سلامت نیوز : عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مصرف خوراكی‌هایی كه ارزش غذایی ندارد مانند چیپس، پفك و نوشابه‌های گازدار در اردوهای دانش‌آموزی ممنوع است.

سیامك مره‌صدق در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در فصل تابستان اظهار داشت: حضور متخصصان بهداشت در اردوهای دانش‌آموزی الزامی است و نحوه رعایت بهداشت عمومی هم حتماً باید توسط كارشناسان بهداشت مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر تعداد دانش‌آموزان در اردوهای تابستانی از حدی بیشتر باشد، وجود پزشك در زمان برگزاری اردو الزامی است و در مواردی هم كه تعداد دانش‌آموزان كمتر از حد تعیین‌شده باشد، اردو باید در محلی برگزار شود كه به مراكز پزشكی نزدیك باشد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأكید كرد: چارچوب‌های لازم مبنی بر اینكه در زمان بروز بیماری‌های اورژانسی، انجام چه اقداماتی ضروری است، باید تعریف شده و نحوه انتقال دانش‌آموزان به مراكز بهداشتی و درمانی نیز باید طبق آئین‌نامه نظارت بر اردوهای دانش‌آموزی اجرا شود.

مره‌صدق اظهار داشت: خوشبختانه تابه‌حال وزارت آموزش و پرورش در این مورد حساسیت لازم را داشته و موردی از بروز بیماری‌های همه‌گیر در اردوهای دانش‌آموزی به ما گزارش نشده است؛ توصیه می‌كنیم چنانچه مواردی از این قبیل مشاهده شده باشد، به كمیسیون بهداشت مجلس اعلام شود و ما نیز حتماً به طور جد پیگیری می‌كنیم تا با متخلفان برخورد قانونی ‌صورت گیرد.

* استانداردهای بهداشتی در اردوهای دانش‌آموزی در حد قابل قبولی رعایت می‌شود

وی ادامه داد: سال گذشته به صورت سر زده از چند اردوی دانش‌آموزی بازدید كرده و بررسی‌های لازم را انجام دادم و معتقدم استاندارد‌های بهداشتی در این اردوها در سطح قابل قبولی رعایت می‌شود.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینكه غذاهایی كه در اردوهای دانش‌آموزی تهیه می‌شود، حتماً باید ارزش غذایی مناسبی داشته باشد، اضافه كرد: طبق آئین‌نامه‌های مربوطه، مصرف خوراكی‌هایی كه ارزش غذایی ندارد، مانند چیپس، پفك و نوشابه‌های گازدار در اردوهای دانش‌آموزی ممنوع است.

وی ادامه داد: عدم رعایت ضوابط بهداشتی یكی از عوارض احتمالی اردوهای دانش‌آموزی است چرا كه اگر مسائل بهداشتی به خوبی رعایت نشود، امكان بروز بیماری‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ وجود دارد كه در این صورت، امكان فراگیر‌ شدن عفونت‌های ویروسی نیز وجود خواهد داشت.

مره‌صدق عنوان كرد: در آئین‌نامه‌ای كه وزارت آموزش و پرورش برای اردوهای دانش‌آموزی در نظر گرفته، تأكید شده است كه ضوابط بهداشتی كامل به ویژه در آشپزخانه‌ها، خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی باید رعایت شود همچنین مسئولان بهداشت و تغذیه باید بر غذاهایی كه تهیه می‌شود، نظارت دقیق داشته باشند.

* ضرورت پیشگیری از گرمازدگی دانش‌آموزان در اردوهای تابستانی

وی گفت: از سوی دیگر چون در فصل تابستان امكان گرمازدگی نیز وجود دارد، باید فعالیت‌ها در اردوهای دانش‌آموزی در ساعاتی انجام شود كه درجه حرارت هوا پایین آمده باشد تا كمتر شاهد گرمازدگی دانش‌آموزان باشیم.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان بیان كرد: از وزارت آموزش و پرورش تشكر می‌كنم كه با برنامه‌ریزی‌های مناسب، اوقات فراغت دانش‌آموزان را مفید واقع می‌سازد اما تأكیدم بر این است كه چون آئین‌نامه جامع و كاملی داریم كه با نظرات متخصصان بهداشت تنظیم شده است، رعایت كامل آن می‌تواند بیشترین و بهترین پیشگیری از بروز مشكلات بهداشتی را در اردوها داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha