رییس هیات مدیره اتحادیه لبنی اعلام كرد: درپی قطع یارانه شیر و افزایش قیمت این محصول و فرآورده‌های آن، مصرف شیر و فرآورده‌های آن به دلیل نبود قدرت خرید كاهش یافته كه نگران‌كننده است.

سلامت نیوز : رییس هیات مدیره اتحادیه لبنی اعلام كرد: درپی قطع یارانه شیر و افزایش قیمت این محصول و فرآورده‌های آن، مصرف شیر و فرآورده‌های آن به دلیل نبود قدرت خرید كاهش یافته كه نگران‌كننده است.

مجید علیداد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت:‌ قرار بود یارانه شیر در قالب علوفه‌ و نهاده‌های تولید به دامداران داده شود تا هزینه‌های تولید این محصول و فرآورده‌های آن كاهش و مصرف سرانه افزایش یابد اما سخنی از یارانه شیر نیست و عملا یارانه شیر حذف شده است.

وی با بیان این‌كه شیر كمیاب و این كاهش تولید برای كارخانه‌های لبنی ملموس شده است، گفت: میزان تولید شیر كاهش یافته است؛ چراكه تعدادی از گاوهای شیری به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید، كشتار شده‌اند. همچنین با توجه به این‌كه واردات شیر خشك ممنوع شده است مقداری از شیر تولیدی برای تبدیل به شیر خشك، خامه و كره كه تولید آن مقرون به صرفه است، استفاده می‌شود. ‌از سوی دیگر به دلیل بدهی كارخانه‌های لبنی به دامداران به دلیل نپرداختن هزینه شیر یارانه‌ای، از سوی كارخانه‌های لبنی زیان‌هایی به صورت ناخواسته به دامداران وارد شده كه دامداران رغبتی برای فروش شیر به كارخانه‌های لبنی ندارند. لذا شیر كمیاب شده و این كاهش برای كارخانه‌ها ملموس است.

علیداد تصریح كرد:‌ به دلیل كاهش تقاضای مصرف شیر و محصولات لبنی طی چند روز اخیر به دلیل نبود قدرت خرید و افزایش قیمت این محصولات و حذف یارانه شیر، با وجود كم شدن عرضه شیر در كارخانه‌های لبنی، عرضه به اندازه تقاضای جامعه بوده و با كاهش عرضه مواجه نیستیم كه این امر نگران‌كننده است.

به گفته رییس اتحادیه دامداران نیز امسال میزان تولید شیر 30 درصد كاهش یافته است.

در این باره رییس اتحادیه لبنی كشور اظهار كرد: با كاهش تولید شیر قیمت این محصول خود به خود افزایش یافته و هر كیلو شیر به حدود 500 تومان رسیده كه این امر هزینه‌های تولید كارخانه‌های لبنی را نیز افزایش می‌دهد؛ چراكه افزایش 10 درصدی قیمت محصولات لبنی طی ماه اخیر با احتساب ثابت بودن قیمت شیر بوده است كه در این زمینه وزارت بازرگانی از كارخانه‌های لبنی خواستار شده تا پایان ماه رمضان شرایط را تحمل و افزایش مجدد قیمت نداشته باشند.

وی با ابراز نگرانی از كاهش مصرف شیر طی مدت اخیر، اظهار كرد: میزان مصرف سرانه شیر در كشور 85 كیلوگرم و استاندارد مصرف جهانی 160 كیلوگرم (دو برابر) است و درحالیكه قرار بود در برنامه چهارم و پنجم توسعه میزان مصرف سرانه شیر به استاندارد جهانی برسد این هدف در برنامه چهارم توسعه محقق نشد و با شرایط فعلی حذف یارانه شیر، افزایش نرخ محصولات لبین و كاهش قدرت خرید مردم جای نگرانی است كه میزان مصرف این محصول در كشورمان از 85 كیلوگرم هم كمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha