محققان به تازگی دریافتند که مواردی شدیدی از کووید- 19 ممکن است روی کیفیت اسپرم ها اثرگذار باشد بنابراین، می تواند قدرت باروری مردان را تحت تأثیر قرار دهد.

کرونا مردان را نابارور می کند

سلامت نیوز: محققان به تازگی دریافتند که مواردی شدیدی از کووید- 19 ممکن است روی کیفیت اسپرم ها اثرگذار باشد بنابراین، می تواند قدرت باروری مردان را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس ، تاکنون شواهد محکمی دال بر تأثیر ویروس کرونا روی قدرت باروری وجود نداشت و محققان به طور قطع اعلام نکرده بودند که این بیماری ممکن است روی اندام های تناسلی هم تأثیر بگذارد. اما یافته های جدید حاکی از آن است که این ویروس که تقریبا تمام اندام های بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد، روی اسپرم ها هم اثر گذاشته و باروری مردان را با مشکل مواجه می کند.

به گزارش cnn، این اولین باری است که شواهدی مستقیم نشان می دهد که عفونت کووید- 19 با اثر بر کیفیت مایعات تناسلی، قابلیت های باروری را در مردان کاهش می دهد. باوجود این، محققان همچنان یافته های دقیق تر این موضوع هستند. به گفته آنها، بیمار شدن با هر نوع ویروسی به طور موقت تعداد اسپرم ها را به مدت چند هفته تا چند ماه کاهش می دهد تا حدی که گاهی ممکن است به صفر برسد.

این مساله، کار محققان را در تشخیص این که چه مقدار از این کاهش تعداد اسپرم بر اثر بیماری کووید بوده نه بر اثر بیماری دیگر، دشوار می کند. علاوه بر این، باید به این مسئله هم توجه کرد که هیچ مدرکی دال بر وجود ویروس کرونا در مایعات جنسی مردان و در نتیجه انتقال از طریق منی وجود ندارد.
محققان روی 105 مرد بارور بدون ابتلا به کووید و 84 مرد بارور که مبتلا به کرونا بودند، مطالعه کردند و مایعات تناسلی آنها را در فواصل 10 روزه به مدت 60 روز تجزیه و تحلیل قرار دادند. بررسی ها نشان می دهد که افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو در سلول های اسپرم مردان مبتلا به کووید- 19 در مقایسه با مردان سالم عامل مهمی است که می تواند در ناباروری مردان مبتلا تأثیر داشته باشد. تجمع، تحرک و شکل اسپرم به طور مستقیم تحت تأثیر ویروی کرونا قرار دارد.

محققان با این تحقیقات دریافتند که این ویروس سلول های اسپرم را تحت تأثیر قرار می دهد که با کاهش کیفیت اسپرم و کاهش قدرت باروری آنها مرتبط است. اگرچه این مسئله به مرور زمان بهبود می یابد و از بین می رود، اما این مسئله در مبتلایان به کرونا با قدرت بیشتری خود را نشان می دهد و با شدت یافتن تغییرات، بیماری هم در فرد تشدید می شود.

همچنین محققان در تحقیقات خود شاهد فعالیت زیاد آنزیم ACE2 در مردان مبتلا به کووید بوده اند. این آنزیم، درواقع پروتئینی است که نقطه ورود ویروس به سلول ها محسوب می شود و ویروس با چسبیدن به آن، وارد سلول شده و بسیاری از سلول های انسانی را درگیر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha