سلامت نیوز : رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ 80 درصد كشفیات مواد مخدر در 8 استان شرقی و جنوب شرقی انجام می‌شود كه به علت كمبود تجهیزات مدرن با سختی زیادی همراه است، سازمان ملل باید برای تأمین این تجهیزات به ایران كمك كند زیرا ایران در خط اول مبارزه با مواد مخدر دنیا قرار دارد.

حمیدرضا حسین‌آبادی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امسال اولویت انسداد مرز را در منطقه سراوان گذاشتیم چرا كه یكی از مناطق بسیار مهم و استراتژیك برای ورود مواد مخدر به كشور است و تلاش امسال پلیس، تمركز در این منطقه است.

وی افزود: در این منطقه كار انسداد و حفر كانال ادامه دارد به علاوه یك منطقه دریاچه نیز وجود دارد كه بخش انتهایی انسداد فیزیكی دریاچه نیز در حال انجام است.

حسین‌آبادی تصریح كرد: با توجه به برخی نقاط كه براثر طوفان به برخی كانال‌ها آسیب می‌رساند اقدام به تعمیر آنها كردیم. اولویت ما امسال حركت از مسیر جال به سمت جنوب سراوان است تا بتوانیم انسداد را در این منطقه تكمیل كنیم.

وی افزود: كشفیات ما در طی 4 ماهه اول امسال 114 تن بوده است كه بیش از 80 درصد كشفیات در 8 استان شرق و جنوب شرق كشور یعنی خراسان رضوی و جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، كرمان و یزد بوده است.

حسین‌آبادی تصریح كرد: تقویت ایستگاه‌‌های ایست و بازرسی و تقویت مرزبانی و پلیس استان سیستان و بلوچستان در دستور كار قرار دارد و اثربخشی آن این بوده است كه در چهارماهه گذشته 50 درصد كشفیات در این استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این رقم بسیار خوبی است و نشان می‌دهد تمركزی كه ما در مرزهای شرقی داشتیم بسیار موثر بوده است.

وی ادامه داد: امیدواریم این روند ادامه یابد و بتوانیم از ورود مواد مخدر به داخل كشور جلوگیری كنیم. اما مشكل جدی كشور این است كه با توجه به تحریم‌های كشور این تحریم‌ها تأثیرات خود را در تجهیزات و امكانات مرزی می‌گذارد و ملاحظه می‌كنیم در این مناطق بسیار صعب‌العبور كه در برخی مناطق رملی و كویری است و با طوفان‌های 120 روزه پرسنل نیروی انتظامی با سخت‌ترین شرایط خدمت‌رسانی می‌كنند اما اگر امكانات و تجهیزات مدرن روز در اختیارشان قرار گیرد حتماً كنترل‌ها بسیار بهتر خواهد شد.

حسین‌آبادی یادآور شد: در قانون جدید مبارزه با مواد مخدر كشور بر بحث‌های بین‌المللی و توسعه فعالیت‌ها با سازمان‌های بین‌المللی تاكید شده است كه این نقطه عطفی در مبارزه است. هم می‌توانیم به مبارزه جهانی بپیوندیم و هم از سازمان‌های‌ جهانی برای جلوگیری مواد مخدر به داخل كشور كمك داشته باشیم.

وی گفت: بازدید معاون سازمان ملل از ایران و مرزهای شرقی به این دلیل بود كه هر چه نمایندگان ما در وین بگویند كه مرزهای شرقی‌مان خطرناك، صعب‌العبور و غیرقابل دسترس است و جمهوری اسلامی ایران امكانات وسیعی را در این منطقه سرمایه‌گذاری كرده است و هزینه زیادی می‌دهد تا خود مسئولان بین‌المللی از نزدیك آنها را مشاهده نكنند برایشان قابل لمس نیست.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: اما اكنون معاون سازمان ملل تأكید می‌كند كه یكی از مسئولیت‌های جامعه جهانی كمك به ایران برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به ایران است.

وی اضافه كرد: ایران در خط اول جهانی مبارزه با مواد مخدر وجود دارد. آنچه جمهوری اسلامی در مرزها تلاش می‌كند بی نظیر است. تاكنون 3 هزار و 700 شهید و بیش از 11 هزار جانباز توسط ایران تقدیم شده است.

حسین‌آبادی یادآور شد: سازمان‌های بین‌المللی مسئول هستند به ایران كمك كنند و این كمك‌ها به لفظ، سخنرانی و تقدیر نیست و باید عملی هم كمك شود، تحریم‌ها باید شكسته شود تا جمهوری اسلامی بتواند از ورود مواد مخدر جلوگیری كند.

وی افزود: امروز بالگرد‌های ما نیاز به قطعات مدرن دارد كه متأسفانه در اختیار ما قرار نمی‌گیرد لذا سازمان ملل باید كمك كند این تحریم‌ها برداشته شود تا ما با قدرت و قاطعیت بیشتری بحث كنترل مرزها را داشته باشیم.

حسین‌ابادی یادآور شد: طی 4 ماهه گذشته 611 باند اصلی قاچاق مواد مخدر را در كشور متلاشی كردیم و افراد آنها را دستگیر و تحویل مراجع قضایی دادیم.

وی گفت: این باندها عمدتاً افرادی بودند كه مواد مخدر را از شرق كشور به مركز و غرب كشور منتقل می‌كردند كه بخشی از آن برای مصرف داخل و بخش دیگر برای ترانزیت بوده است.

حسین‌ابادی گفت: بیشترین ماده كشف شده بیش از 87 تن تریاك، حدود 16 تن حشیش، حدود 6.5 تن هروئین حدود 2 تن مورفین بوده است. همچنین بیش از 580 تن متا آمفتامین(شیشه) نیز در سراسر كشور توسط پلیس كشف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha