یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 30682

با اعلام خبر خشک شدن کامل تالاب گاوخونی و روند سریع خشک‌شدن دریاچه ارومیه، زنگ خطر تولد کانون‌های داخلی تولید ریزگرد به صدا درآمده است.

سلامت نیوز : با اعلام خبر خشک شدن کامل تالاب گاوخونی و روند سریع خشک‌شدن دریاچه ارومیه، زنگ خطر تولد کانون‌های داخلی تولید ریزگرد به صدا درآمده است.
در همین ارتباط مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: با قطع جریان آب در رودخانه زاینده‌رود، تالاب گاوخونی با 46هزار هکتار وسعت خشک و به کانون تولید ریزگردها تبدیل شده است. وی اظهار کرد: با خشک شدن تالاب گاوخونی و وزش بادهای غالب، گرد و غبار ناشی از آن، علاوه بر شهر اصفهان بر استان‌های شرقی استان اصفهان نیز تاثیر می‌گذارد.

وی همچنین افزود: تالاب گاوخونی یک اکوسیستم در فلات مرکزی بود که علاوه بر ایجاد رطوبت، مانع پیشروی کویر و شن‌زارها به اصفهان می‌شد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، خشک شدن زاینده‌رود را فاجعه‌ای زیست‌محیطی در فلات مرکزی ایران دانست و بیان کرد: خشکی زاینده‌رود و به‌دنبال آن توقف کشاورزی در منطقه شرق اصفهان، بیابان‌زایی را به سمت اصفهان تشدید می‌کند. لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه در مسیر170 کیلومتری اصفهان تا تالاب گاوخونی کشاورزی انجام می‌شد، افزود: با قطع جریان آب در زاینده‌رود و خشکی این رود، مرگ این اکوسیستم رقم خورده است و یک اکوسیستم را در فلات مرکزی از دست داده‌ایم.

همچنین مسئول دبیرخانه دائمی شورای منطقه‌ای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه گفت: سطح تراز دریاچه ارومیه طی سال‌جاری سیر نزولی داشته و در حال حاضر حدود 41 سانتی‌متر پایین‌تر از زمان مشابه سال گذشته است. حجت جباری در گفت‌وگو با ایسنا، وضعیت دریاچه ارومیه را به‌شدت بحرانی عنوان کرد و افزود: با ادامه روند تبخیر، پیش‌بینی می‌شود پاییز امسال، سطح تراز این دریاچه به کمتر از 1271 سانتی‌متر کاهش یابد که پایین‌ترین سطح تراز در 100 سال گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این دریاچه در وضعیت نرمال دارای شوری 180 تا 220 گرم در لیتر است، گفت: به‌دلیل کاهش ورودی‌ها، دریاچه به غلظت فوق اشباع رسیده و نتایج اندازه‌گیری‌ها، شوری را بیشتر از 350 گرم در لیتر نشان می‌دهد که تشکیل کریستال‌های نمک در سطح آب، کف آب دریاچه و سواحل، حاکی از وضعیت بسیار بحرانی دریاچه است. وی اظهار کرد:

در شرایط نرمال، مساحت عرصه آبی دریاچه برابر 5700 کیلومتر مربع بوده که در وضعیت حداقل تراز سال گذشته به 2700 کیلومتر مربع کاهش یافت؛ یعنی در حقیقت در حدود 3 هزار کیلومتر مربع از عرصه آبی به اراضی شوره‌زار تبدیل شده است و با توجه به روند کاهشی آب دریاچه، به‌نظر می‌رسد میزان بیشتری از عرصه آبی به شوره‌زار تبدیل شود.

این مسئول تصریح کرد: اثرات منفی زیادی بر اکولوژی دریاچه وارد شده، به‌طوری که جمعیت تنها جانور آبزی دریاچه به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته و علاوه بر کاهش شدید در تراکم جمعیتی، طول دوره زیستی آن نیز در دریاچه به‌شدت کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha