سلامت نیوز : هیپر هیدروز یا تعریق بیش از حد، معمولا در جوان ها دیده می شود و این افراد از خیس بودن مداوم کف دست،پا، و زیر بغل شکایت دارند که با راه های درمانی زیادی می توان این بیماری را کنترل کرد.
دکتر فرهاد ملک زاد، متخصص پوست و مو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هیپرو هیدروز(تعریق بیش از حد) معمولا از دوران نوجوانی شروع می شود و با خیس بودن مداوم کف دست و پا و زیر بغل مشخص می شود.
وی گفت: افزایش تعریق در مبتلایان به بیماری هیپر هیدروز می  تواند در هر زمانی مانند اتاق سرد، هنگام آرامش ، استراحت  و بدون هیچ استرسی و هیجانی رخ دهد.
این متخصص با بیان اینکه تعریق مفرط تمام جنبه های زندگی شخص از روابط اجتماعی گرفته تا نوع شغل انتخابی وی  را تحت تاثیر قرار می دهد افزود: به رغم اثرات منفی زیاد این عارضه در زندگی مبتلایان که اکثر آنها سراغی از درمان نمی گیرند و با بیماری خود کنار  می آیند.
عضو هیئت  علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در بیشتر موارد هیپرو هیدروز موضعی مشکل جسمانی وجود ندارد و مبتلایان در سلامت کامل به سر می برند و میزان بروز مشکلات عصبی نیز در این افراد تفاوت چندانی با افراد عادی ندارد.
وی در خصوص درمان این بیماری گفت: اگر چه درمان قطعی برای تعریق بیش از حد وجود ندارد اما با مصرف دارو یا استفاده از دستگاه های مختلف می توان تا حد زیادی از عوارض آن کاست.

یونتو فورزیس ، یکی از روشهای درمان تعریق مخرط است
ملک زاد ادامه داد: استفاده از اسپری ضد عرق ، یونتو فورزیس، بوتاکس و داروهای خوراکی از راه های مختلف درمان تعریق بیش از حد هستند.
این متخصص پوست و مو بیان کرد: یونتو فوز که جابجا کردن یونی هم نامیده می شود، تحمیل حرکت یون ها از روی غشاء بیولوژیک توسط جریان الکتریکی با اهداف درمانی است.
وی خاطر نشان کرد: بر طبق یک نظریه ، در یونتو فوز هیدروژن ناشی از هیدرولیز آب که بار مثبت دارد و در سمت منفی جمع می شود در مجاری غدد جمع شده و باعث تخریب مجاری می شود و از این طریق میزان تعریق را کاهش می دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: برای یونتو فوز بیمار، کف دست ها یا پاها را در ظرفی که از آب پر شده و دو الکترود صفحه ای به آن متصل است قرار می دهد و دستگاه به منبع الکتریسیته وصل می شود و جریان به تدریج افزایش پیدا می کند تا زمانی که بیمار احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن می کند .
ملک زاد اظهار داشت: در طول درمان با روش یونتو فوز به طور متوسط 6 تا 10 جلسه 30 دقیقه ای است که معمولا یک روز در  میان برنامه ریزی می شود./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha