یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
سلامت نیوز : یک فوق تخصص روانپزشکی کودک با بیان اینکه والدین نباید کودکان را از بازی با خاک، گل، آب و ماسه منع کنند، گفت: بخشی از تاثیر بازی‌ها کمک به رشد خلاقیت در کودکان است و در صورتی که والدین بتوانند محیطی را برای کودک فراهم کنند که از لوازمی که در اختیار دارد چیزی را خلق کند تاثیر زیادی در ایجاد خلاقیت و نوآوری وی خواهد داشت.

دکتر مهدی تهرانی دوست در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: اسباب بازی‌ها وسایلی هستند برای تقویت ارتباط کودک با محیط اطراف و بازی کردن کودکان با این وسایل نوعی ارتباط غیر کلامی است که کودک با اطرافیان و محیط برقراری می‌کند.

وی با بیان اینکه کودکان در هر سنی می‌توانند از اسباب بازی‌ها برای رشد و تکامل خود و ارتباط با دیگران استفاده کنند، ادامه داد: به خصوص در کودکانی که هنوز تکلم پیدا نکرده‌اند اینگونه ارتباطات معنای بیشتری پیدا می‌کند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک با اشاره به این که همواره مشاهده می‌شود که کودکان با اسباب بازی‌های خود ارتباط برقرار می‌کنند و با آنها صحبت می‌کنند و به نحوی با اسباب بازی خود رفتاری می‌کنند که انگار یک موجود زنده است، بیان کرد: ارتباط کودکان با اسباب بازی خود جزیی از شرایط رشدی کودکان و بازی‌های تخیلی کودکان به حساب می‌آید و معمولا کودک باید این سیر را در رشد خود داشته باشد در صورتی که کودکی در این زمینه ضعیف عمل کند به عنوان مشکل تلقی می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه با رشد کودک نوع اسباب بازی‌ها و ارتباط وی با آنها نیز تغییر می‌کند، گفت: علاوه بر اینکه اسباب بازی‌ها جنبه تقویت ارتباطی را در کودکان دارند بنابراین در تقویت رشد شناختی کودک نیز نقش دارند به نوعی که برخی از اسباب بازی‌ها ذهن کودک را برای پیدا کردن راه حل برای مسائل و مشکلات فعال می کند.

دکتر تهرانی دوست افزود: امروزه به تعداد اسباب بازی‌هایی که بر رشد شناختی کودک تاثیر مثبت دارد افزوده شده و کمک می‌کند کودک شناخت خود را از محیط پیرامون خود تقویت کند به خصوص اسباب بازی‌هایی که به نوعی کوچک شده وسایل واقعی هستند در هر مرحله‌ای از رشد کودکان کمک کننده خواهند بود و می‌توانند ارتباط و رشد شناختی کودکان را تقویت کنند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک با اشاره به اینکه یک اسباب بازی خوب باید متناسب با شرایط رشد از نظر سنی و عقلی باشد تا کودک بتواند با آن ارتباط برقرار کند، گفت: مسلما کودکان موفق به استفاده و ارتباط یافتن با اسباب بازی‌های پیچیده‌ای که متناسب با سن آنها نیست نمی شوند.

دکتر تهرانی دوست با بیان اینکه اسباب بازی‌ها باید از سلامت کامل برخوردار و امنیت لازم را داشته باشند و با در نظر گرفتن سلامت جسمی و روحی انتخاب شوند، تصریح کرد: خطرناک بودن اسباب بازی‌ها تا حد زیادی بستگی به شرایط سنی کودک دارد.

وی ادامه داد: برخی از اسباب بازی‌ها برای کودکانی که سن کمی دارند خطرناک هستند در حالی که برای کودکانی در سنین بالاتر مناسب است و هیچ خطری را در پی ندارد به طور مثال در سنین دو یا سه سالگی که کودکان علاقه به بردن اشیا به دهان دارند خرید اسباب بازی‌های که از اشیاء و قطعات ریز تشکیل می‌شوند برای آنها خطرناک است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیگر اسباب بازی‌هایی که ممکن است برای کودکان خطرآفرین باشد به اسباب بازی‌هایی با اجزای تیز و برنده و اسباب بازی‌های شیشه‌ای اشاره کرد و گفت: وجود احتمال شکسته شدن در اسباب بازی‌های شیشه‌ای می‌تواند استفاده از این اسباب بازی‌ها برای کودکان خطرآفرین باشد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک اظهار داشت: با وجود این که کودکان زمینه اولیه برای گرایش به اسباب بازی‌های خاص را دارند ولی درعین حال محیط بخش مهمی است که این گرایش‌ها را تقویت یا تضعیف می‌کند بنابراین والدین باید توجه داشته باشند که اسباب بازی‌هایی متناسب با جنسیت کودک انتخاب کنند.

دکتر تهرانی دوست گفت: با تغییر جامعه اسباب بازی‌ها نیز تغییر می‌کنند و برخی اسباب بازی‌ها جنبه آموزشی پیدا کرده‌اند و با این هدف طراحی می‌شوند که درعین حال که جنبه سرگرمی دارند زمینه آموزش و رشد کودکان را نیز تقویت کنند.

وی با اشاره به افزایش بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: این بازی‌ها به نوع خود شرایطی را برای تقویت رشد بچه‌ها فراهم می‌کند اما با توجه به این که این بازی‌ها جذابیت بیشتری برای کودکان دارد نباید اجازه داد که این مسئله کودکان را محدود کند و آنها را از دیگر بازی‌ها به خصوص بازی‌های دسته جمعی که به رشد ارتباطی کودکان کمک می‌کند محروم نماید.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک با بیان اینکه والدین نباید کودکان را از بازی با خاک، گل، آب و ماسه منع کنند، اظهار داشت: بخش از تاثیر بازی‌ها کمک به رشد خلاقیت در کودکان است و در صورتی که والدین بتوانند محیطی را برای کودک فراهم کنند که خود از لوازمی که در اختیار دارد چیزی را خلق کند تاثیر زیادی در ایجاد خلاقیت و نوآوری کودک خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه استفاده از گل، خمیر بازی و ماسه مواد اولیه‌ای هستند که می‌تواند به پرورش خلاقیت در کودکان کمک کند، افزود: به راحتی می‌توان شرایط این نوع بازی‌ها را در داخل منزل برای کودکان ایجاد کرد.

دکتر تهرانی دوست گفت: کودکان به طور معمول باید بتوانند با اسباب بازی‌های خود به نحو موثری ارتباط پیدا کنند ولی مواردی وجود دارد كه بچه‌ها از نظر رشدی به خصوص رشد ارتباطی مشکل دارند که این در درجه اول خودش را در ارتباط برقرار کردن با اسباب بازی‌ها نشان می‌دهد و در صورتی که والدین متوجه چنین مشکلی در فرزند خود بشوند باید با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنند تا بررسی‌های جامع‌تر صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha