سلامت نیوز : دبیر انجمن روانپزشكان ایران گفت: بازی‌های رایانه‌ای جنگی و مسابقه‌ای و خیره‌شدن طولانی به مانیتور تمام سیستم عصبی فرد را درگیر می‌كند و رفتارهای بعدی این افراد هم از این حالت عصبی متأثر می‌شود.

پرویز مظاهری در گفت‌وگو با فارس؛ با بیان اینكه بازی‌های رایانه‌ای برای كودكان و نوجوانان هم مزایا و هم معایب دارند اما معایب آنها بیشتر است اظهار داشت: متاسفانه كودكان و نوجوانان هنگامی كه پای بازی‌های رایانه‌ای می‌نشینند این بازی‌ها به قدری جذاب هستند كه تداوم پیدا می‌كند و ممكن است یك فرد ساعت‌ها پای آنها بنشیند.

وی افزود: این بازی‌ها تمام سیستم عصبی فرد را درگیر می‌كند و از نظر نگاه‌كردن و حركت‌كردن به بدن آسیب‌رسان است چرا كه اغلب بازی‌‌های رایانه‌ای نیاز به تمركز بالا دارند یا به صورت جنگ یا به صورت مسابقات اتومبیلر‌انی و رالی موتور سواری هستند.

مظاهری یادآور شد: این بازی‌ها كه در آنها فرد باید یا دعوا یا جنگ بكند و مرتباً افرادی را حذف كند موجب می‌شود تمام ذهنش متمركز باشد تا بتواند حركات را در هزارم ثانیه تشخیص و انجام دهد و ممكن است یك مرحله را از دست بدهد و چند بار آن را تكرار كند.

وی اضافه كرد: از نظر علمی نشستن پای رایانه برای كودكان و نوجوانان نباید زیاد طول بكشد و توصیه می‌شود حداكثر در هر روز نیم تا یك ساعت زمان برای بازی‌ یارانه‌ای گذاشته شود و حتی‌الامكان بهتر است بین بازی فرد بلند شود حركتی كند و دوباره بنشیند.

دبیر انجمن روانپزشكان ایران خاطر نشان كرد: خیره‌شدن مستقل به مانیتور با زمان زیاد موجب عصبی شدن فرد می‌شود و كسانی كه از این بازی‌ها استفاده می‌كنند هنگام بازی معمولاً عصبی و مضطرب هستند و این كار روی رفتار‌های فردی وی تأثیر می‌گذارد.

این متخصص روانپزشكی تصریح كرد: برخی بازی‌ها هستند كه فكری هستند و شخص نیازی به عجله ندارد. این باز‌ی‌ها هم نباید به مدت طولانی استفاده شوند.

وی گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌شود در مورد بازی رایانه‌ای كودكان و نوجوانان دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند و در طول سال تحصیلی هم بهتر است استفاده از بازیهای رایانه‌ای به جز پنجشنبه و جمعه آخر هفته آن هم روزی نیم ساعت بیشتر استفاده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha