سلامت نیوز : مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی تاكید كرد: با توجه به گرم شدن هوا و استفاده افراد از نوشیدنی ها ، استفاده از رنگ های مصنوعی در آبمیوه های سنتی زنگ خطری برای سلامت افراد است.
 مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی در خصوص طرح تحقیقاتی كه در سال 89 در زمینه استفاده از رنگهای مصنوعی غیر مجاز تحت عنوان میزان فراوانی رنگهای غیر مجاز در آب میوه های سنتی (آب زرشك و آب آلبالو) انجام شد گفت: بیشترین استفاده از رنگ غیر مجازخوراكی مربوط به ناحیه شمال تهران با 3/48 درصد و بیشترین استفاده از رنگ مجاز خوراكی در ناحیه غرب تهران با 22/35 درصد بوده كه از میان رنگ غیر مجاز تارترازین (زرد- نارنجی)با 62/4 درصد در فرآورده ها را به خود اختصاص داده است.
دكتر نجاریان یادآور شد: با توجه به این آمارها استفاده از این محصولات در مناطق شمال تهران به دلیل وجود تفرجگاه ها و مناطق تفریحی بیشتر از مناطق جنوب تهران دیده شده است.
وی با اشاره به اینكه تمام نمونه های آب میوه حاوی رنگ بوده و بعد از آن انواع آلوهای جنگلی با 51 درصد بیشترین میزان مصرفی را به خود اختصاص می دهد، اظهارداشت: درصد زیادی از فرآورده های میوه ای وآب میوه های سنتی در مناطق تهران حاوی رنگ های مجاز و غیرمجاز بوده و با توجه به اینكه استفاده از رنگ بطور كلی در فرآرده های سنتی ممنوع است لذا این درصد به عنوان درصد نمونه های غیرقابل مصرف تلقی می شود.
مدیر نظارت بر مواد غذایی خاطر نشان كرد: تحقیقات قبل نشان دادند كه برخی رنگها كه توسط استاندارد كشورهای مختلف پذیرفته شده اند نیز می تواند سمیت قابل ملاحظه و جبران ناپذیری در سلامت داشته باشد.
دكترنجاریان در ادامه گفت: تحقیقات ما نشان داده در میان رنگهای غیر مجازخوراكی تارترازین بیشترین رنگ مصرفی بوده و این در حالیست كه گزارش های زیادی در مورد سمیت این رنگ و حساسیت شدید نسبت به این رنگ گزارش شده است.
وی همچنین در خصوص عوارض رنگ های غیرمجاز اظهار داشت: این رنگ ها می تواند در فرد باعث خلق و خوی بد، اختلالات  خواب و بیقراری شود پس باید توجه كرد كه استفاده از این رنگها اثرات نا بجایی را برسلامتی كودكان وخصوصآ در دراز مدت در بدن انسان می گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha