سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت در همایش آموزشی اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت، محدودیت کار پرستاران در بیمارستان های بخش دولتی برداشته شد.

به گزارش نظام پرستاری، غضنفر میرزابیگی در دومین جلسه دوره سوم شورای عالی نظام پرستاری کشور که صبح روز شنبه اول مرداد در سالن کنفرانس سازمان نظام پرستاری برگزار شد،اظهار داشت: از این پس پرستاران می توانند در 2 بیمارستان بخش دولتی هم مشغول به کار باشند و اکنون این تصمیم با توجه به اینکه نظام سلامت با مشکل سقف اضافه کار مواجه بود به نفع سیستم های درمانی است و از سوی دیگر نیاز پرستاران مرد به اضافه کار را نیز برآورده می کند.

 

وی ادامه داد: در این جلسه مصوب شد که قانون ارتقای بهره وری مانعی برای پرداخت های اضافه کار تشویقی و مدیریتی برای پرستاران نباشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: در همایش آموزشی اجرای قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان نرم افزاری را معرفی کرد که با استفاده از آن می توان به صورت دقیق میزان ساعت کاری، شیفت بندی، سقف اضافه کار، ضرایب سختی کار و میزان کاهش ساعت کاری پرستاران را طبق قانون محاسبه کرد و معوقات و کمبودهای هر دانشگاه علوم پزشکی و هر بیمارستان و نیز وضعیت هر پرستار را برای اجرای قانون ارتقای بهره وری به دست آورد و بر اساس آن برنامه ریزی کرد.

وی گفت: بر اساس مصوبه این همایش قرار شد این نرم افزار مبنای کار تمام دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد تا شاهد تسریع در روند اجرای این قانون باشیم. البته دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و همدان نیز نرم افزارهایی ارائه کرده بودند که قرار است روز یکشنبه مورد بررسی قرار گیرد.

میرزابیگی با بیان اینکه روند بکارگیری 23 هزار نیرو در حال اتمام است، افزود: قرار شد همه دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای اسامی 5/1 برابر ظرفیت قبول شدگان اعلام شده، افراد و اجد شرایط را با عقد قرارداد 89 روزه بکارگیری کنند تا بیش از این در اجرای این قانون تأخیر نیفتد.

وی در تشریح چگونگی جذب این افراد در سیستم بهداشت و درمان گفت: تعدادی از استخدامی‌های جدید قبلاً به صورت قراردادی، طرحی و تبصره‌ای مشغول به كار بودند كه با تغییر وضعیت آنها به استخدام رسمی در عمل تعداد پرستاران افزایش نمی یافت بنابراین مقرر شده است جایگزین برای استخدام نیروهای قراردادی، طرحی و تبصره ای صادر شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: بر اساس نتایج حاصل از این همایش همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور  باید تا اول شهریور یا حداکثر اول مهر این قانون را اجرا کرده باشند و حداکثر سقف زمانی دانشگاههای علوم پزشکی برای اجرای این قانون اول مهر است.

وی تاکید کرد: از این پس به پرستاران کشور توصیه می کنیم تعهدنامه های دانشگاههای علوم پزشکی را امضا کنند تا هر چه زودتر روال قانونی برای کاهش ساعت کاری و پرداختهای قانونی به پرستاران مطابق قانون جدید طی شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به در پیش گرفتن دو روش یا نگرش از سوی سازمانها، افزود: در روش اول افراد بر اساس دیدگاه های شخصی و ذهنیت های خود رفتار می کنند که نتیجه آن واگرایی است اما در روش دیگر تصمیم گیری ها عملکرد افراد را اشتراکات آنان تعیین می کند.

میرزابیگی خطاب به اعضای شورای عالی گفت: ما باید با درپیش گرفتن روش دوم اشتراکات فراوان حرفه ای و سازمانی موجود را مبنای عمل قرار دهیم تا از طریق همگرایی، سریعتر بتوانیم به اهداف مورد نظر و خواسته های جامعه پرستاری دست یابیم.

وی در ادامه با تشریح گزارش عملکرد سازمان نظام پرستاری، افزود: سازمان نظام پرستاری از سال 82 تاکنون هر سال دارای برنامه مصوب شورای عالی خود بوده است که هر سال بین 250 تا 300 برنامه را در اسفند هر سال مصوب و در طول مدت سال بعد به اجرا گذاشته است. یعنی در مجموع 2400 برنامه اجرایی داشته است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه 8 هدف و 10 وظیفه در قانون سازمان، مطالبات پرستاری را به یکی از 24 عرصه فعالیت پرستاری تبدیل کرده است، افزود: سازمان نظام پرستاری تاکنون از مجموع 150 مورد مطالبات پرستاران 67 مورد را پیگیری یا محقق کرده است.

وی اعلام کرد: در طول 8 سال 88هزار مکاتبه و 6200 جلسه در راستای اجرای اهداف، وظایف و برنامه های سازمان صورت گرفته است.

میرزابیگی با اعلام اینکه اکنون بالغ بر 96 هزار نفر از پرستاران به طور داوطلبانه عضو سازمان نظام پرستاری به شمار می روند، افزود: كارت عضویت همزمان INO، ICN برای همه اعضاء به صورت هوشمند صادر می شود و اکنون تمام سیستم های عضویت و دبیرخانه سازمان به صورت مكانیزه فعالیت می کنند.

وی خرید ساختمان چهارطبقه در سال آخر دوره اول، خرید زمین در شمال کشور در اواخر دوره دوم، تعریف نمودار تشكیلاتی سازمان و بكارگیری منابع انسانی، اخذ دستورات متعدد از ریاست جمهوری و سه وزیر متوالی برای همكاری دستگاه های دولتی با هیئت مدیره ها و شورای عالی را از جمله دستاوردهای سازمانی – اداری – تشكیلاتی سازمان نظام پرستاری برشمرد.

وی افزایش جامعه پذیری پرستاری و شناخت و توجه مسئولان به جامعه پرستاری را از دستاوردهای اجتماعی و سیاسی سازمان نظام پرستاری عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم در دوره جدید پرستاران علاوه بر رشد منزلت اجتماعی خود در معادلات سیاسی-اجتماعی كشور نیز حضور موثرتری داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه محور فعالیت های علمی پژوهشی ما حركت به سوی تخصصی شدن حرفه پرستاری است، افزود: خوشبختانه با همکاری مشترک سازمان نظام پرستاری، دفتر پرستاری وزارت بهداشت و بورد پرستاری، دوره ها و ظرفیت های تحصیلات تکمیلی پرستاری افزایش یافت و پذیرش دانشجویان مرد و زن پرستاری تغییر کرد به طوری که در گذشته نسبت پذیرش دانشجویان پرستاری مرد به زن 20 به 80 درصد بود اما اکنون این نسبت به  40-60 درصد رسیده است.

وی پیگیری آموزش پودمانی پرستاران در تمام مقاطع تحصیلی و ایجاد آموزش های مجازی برای پرستاران در مقاطع تحصیلات تكمیلی را از جمله برنامه های سازمان نظام پرستاری عنوان کرد و افزود: تاکنون 140دوره بازآموزی در سازمان مركزی نظام پرستاری و 200دوره بازآموزی در سراسر كشور برگزار کرده ایم و در 107همایش علمی کشوری و بین المللی در قالب سخنرانی یا ارائه مقاله شرکت داشته ایم.

میرزابیگی ادامه تحصیل فارغ التحصیلان رشته هوشبری و اتاق عمل، حذف شرط مدرك لیسانس برای ادامه تحصیل، افزایش ظرفیت پذیرش مربیان در مقطع PHD راه اندازی شورای مطالعات پژوهش و شورای تالیف و نشر سازمان، استاندارد سازی خدمات پرستاری، چاپ کتب مرجع پرستاری (استانداردها، چك لیست ها و ...)، برگزاری جشنواره های علمی پژوهشی پرستاران کشور و اخذ مجوز نشریه آموزشی- پ‍ژوهشی افق پرستاری با همكاری دانشگاه تربیت مدرس را از دیگر دستاورد های علمی- آموزشی سازمان نظام پرستاری اعلام کرد.

وی افزود: از دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی سازمان می توان به برگزاری سه جشنواره ورزشی كشوری در دوردوم ، نامگذاری میادین و خیابان ها به نام حرفه پرستاری در 90درصد از شهرهای کشور، فعال سازی پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، همکاری در ساخت فیلم های تلویزیونی ویژه روزپرستار به مدت سه سال متوالی و تشکیل تیم پرستاری در بحران اشاره کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: امسال دیوید بنتون، نماینده شورای بین المللی پرستاران در مراسم روز پرستار سال جاری حضور یافت و پس از آن در اجلاس این شورا از 15 دقیقه سخنرانی خود 7 دقیقه را به تشریح فعالیت های پرستاران ایرانی و دستاوردهیا سازمان نظام پرستاری اختصاص داد که بسیار افتخارآمیز بود.

وی عضویت رسمی در شورای بین المللی پرستاران (ICN) با رای قاطع 132 كشور دنیا، عضویت در هیئت مدیره اجرایی ICN، شركت در جلسات  و همایش های بین المللی ICN، اخذ مجوز از ICN برای تشکیل مرکز مطالعات و تحقیقات پرستاری ICN  برای اولین بار در خاورمیانه و برگزاری دوره های LFC در ایران برای ارتقاء سطح علمی و حرفه ای پرستاران در ایران را از جمله دستاوردهای روابط بین الملل سازمان نظام پرستاری عنوان کرد.

میرزابیگی از اتمام ساخت مجتمع عظیم اقامتی- زیارتی پرستاران در مشهد مقدس خبر داد و افزود: پروژه ایمان مشهد با زیربنای 20 هزار مترمربع در 300 کیلومتری حرم مطهر امام رضا (ع) با مشارکت پرستاران سراسر کشور ساخته شده که به عنوان مجتمع عظیم و مختص جامعه پرستاری ماندگار می شود.

وی از تجمیع قدرت اقتصادی پرستاران به عنوان یکی از اهداف و برنامه های سازمان نظام پرستاری یاد کرد و افزود: این اقدام به منظور تشكیل مثلث رفاهی – اقتصادی با اضلاع تعاونی ملی پرستاران، تعاونی اعتبار پرستاران و تعاونی های مسكن پرستاران در كل كشور انجام شده که بنا داریم به تقویت این فعالیت ها بپردازیم تا در بلند مدت بتوانیم خواسته های به حق جامعه پرستاری را برآورده کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در ادامه به تشریح دستاوردهای تعاونی ملی پرستاران كشور در بخش های عمرانی، گردشگری، خدماتی و فناوری اطلاعات پرداخت و افزود: اکنون با امضای تفاهمنامه همکاری مشترك با وزارت تعاون و فعالیت تعاونی فراگیر پرستاران بنا داریم به تشکیل تعاونی های خدمات پرستاری اقدام کنیم تا با توجه به محدودیت های استخدام دولتی و منابع محدود کشور بتوانیم کمبود نیروی پرستاری را از این طریق جبران کنیم.

وی با اشاره به تشکیل تعاونی اعتبار پرستاران و اخذ مجوز آن از بانك مركزی گفت: ان شاءالله با کمک پرستاران در آینده نزدیک، ایجاد بانك پرستاری كشور را شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha