معاون دارویی سازمان غذا و دارو در واكنش به هجمه‌های اخیر به سازمان غذا و دارو در پی اقدام این سازمان به واردات برخی داروهای نوتركیب گفت: اقدامات سازمان غذا و دارو منافع اقتصادی گروهی خاص را به خطر انداخته كه این چنین برای اثبات ادعاهای خود حاضرند از هر ابزار غیرمنطقی و غیراخلاقی استفاده كنند.

سلامت نیوز :معاون دارویی سازمان غذا و دارو در واكنش به هجمه‌های اخیر به سازمان غذا و دارو در پی اقدام این سازمان به واردات برخی داروهای نوتركیب گفت: اقدامات سازمان غذا و دارو منافع اقتصادی گروهی خاص را به خطر انداخته كه این چنین برای اثبات ادعاهای خود حاضرند از هر ابزار غیرمنطقی و غیراخلاقی استفاده كنند.

به گزارش  ایسنا، دكتر محمدرضا شانه‌ساز گفت: صرف نظر از صحت و سقم اتهامات وارده به سازمان غذا و دارو، پای یك رقابت اقتصادی بین چند شركت و كمپانی در میان است نه منافع ملی و انقلابی یك ملت؛ چرا كه سیاست‌های ضد انحصاری جدید وزارت بهداشت سبب آشفتگی خاطر افراد و گروه‌ها شده است كه منافع و منابع مادی بی‌پایان را برای خود پیش‌بینی كرده و در راه تثبیت این منافع از مخدوش كردن ساحت مقدس علم و فناوری نوین نیز ابا نمی‌كنند.

مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت افزود: موضع سازمان غذا و دارو در برخورد با این اتهامات ناروا، خویشتن‌داری بوده و سعی كرده تا حد امكان از ورود به حواشی خودداری كند و توان خود را صرف تامین به موقع داروی با كیفیت و با قیمت مناسب از منابع داخلی و یا احیانا خارجی كند.

شانه‌ساز با اشاره به اینكه یكی از سیاست‌های محوری كمیسیون قانونی ساخت و ورود دارو و فرآورده‌های بیولوژیك در حال حاضر مخالفت با واردات دارو (به استثنای موارد ضروری) است و مجوزهای واردات تنها به صورت مقطعی و به شرط انتقال تكنولوژی تولید به داخل كشور صادر می‌شود، گفت: این در حالی است كه مجوزهای تولید در داخل كشور با مساعدت و سهولت بیشتری به تولیدكنندگان داخلی داده شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: نتیجه این سیاست‌ها در دولت دهم، به رغم تمامی فشارهای بین‌المللی منجر به ورود بسیاری از كمپانی‌های بزرگ و معروف چند ملیتی برای تولید داروهای خود در كشور شده كه این امر مهم ضمن ایجاد رقابتی مثبت در تولیدكنندگان داخلی موجب ارتقای دانش فنی داروسازان، كاهش قیمت داروهای وارداتی، اشتغال بیشتر نیروی انسانی، افزایش صادرات داروهای ایرانی به خارج و افزایش سهم تولید داروی ایرانی به داروهای وارداتی می‌شود.

شانه‌ساز یكی دیگر از سیاست‌های محوری سازمان غذا و دارو را شكستن انحصار داروهای وارداتی و حتی تولیدی به منظور دسترسی آسان و ارزان قیمت بیماران به داروهای با كیفیت اعلام كرد و افزود: منحصر به فرد كردن منابع تامین دارو علاوه بر آنكه امنیت تامین به موقع دارو را به مخاطره می‌اندازد و عقلانی نیست، سبب تحمیل قیمت‌های غیرواقعی به بیماران و مصرف‌كنندگان نیز می‌شود. درخصوص اقلام مذكور در اتهامات اخیر این اتفاق متاسفانه رخ داده و با ورود رقبای جدید تنها در سال گذشته، 35 میلیارد تومان در هزینه دارویی بیماران صرفه‌جویی شد كه اسناد آن موجود است.

وی ادامه داد: ارقام فوق، صاحبان این منافع را وا می‌دارد برای اثبات ادعای خود به هر وسیله‌ای متوسل شوند. در وضعیت فعلی كه تحریم‌ها بهانه‌ای برای اعمال فشارهای اقتصادی به مردم كشور شده و قیمت تمام شده برند‌های معتبر كه تاریخ Patent‌ بسیاری از آنها نیز گذشته است به جای كاهش رو به افزایش است، تامین این داروها از منابع تولیدكننده ژنریك چه در داخل و چه در خارج از كشور با توجه به كاهش چشمگیر قیمت می‌تواند در راستای تامین منافع مصرف كننده اقدامی ارزشمند به حساب آید.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو یكی دیگر از اولویت‌های سازمان غذا و دارو را حمایت از تولیدكنندگان داخلی دانست و گفت: این حمایت‌ها كه محمل خوبی برای رشد و توسعه صنایع داروسازی داخلی فراهم آورده تا جایی ارزشمند است كه تولیدكنندگان داخلی به مرور زمان نقطه اتكای خود را از حمایت‌های دولتی به ارتقای كیفیت و بهره‌وری از محصولات خود تغییر دهند و حمایت‌های غیرمنطقی و حساب نشده نه تنها به نفع تولید نیست بلكه در درازمدت موجب ناتوانی صنعت داخلی در رقابت با رقبای خارجی می‌شود.

وی افزود: هر زمانی كه تولیدكنندگان داخلی حداقل الزامات مربوط به داروی تولید شده را حائز باشند، در بازار داخلی میدان رقابت به طور حتم به نفع آنهاست. اما به نظر می‌رسد كه محروم كردن بیماران از دسترسی به داروهای با كیفیت بالا همراه با صرفه اقتصادی و كاهش هزینه برای بیمار به بهانه حمایت مطلق از تولید داخل مطابق با سیاست‌های دولت محترم جمهوری اسلامی و نیز سیاست‌های اقتصادی راهبردی جهانی باشد.

با تشویق تولید كنندگان جدید انحصار موجود دارویی را بر هم خواهیم زد

شانه ساز در این باره ادامه داد: در چنین مواردی سازمان غذا و دارو در دفاع از حقوق بیمار از جنبه‌های مختلف احساس مسوولیت كرده و با اعمال سیاست‌های ضد انحصاری، زمینه رقابت سالم میان تولید كنندگان داخلی را فراهم كرده و با تشویق تولیدكنندگان جدید انحصار موجود را برهم خواهد زد.

درصدد تسریع حذف و كاهش انحصار دارویی در كشور هستیم

وی افزود: نكته حائز اهمیت آن است كه به دلیل عوارض ناشی از این انحصار، حذف و كاهش انحصارهای دارویی توسط سازمان‌های نظارتی به این سازمان تكلیف شده است و این سازمان درصدد تسریع آن است.

وی با تاكید بر اینكه روند ثبت دارو در كشور چه برای داروهای وارداتی و چه تولید داخل به ویژه در حوزه داروهای بیولوژیك بنا به ماهیت موضوع روندی سختگیرانه و مبتنی بر اثبات كیفیت و كارایی و عدم هرگونه سمیت و عارضه است، گفت: بررسی‌های آزمایشگاهی و بالینی به طور جداگانه برای هر فرمولاسیون دارویی در چندین مرحله صورت می‌گیرد، تا مستندات كافی برای حمایت از كیفیت دارو برای جمعیت مصرف كننده ایرانی فراهم شود.

شانه‌ساز افزود: در صورتی كه امكان انجام آزمایشات خاص در ایران به راحتی میسر نباشد و یا ضرورت‌های دیگری برای تصمیم‌گیری سریع‌تر در مورد كیفیت داروها پیش آید، بررسی مستندات تولید، بازرسی از خط تولید و مصرف قبلی دارو در دیگر كشورها یكی از روش‌های علمی و فنی جهت پاسخ به این ضرورت‌هاست كه در مورد داروهای خارجی كه سابقه مصرف در كشورهای دیگر را دارند، استفاده می‌شود.

برخی با راه اندختن جنجال‌های ژورنالیستی، بازار داروهای گران قیمت بیوتكنولوژی را حق خود می‌دانند

وی با اعلام اینكه سرعت رشد فناوری‌های نوین و محصولات دانش بنیان در جمهوری اسلامی ایران یكی از افتخارات بی چون و چرای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و در زمینه دارو نیز حمایت از این تولیدات در طی ادوار مدیریت گذشته و در حال حاضر با جدیت وجود داشته و دارد، ادامه داد: آنچه سبب تاسف و حیرت است آن است كه افراد و گروه‌هایی كه در سایه حمایت‌های وزارت بهداشت با ارائه حداقل مدارك بیشترین اغماض و كمك را در حوزه دارو دریافت داشته‌اند و با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از روش محاسباتی قیمت دارو در عرصه عرضه دارو یكه تازی كرده‌اند و سود كلان از این رهگذر نصیب آنها شده است، برخلاف انتظار و با راه‌ انداختن هیاهو و جنجال ژورنالیستی توقع دارند تا ابد هیچ تولیدكننده جدید وارد حیات خلوت آنها نشده و تقسیم بازار داروهای گرانقیمت بیوتكنولوژی را حق خود می‌دانند كه یقینا این سیاست‌ها در كشوری كه عدالت محوری شعار مسوولین طراز اول آن است، قبیح بوده و جایی ندارد.

 واردات دارو از كشور آرژانتین بحثی كاملا تخصصی و وظیفه ارگان‌های تعریف شده قانونی است

یكی از قطب‌های مهم در عرصه داروهای بیوتكنولوژی، كشورهای آمریكای جنوبی هستند

شانه‌ساز اضافه كرد: كشاندن مسائلی تخصصی همچون وارد كردن دارو از كشورهایی مانند آرژانتین، ضمن آنكه كاملا تخصصی بوده و جایی در نشریات عمومی ندارد، ورود به حوزه سیاست ملی و امنیتی كه یقینا وظیفه ارگان‌های معتبر و تعریف شده قانونی است (ونه هر فردی كه قصد رقابت اقتصادی با رقیب تازه به میدان آمده خود را دارد) و وارد شدن به حریم خصوصی رقیب، انتصاب واردات دارو به یك كارخانه تولید دارو از جمله محورهای حركتی بعضی رقبا در هجمه‌های اخیر به سازمان غذا و دارو بوده است كه هریك جوابی طولانی را می‌طلبد.

وی گفت: سابقه ورود دارو از آرژانتین و سایر كشورهای آمریكای جنوبی به كشور ما قبلا نیز اتفاق افتاده است. افراد آشنا به داروهای بیوتكنولوژی به این نكته واقف هستند كه یكی از قطب‌های مهم در عرصه این داروها، آمریكای جنوبی می‌باشد و ما نیز مشابه بسیاری از كشورها می‌توانیم در بهره‌گیری از دانش فنی این كشورها در رقابت با سایر رقبای آمریكایی و اروپایی (كه صرفا به فكر فروش داروی ساخته شده خود بدون انتقال دانش فنی هستند) با توجه به مزیت قیمتی علیرغم كیفیت مشابه بهره‌برداری كنیم.

قرارداد یك كارخانه داروسازی ایرانی برای ساخت دارو در یك كارخانه آرژانتینی

شانه‌ساز افزود: آنچه در حال حاضر به عنوان واردات دارو از آرژانتین مطرح می‌شود موضوع قراردادی است كه یك كارخانه داروسازی ایرانی جهت ساخت داروی خود در یك كارخانه آرژانتینی تا آماده شدن امكانات تولید در كارخانه داروسازی ایرانی ارائه كرده و متعهد شده است ظرف سال آینده فرآیند تولید این داروها را در كارخانه ایرانی خود دنبال كند. بدیهی است كه این روش واردات محسوب نشده بلكه به لحاظ ذینفع بودن كارخانه تولید كننده ایرانی بخشی از فرآیند تولید محسوب می‌شود.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو گفت: این نوع قرارداد به كرات قبلا سابقه داشته و ده‌ها مورد طی سالیان گذشته مورد موافقت وزارت بهداشت قرار گرفته است. اما نكته جالب توجه اینجاست كه چرا تاكنون درخصوص محصولات قبلی از این دست، هیاهویی براه نیافتاده است؟ نكته جالب توجه اینكه اخیرا با استفاده از همین روش مرسوم یكی از سردمداران جریان خبرساز به همین روش یك داروی گرانقیمت را از منبعی هندی وارد بازار كرده است و جای تعجب دارد كه چرا در این اخبار به این مساله اشاره‌ای نكرده‌اند.

وی افزود: شاید پرداخت یارانه 95 میلیارد تومانی طی سال‌های گذشته به عرضه كننده انحصاری این دارو انگیزه كافی جهت راه‌اندازی این هیاهو را به ذی‌نفعان داده باشد. به هر شكل به نظر می‌رسد شكستن انحصار قبلی و در نتیجه لزوم اصلاح قیمت‌های قبلی به نفع مصرف‌كننده، مختصر و مفیدترین پاسخی باشد كه می‌توان به این سئوال ارائه داد.

شانه‌ساز تصریح كرد: ورود به عرصه‌های سیاسی و امنیتی صرف نظر از آن كه به عنوان یك حربه در دست رقبای تجاری، اخلاقی و صحیح نیست، وظیفه سازمانی وزارت بهداشت نبوده و تابعیت محض از ارشادات ارگان‌های ذیربط در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

كیفیت داروهای مذكور در حال بررسی كارشناسی است و به محض تایید كیفیت وارد بازار مصرف می‌شوند

وی گفت: علیرغم خبرپردازی‌های اخیر كیفیت و ایمنی داروهای مذكور در حال بررسی كارشناسی بوده و تاكنون داروهای مذكور وارد بازار نشده‌اند و بدیهی است به محض كامل شدن بررسی‌ها و تائید كیفیت، اجازه ورود به بازار مصرف را پیدا خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha