سلامت نیوز : مصرف داروهای ضد كلسترول به علت آسیب‌هایی كه به ماهیچه و كلیه‌ها وارد می‌كند، بدون تجویز پزشك خطرناك است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، دكتر تریشا مك‌نیر در مقاله خود آورده است: كلسترول برای بدن و حیات ما ضروری است همیشه اخطارهای سلامتی زیادی در مورد كلسترول دیده می‌شود و باید دید كلسترول چه اثری دارد و چرا كلسترول برای سلامتی مضر است.
كلسترول ماده‌ای است كه بخشی از غشاء بیرونی هر سلول را در بر می‌گیرد. كلسترول فیبر‌های عصبی را عایق می‌كند و به گونه‌ای باعث سهولت در انتقال سیگنال‌های عصبی می‌شود، همچنین هورمونی‌هایی كه سیگنال‌های شیمیایی را در كل بدن منتقل می‌كنند می‌سازد.

بدون كلسترول بدن شما كار نخواهد كرد چرا كه كلسترول كنترل وظایف طبیعی هر بدنی را در دست دارد.

وجود بیش از حد كلسترول در خون خطر انسداد شریان‌های اكلیلی قلب و بیماری‌های عروقی و خونی را افزایش می‌دهد.

* ارتباط كلسترول و غذاها

یكی از بزرگترین تصورات غلط مردم راجع به غذاها این است كه برای پایین آوردن كلسترول خون به طور كل از مصرف هر غذایی خودداری می‌كنند در حالی كه كلسترول خیلی كمی در غذاها موجود است و فقط فست‌فود‌ها، تخم‌‌مرغ و صدف دارای میزان زیادی از كلسترول است.

آنچه كه بیشتر ضروری به نظر می‌رسد نوع چربی است كه شما در غذای خود انتخاب می‌كنید به خصوص چربی‌های اشباع شده كه كبد این نوع چربی‌ها را به كلسترول تبدیل می‌كند.

* چه حدی از میزان كلسترول خطرناك است

میزان متوسط كسترول خون در مردان انگلیسی 5.5 میلی مول در لیتر و در زنان 5.6 دهم ملی ملول در لیتر است كه بالاتر از حد نرمال است.

خطر كلسترول بالا به چند فاكتور بستگی دارد، سن، جنسیت، بیماری‌های خانوادگی و ارثی، اینكه كسی سیگار می‌كشد یا خیر. چاقی، فشار خون بالا و یا دیابت. به طور مثال خطر حمله قلبی در مردی كه سیگار می‌كشد و به فشار خون بالا و دیابت مبتلا است به مراتب بالاتر از یك فرد عادی است.

اینكه افرادی كه ناراحتی قلبی آنها را تهدید نمی‌كند باید كلسترول خونشان را زیر 5 میلی مول در لیتر نگه دارند یا خیر همواره جزو بحث برانگیزترین موضوعات بین كارشناسان بوده است.

برخی افراد معتقدند پایین نگه داشتن كلسترول خون خود به خود از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌كند.

همچنین یكی از مباحث بین افراد این است كه چون استفاده از داروهایی كه كلسترول خون را پایین نگه می‌دارد كمترین عوارض جانبی را دارد استفاده آن برای همگان توصیه می‌شود.
شواهد در تحقیقات كارشناسان نشان می‌دهد كه افراد با كلسترول خون پایین هم آنچنان مصون نیستند.
اما برخی كارشناسان در تحقیقات خود به عوارض جانبی مانند صدمه دیدن ماهیچه‌ها و یا عوارض كلیوی و یا مزاجی اشاره كرده‌اند.

* برای مقابله با كلسترول بالا چه كنیم

گام اول برای مقابل با كلسترول خون بالا فعالیت‌های فیزیكی منظم، خوردن غذای سالم و آخر اینكه خوردن چربی‌های مانند ترانس‌ها را قطع كنیم و چربی‌های اشباع شده را جایگزین چربی‌های اشباع نشده كنیم.

البته نباید غذاهای كه دارای كلسترول خیلی پایین هستند را فراموش كرد. غذاهایی مانند سیر، سویا، جو دو سر و غلات غنی شده با سلنیوم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha