چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3067

رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی کشور خبر داد:ایران دومین تولیدکننده پرمصرف ترین داروی ام اس در جهان به شمار می رود .

به گزارش سلامت نیوز،فریدون مهبودی در این باره افزود: داروی تولید شده ایرانی موردتایید آزمایشگاههای معتبر اروپایی است.

محققان و دانشمندان ایرانی پس از 5 سال تحقیق و مطالعه با همکاری پزشکان و محققان آلمانی موفق به تولید داروی استاندارد برای مصرف بیماران ام اس شده اند.

رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی کشور وابسته به معاونت پژوهشی وزارت بهداشت‌, درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شناسایی حدود 40 هزارنفر از بیماران مبتلا به ام اس در کشور اضافه کرد: هم اکنون ایران توانایی تولید سالانه 480 هزار دوز دارو معادل دو برابر نیاز کشور را دارد.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران افزود: در 6 ماه گذشته حدود 90 هزار دوز دارو وارد بازار شده که بیش از 80 هزار دوز آن مصرف شده است و هم اکنون نیز حدود 50 هزار دوز دارو آماده ورود به بازار است.

دکتر مهبودی همچنین با اشاره به اینکه تولید و مصرف داروی ایرانی و رقابت آن با تنها تولید کننده امریکایی از خروج سالانه 60 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و نگرانی بیماران ام اس را نیز به کلی برطرف کرده و نگرانی بیماران ام اس را نیز رفع کرده است.

به گفته وی هم اکنون حدود 80 درصد بیماران ام اس دنیا داروی اونکس امریکایی را مصرف می کنند که داروی تولید ایران کپی ژنریک این دارو با همان خصوصیات و کیفیت است.

وی افزود : گروه اندکی از پزشکان به بیماران خود توصیه کرده اند از داروی بتافرون که داروی نسل قبل است استفاده کنند و این در حالی است که داروی بتافرون علاوه بر مشکلات و عوارض جانبی متعدد در مقایسه با داروی سینووکس ایرانی و اونکس امریکایی که یک بار در هفته تزریق می شوند نیاز به تزریق درد آور زیر جلدی 3 بار در هفته دارد.

قیمت داروی ایرانی هم اکنون نصف قیمت داروی خارجی است .
با این حال بسیاری از پزشکان به علت آزمایش نشدن کافی این دارو ، از تجویز آن برای بیماران خود امتناع می کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha