پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 306986

برخی افراد احساس می‌کنند در هنگام ماه کامل اتفاقات عجیب‌وغریب رخ می‌دهد، شاید حق با این افراد باشد، اما دلیل آن ماه نیست، بلکه تاثیر ماه بر الگوی خواب افراد است.

ماه کامل بر الگوی خواب تاثیر دارد

سلامت نیوز: برخی افراد احساس می‌کنند در هنگام ماه کامل اتفاقات عجیب‌وغریب رخ می‌دهد، شاید حق با این افراد باشد، اما دلیل آن ماه نیست، بلکه تاثیر ماه بر الگوی خواب افراد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چرخه‌های ماه می‌تواند تاثیر زیادی در الگوی خواب انسان داشته باشد. محققان ایالات‌متحده و آرژانتین می‌گویند: قبل از ماه کامل، مردم دیرتر به رختخواب می‌روند و کمتر می‌خوابند. قرن‌هاست که مردم ماه را مقصر حوادث، بلایای طبیعی و حتی خلق‌وخوی خود می‌دانند. حداقل وقتی صحبت از افراد می‌شود، این مطالعه نشان می‌دهد که بدخویی در طول ماه کامل ارتباط بیشتری با میزان استراحت فرد دارد.


به گزارش استادی،محققان دانشگاه واشنگتن کشف کردند که چرخه خواب در افراد در طول چرخه ماه ۲۹.۵ روزه نوسان می‌کند. در روزهای منتهی به ماه کامل، افراد معمولا شب‌ها دیرتر به رختخواب می‌روند و ساعت‌های کمتری می‌خوابند.


استاد زیست‌شناسی هوراسیو د لا ایگلسیا، تغییرات در هر دو زمان خواب و مدت‌زمان خواب در محیط‌های شهری و روستایی از جوامع بومی شمال آرژانتین گرفته تا دانشجویان دانشگاه سیاتل را بررسی کرد. شایان ذکر است که شهرهای بزرگ ایالات‌متحده در شمال غربی اقیانوس آرام بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.


مهم نیست که در کجا زندگی می‌کنید، ماه بر شما تاثیر می‌گذارد
محققان دریافتند که مسیرهای ماه بدون توجه به دسترسی فرد به برق باعث نوسان می‌شود و این تغییرات در افراد ساکن در محیط‌های شهری مانند یک شهر شلوغ کمتر مشخص است. گروه تحقیقاتی اضافه می‌کند که افزایش الگوها ممکن است نشان دهد که ریتم شبانه‌روزی انسان به‌نوعی با مراحل چرخه ماه هماهنگ است.


پروفسور د لا ایگلسیا اظهار کرد: «ما تاثیر تغییرات ماه با کاهش خواب و خواب کوتاهتر در روزهای قبل از ماه کامل را مشاهده کردیم و اگرچه این اثر در جوامع بدون دسترسی به برق از شدت بیشتری برخوردار است، اما این اثر در جوامع دارای برق، ازجمله دانشجویان در دانشگاه واشنگتن نیز وجود دارد.»
این گروه با استفاده از مانیتورهای مچ دست، الگوی خواب ۹۸ نفر را که در سه جامعه بومی در یکی از استان‌های آرژانتین زندگی می‌کردند را بررسی کرد.
یکی از جوامع برق نداشت و دیگری به برق محدود مانند یک چراغ روشنایی در خانه محدود بود. برخلاف آن مناطق روستایی، جامعه سوم در یک مکان شهری با دسترسی کامل به برق واقع‌شده بود.


نتایج تحقیقات پیشین ارائه‌شده توسط گروه پروفسور د لا ایگلسیا و سایر گروه‌ها نشان می‌دهد که دسترسی به برق می‌تواند در خواب تاثیر داشته باشد. این نتایج دوباره در این مطالعه ظاهر شد؛ جوامع شهری با دسترسی به برق دیرتر به رختخواب رفتند و کمتر از شرکت‌کنندگان روستایی خوابیدند.
بااین‌حال، ساکنان هر سه جامعه نیز هنگامی‌که ماه چرخه ماهانه خود را به پایان رساند، همان تغییرات خواب را نشان دادند. بر اساس موقعیت مکانی، میزان کل خواب در کل چرخه قمری بین ۴۶ تا ۵۸ دقیقه متفاوت بود. علاوه بر این، ساعت خواب تقریبا نیم ساعت تغییر کرد.


تاثیر ماه کامل بر خواب
محققان می‌گویند تاثیر ماه کامل تقریبا یک هفته قبل شروع می‌شود. در هر سه جامعه، افراد دیرتر به خواب می‌روند و کمترین میزان خواب را از سه تا پنج روز قبل از ماه کامل دارند.


هنگامی‌که آنان این الگو را در شرکت‌کنندگان ذکر شده کشف کردند، داده‌های نظارت بر خواب ۴۶۴ دانشجوی دانشگاه در منطقه سیاتل نیز تجزیه‌وتحلیل شد. این دانشجویان بخشی از مطالعه جداگانه بوده‌اند که نتایج آنان نیز نوسانات مشابه را نشان داد.
محققان تایید کردند که عصرهای منتهی به ماه کامل بیشتر از بقیه ماه پس از غروب نور طبیعی وجود دارد. ماه بیشتر روشن می‌شود و به‌طورکلی در اواخر بعدازظهر یا اوایل شب این نور افزایش می‌یابد.


به دنبال یک ماه کامل، قمرهای در حال کاهش نیز در نیمه‌شب نور قابل‌توجهی دارند و دلیل این امر آن است که ماه در آن نقاط در چرخه خود تا دیروقت طلوع می‌کند.
لئاندرو کازیراگی، محقق اصلی این تحقیق از دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «ما فرض می‌کنیم الگوهایی که مشاهده کردیم سازگاری ذاتی است که به اجداد ما امکان داده از این منبع طبیعی نور عصر که در یک‌زمان خاص در طول چرخه ماه اتفاق افتاده است، استفاده کنند.»


نور مصنوعی و تغییرات خواب
پروفسور د لا ایگلسیا معتقد است که اثرات ماه نیز ممکن است توضیح دهد که چرا دسترسی به برق باعث چنین تغییرات آشکاری در الگوی خواب انسان می‌شود.
وی ادامه داد: به‌طورکلی، نور مصنوعی ساعت‌های شبانه‌روزی ذاتی ما را به روش‌های خاصی مختل می‌کند و باعث می‌شود که شب دیرتر بخوابیم. این مورد باعث می‌شود که کمتر بخوابیم اما به‌طورکلی ما از نور مصنوعی برای رسیدن به صبح حداقل نه با میل درونی استفاده نمی‌کنیم. این همان الگوهایی است که ما در اینجا آن‌ها را مشاهده کردیم.


کازیراگی افزود: «در زمانی خاص، ماه هنگام شب منبع مهمی از نور است و این برای هزاران سال پیش برای اجداد ما کاملا مشهود بود.»
به‌طورکلی، بدگمانی زیادی در مورد این ایده وجود دارد که مسیر ماه می‌تواند بر رفتاری مانند خواب تاثیر بگذارد، حتی اگر در محیط‌های شهری با آلودگی نوری زیاد زندگی کنیم شاید از چرخه آن اطلاع نداشته باشیم. مگر اینکه بیرون روید یا از پنجره بیرون را نگاه کنید. تحقیقات آینده باید بر این موضوع متمرکز شوند که آیا این کار از طریق ساعت شبانه‌روزی ذاتی ما انجام می‌شود یا علائم دیگری که بر زمان خواب تاثیر می‌گذارد. موارد زیادی برای درک این اثر وجود دارد.»
نتایج این تحقیق در نشریه Science Advances منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha