سلامت نیوز : رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران گفت: استفاده از مكمل‌های مجاز نیروززا بدون هماهنگی پزشك با دوز نامناسب در باشگاههای ورزشی حكم مكمل غیرمجاز را دارد و خطر افسردگی، پرخاشگری، ناتوانی جنسی، سكته، خونریزی داخلی، تشنج، پوكی استخوان، لرزش دست و پا، كابوس، خودكشی و دیگر كشی را برای ورزشكاران به دنبال دارند.

لطفعلی پوركاظمی در گفت‌‌وگو با فارس، اظهار داشت: بسیاری از داروها و مكمل‌های نیروزای غیرمجاز و حتی مجازی كه بدون هماهنگی پزشك مصرف ‌شود می‌توانند باعث خشونت و بیماری‌های مختلف شوند.

وی افزود: مواد و مكمل‌های نیروزای مجاز كه توسط وزارت بهداشت تأیید شده‌اند بدون خطر در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند ولی متأسفانه برخی با ورود مكمل خاصی با یك قوطی و تقسیم مواد آن در 20 قوطی دیگر و توزیع به صورت بسته‌های كوچك باعث خطرات متعددی برای ورزشكاران در باشگاه‌های ورزشی می‌شوند.

پوركاظمی به مواد نیروزای غیرمجاز از جمله ناندرولون، تستسترون، متاندیون (متان)، هورمون رشد و انسولین اشاره كرد و گفت: وزارت بهداشت در حدود 2 هزار مكمل مجاز را تأیید كرده است كه می‌توان برای نوزادان، جوانان، سالمندان و ورزشكاران استفاده شود. با این حال این مكمل‌ها باید با توصیه و هماهنگی پزشك مصرف شود زیرا حتی مصرف مكمل‌های مجاز كه در داروخانه‌ها وجود دارد و مورد تأیید وزارت بهداشت هم هست بدون دستور پزشك حكم مكمل غیر مجاز را دارد.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا مربیان در باشگاه‌ها می‌توانند ورزشكاران را به خرید مكمل‌های ورزشی كه در داروخانه‌ها به صورت مجاز فروخته می‌شود ترغیب كنند، افزود: مربیانی كه با هماهنگی و مشورت هیئت پزشكی این مكمل‌ها را توصیه و ترغیب كنند اشكالی ندارد ولی باید ورزشكاران آگاه باشند كه مربی نمی‌تواند مكمل را در باشگاه بفروشد و حتماً نیز هر توصیه‌ای برای استفاده از مكمل‌های مجاز باید با هماهنگی پزشك صورت پذیرد.

پوركاظمی گفت: به عنوان مثال اگر انسان یك لیوان آب بنوشد تشنگیش برطرف می‌شود ولی اگر این یك لیوان به 2 تا چند لیوان افزایش یابد نه تنها فرد تشنگیش برطرف نمی‌شود بلكه دچار عارضه‌های بسیاری نیز می‌شود.

رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران تصریح كرد: باشگاه‌‌داران باید با گروه‌های پزشكی از جمله 5 گروه داخلی و ارتوپدی، توانبخشی، ماساژور، روانشناس و تغذیه ورزشی مشورت و همكاری كنند و در این راستا تمام شهرستان‌ها و مناطق شهرهای بزرگ مانند تهران هیئت و كمیته پزشكی ورزشی دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 30 تا 40 هزار باشگاه در كشور فعالیت می‌كنند كه كمیته و هیئت پزشكی ورزشی اداره‌های تربیت بدنی بر فعالیت این باشگاه‌ها نظارت دارند.

پوركاظمی در پاسخ به این پرسش كه مشاهدات نشان می‌دهد كه بسیاری از باشگاه‌ها از جمله باشگاه‌های بدنسازی و رزمی بدون پزشك به ورزشكاران آموزش‌های ورزشی و حتی توصیه‌های مبنی بر استفاده از مكمل‌های نیروزا می‌دهند، گفت: بله، علت آن هم این است كه متأسفانه بسیاری از باشگاه‌های ورزشی كشور توسط افرادی با مشكلات متعددی از جمله بدهكاری و كمبود بودجه تشكیل می‌شوند و فرد باشگاه ‌دار به علت این بدهی‌ها نمی‌‌تواند پزشكی برای ورزشكاران باشگاه استخدام كند زیرا هزینه‌های آن بالا است.

وی اضافه كرد: با این حال فدراسیون پزشكی ورزشی و اداره تربیت بدنی در زمان ارائه مجوز به باشگاه‌ها به جد به باشگاه‌‌داران توصیه می‌كند كه بر تعهد خود برای استخدام و بكارگیری پزشكان و مشاوران ورزشی همت كنند.

رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران در پاسخ به این پرسش كه با وجود رعایت نكردن این موضوع توسط باشگاه‌داران شما چه اقدامی می‌كنید، خاطرنشان كرد: فدراسیون پزشكی ورزشی با همكاری اداره تربیت بدنی و وزارت بهداشت در اكیپ‌های نامحسوس و محسوس به این باشگاه‌ها سركشی می‌كنند حتی بازرسان به عنوان ورزشكار در باشگاه‌ها حضور می‌یابند تا مشاهده كنند آیا مربیان ورزشكاران را به داروها و مكمل‌های مجاز یا غیرمجاز توصیه می‌كنند یا این مواد را می‌فروشند كه در صورت مشاهده چنین تخلفاتی باشگاه‌داران و مربیان در فرآیند خاصی در مرحله نخست خود تذكر و در نهایت جریمه و در نهایت باشگاه پلمب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha