسوت ریاست جمهوری اظهار داشته بود که آب خوردن مردم هم به تحریم ربط دارد. کلانتری در این باره نیز گفت: مسوولان گاهی می‌گویند که تحریم‌ها نقشی روی هوا ندارند اما به‌هر حال تحریم‌ها سبب شد که نتوانیم خودروهای فرسوده را جایگزین کنیم.

درحال حاضر دو سوم از علت آلودگی هوا به موتورهای گازوییل‌سوز و صنایعی برمی‌گردد که از مازوت استفاده می‌کنند. به گفته کلانتری، بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه هوای پاک به موضوعات ارزی ارتباط دارد و مسائل سیاست‌های خارجی اثرات خود را در هوای پاک نشان می‌دهد. البته رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به این مساله که چرا به جای تکیه کردن به نیرو و توان خارجی روی دانش بومی و شرکت‌های دانش بنیان تمرکز نشده است، نپرداخت.کلانتری همچنین در ادامه صحبت‌هایش گفت:

آلودگی هوای کلانشهرها بیشتر توسط انسان ایجاد می‌شود. برای مثال تولید برق،  آلودگی دارد و باتوجه به فناوری‌های امروز نمی‌توان گفت که برق تولید نشود. به هرحال تحریم‌ها در این‌گونه موضوعات نقش دارد. قرار بود که دولت سالانه ۷۰‌هزار کامیون جایگزین کامیون‌های فرسوده و 6‌هزار اتوبوس را جایگزین کند اما به‌دلیل محدودیت منابع ارزی نشد. وی با بیان اینکه کیفیت بنزین و گازوییل وسایط نقلیه تقریبا مطابق با استانداردهاست، تصریح کرد: سوخت نیروگاه‌ها اما فرق دارد. تحریم‌ها سبب شد که دولت نتواند به برنامه‌های خود در برخی بخش‌ها عمل کند و برنامه‌های نوسازی هم در بخش خودرویی و هم در بخش صنعت عقب افتاد. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت:

حدود سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده در شهر تهران داریم که چندین برابر خودروی بنزینی، آلودگی تولید می‌کند. ما اگر بخواهیم خودروی داخلی غیر آلاینده تولید کنیم حدود ۱۵ تا ۲۰‌سال زمان خواهد برد. معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: درحال‌حاضر ۴۰۰‌هزار کامیون باید از رده خارج شوند که متاسفانه به شهرها سرازیر شده‌اند. از ۶۵۰۰‌اتوبوس تهران حدود 4‌هزار اتوبوس اسقاطی هستند و عمر آن‌ها بالای ۳۰‌سال است. تازمانی که برای هوای پاک سرمایه‌گذاری نشود، هوای ناپاک خواهیم داشت.


منتقدان فراموشکار

دوره پیشین مدیریت شهری تهران سرشار از انتقادات اصلاح‌طلبان خطاب به مدیران‌جهادی بود که چرا مدیران شهری به آلودگی هوا رسیدگی نمی‌کنند. حالا همین جریان سیاسی‌کار در دوره فعلی بدون توجه به مسوولیت شهرداری هیچ مطالبه‌ای درباره آلودگی هوا مطرح نمی‌کند. آقای پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران نیز در اظهار نظری جدید گفته است که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بار این حجم زیاد را به‌دوش بکشد.

وی که خود زمانی مشاور وزیر راه و رییس شورای عالی شهرسازی و معماری بود و ساخت و سازهای منطقه‌22 را عامل آلودگی هوای تهران می‌دانست حالا از این گفته است که ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا جزو مشکلات همه کلانشهرهاست. وی با اشاره به قانون هوای پاک و نقش ۱۸دستگاه در اجرای این قانون، اظهار کرد: اتفاقا در این قانون کمترین نقش به شهرداری‌ها داده شده است که تنها نقش توسعه حمل‌و‌نقل‌عمومی را برعهده دارند و ما در شهرداری تهران نیز ۷۰درصد بودجه آزاد خود را به این مسأله اختصاص دادیم. اما باید بگویم که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهری به مانند تهران یک مسأله حاکمیتی است و شهرداری نمی تواند به تنهایی بار این حجم سنگین را به دوش بکشد.


تلفات چهار هزار نفری آلودگی هوا در تهران

رییس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران هم روز گذشته از مرگ سالانه 4‌هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در پایتخت خبر داد. زهرا صدراعظم نوری در ادامه اظهار کرد: چه فرقی بین مرگ با کرونا یا آلودگی هوا وجود دارد و مرگ، مرگ است و باید حساسیت‌ها افزایش یابد. نوری با بیان اینکه تحقیقات ثابت کرده است که آلودگی هوا زمینه ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و رابطه معناداری بین آلودگی هوا و ابتلا به کروناست، گفت: بنابراین باید تلاش کنیم که با کاهش آلودگی هوا از ابتلای بیشتر به کرونا نیز جلوگیری شود. البته این عضو شورای شهر تهران به پیگیری‌های انجام شده از دولت همسو برای پرداخت مطالبات شهرداری تهران سخنی نگفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha