یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 30700

طبق تحقیقات به عمل آمده توسط موسسه كار و خانواده در آمریكا، 67درصد والدین شاغل اذعان دارند كه برای فرزندان‌شان وقت كافی ندارند، 63درصد از همسران شاغل نیز مدعی‏اند برای همسران خود وقت كافی ندارند و نصف بیشتر كاركنان ادعا می‌كنند كه برای خودشان هم وقت كافی ندارند.

والدینی که برای فرزند خود وقت ندارند بخوانند
سلامت نیوز : طبق تحقیقات به عمل آمده توسط موسسه كار و خانواده در آمریكا، 67درصد والدین شاغل اذعان دارند كه برای فرزندان‌شان وقت كافی ندارند، 63درصد از همسران شاغل نیز مدعی‏اند برای همسران خود وقت كافی ندارند و نصف بیشتر كاركنان ادعا می‌كنند كه برای خودشان هم وقت كافی ندارند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق متخصصان معتقدند كه مردم باید در برابر كارهای اضافه‏ ای كه از آنها خواسته می‌شود «نه» گفتن را بیاموزند و احساس آرامش كنند. پنج راهكار زیر می‌تواند در این زمینه به شما كمك كند.

1- «نه» گفتن مانند هر كار دیگری آسان نیست و نیاز به تمرین دارد. در برابر هر درخواستی باید ارزش‌های خود و اولویت‏های شخصی و خانوادگی را در نظر بگیرید. در واقع بدانید كه چه كاری می‌خواهید انجام دهید و از انجام چه كاری لذت می‏برید.

2- در برابر درخواست‌ها از سیاستی پیروی كنید كه نشان دهد پاسخ منفی شما شخصی نیست و قبلا درباره آن فكر كرده‏ اید. از این‌گونه جملات می‌توانید كمك بگیرید؛ متاسفم، سیاست ما این است كه با هم غذا بخوریم.

3- تعلل در پاسخ. راهكاری كه در این مواقع، شاید بیشترین استفاده را داشته باشد طفره رفتن است، اما این روش صادقانه نیست. هنگامی كه كسی درخواستی از شما می‌كند بهتر است كمی تعلل كنید و فورا پاسخ ندهید، مثلا هنگامی كه كسی از شما می‏پرسد جمعه چه كار می‏كنی؟ هرگز نگویید هیچ كار، همیشه صرف یك وقت هرچند كوتاه سبب می‌شود تا درباره پاسخ خود فكر كنید و همچنین كمك می‌كند تا راهی برای «نه» گفتن پیدا كنید. می‌توانید از جملاتی نظیر این جمله استفاده كنید؛ اجازه بدهید با همسرم (همكارم یا...) هماهنگ كنم و فردا جواب می‌دهم.

4- فقط مودبانه بگویید «نه.» به گفتن «نه» تنها اكتفا كنید و دیگر دلیلی برایش ذكر نكنید. چنانچه شما دلیلی ذكر كنید در واقع باب بحث را برای طرف مقابل می‏گشایید. مثلا از درخواست شما بسیار متشكرم، اما متاسفانه نمی‌توانم.
5- چنانچه درخواستی را رد كردید، می‌توانید كمك محدودی را كه برایتان مقدور است، خاطرنشان كنید. مثلا تا جمعه نمی‌توانم گزارش مكتوبی ارایه بدهم، اما می‌توانم خلاصه‏ای به شما بدهم.
در هر حال هنگامی كه آگاهانه به درخواستی پاسخ مثبت می‌دهید، اعتبار و رضایت خود را در نظر بگیرید زیرا هنگامی كه به‌رغم میل خود كاری را قبول می‌كنید دچار آزردگی خاطر می‌شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha