اظهار نظرها در رابطه با واکسن کرونای اسپوتنیک روسی آنقدر بالا گرفته که مسئولان به‌طور رسمی همدیگر را به منافع طلبی در این رابطه متهم می‌کنند و برای جلب اعتماد مردم، پای جان عزیزانشان را وسط می‌کشند!

بالا گرفتن بحث درباره واکسن کرونای روسی

سلامت نیوز: اظهار نظرها در رابطه با واکسن کرونای اسپوتنیک روسی آنقدر بالا گرفته که مسئولان به‌طور رسمی همدیگر را به منافع طلبی در این رابطه متهم می‌کنند و برای جلب اعتماد مردم، پای جان عزیزانشان را وسط می‌کشند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه  آرمان ملی ، همان کاری که رئیس ستاد اجرایی فرمان امام چندی پیش انجام داد و نخستین آزمایش واکسن کرونای ایرانی را برروی فرزندش امتحان کرد. روز گذشته نیز وزیر بهداشت در رابطه با شائبه‌هایی که در ارتباط با این واکسن مطرح است، اعلام کرد: « به کوری چشم خیلی‌ها، اول به خانواده خودمان واکسن تزریق می‌کنیم تا همه بدانند، سلامت مردم در اولویت است.» سخنان سعید نمکی پس از آن عنوان شد که ساعاتی پیش از این، سخنگوی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که این سازمان واکسن روسی اسپوتنیک را که دولت خریده، تایید نمی‌کند!

حسین کرمانپور گفته است «از نظر سازمان نظام پزشکی فقط واکسنی معتبر است که هر دو شرط تایید سازمان بهداشت جهانی و تایید سازمان غذا و داروی ایران را داشته باشد.» اما نمکی در پاسخ به این اظهارنظرها می‌گوید مخالفان سوار موج اقتصادی شده‌اند. چند روز پیش نیز مینو محرز گفته بود که واکسن اسپوتنیک روسی را تزریق نمی‌کند و در پاسخ به این اظهارنظر، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو به صراحت عضو کمیته علمی مقابله با کرونا را به منفعتطلبی متهم کرده و گفته بود که «ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند چنان‌که ورودی در این موضوع هم نداشته‌اند.»

حال باید از آقای جهانپور (که قبلا اینگونه اظهار نظرها را در رابطه با اعضای شورای شهر تهران، شهرداران و برخی از مسئولین استانی که آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را با آمار رسمی وزارت بهداشت متناقض می‌دانستند، ابراز داشته) پرسید که چه کسی شانی برای ارزیابی واکسن کرونا دارد و می تواند در این رابطه صحبت کند؟!

درحالی که ایشان همواره منتقدان و کارشناسان را بی‌سوادی در رابطه با پاندومی کرونا متهم می‌کند. اما به‌هر حال فرودگاه امام خمینی (ره) آماده ورود اولین واکسن کرونا از روسیه می‌شود که به گفته سفیر ایران در روسیه پنجشنبه (۱۶ بهمن) اولین محموله واکسن اسپوتنیک بارگذاری خواهد شد.واکسن اسپوتنیک‌ v که دولت ایران خریده و قرار است به زودی دریافت کند، هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد اما در سبد واکسن‌های کوواکس، وابسته به این سازمان است تا در صورت تایید فاز سوم به کشورها داده شود.

سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت که نهاد مرجع برای تایید واکسن در این کشور است، اعلام کرده که به صورت اضطراری مجوز استفاده از واکسن اسپوتنیک ساخت یک شرکت روسی را صادر کرده است. در این بین بار دیگر و روز گذشته جهانپور، در توییترش و در پاسخ به مخالفان نوشته که «در این گیر و دار کی؟ چی؟ وارد کند و چرا اون؟ من نه! و مال من بهتره! خدایا ما و پیشرفت‌های علمی را در این وانفسای تضاد منافع اقتصادی، انگیزشی، سیاسی، عقیدتی، جناحی، انتخاباتی... نجات بده!» وی معتقد است که انتقاد از واکسن روسی «سازماندهی شده» است.


واکسن کوبایی هم می‌رسد
در این بین محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز از ورود واکسن کوبایی به ایران خبر داد و درباره زمان آن گفت: « کار را با آن‌ها شروع کردیم و در دو یا سه هفته بعدی اولین نمونه واکسن برای آزمایش بالینی وارد کشور می‌شود و بعد در انستیتو پاستور همین واکسن‌ها تولید می‌شود، این واکسن‌ها تولید مشترک ایران و کوباست که قراردادش بسته شده است. در این فاصله هم اگر چیزی کم داشته باشیم، کوبا این گزینه را به ما داده است که با تایید ایران به اندازه کافی واکسن در اختیارمان گذاشته شود.»

در میان این اظهارنظرها، وزیر بهداشت از کاهش فاصله‌ اجتماعی خبر می‌دهد که موجب رسیدن ایران به موج چهارم کرونا می‌شود. طبق اعلام وزارت بهداشت از روز شنبه (11 بهمن) تا یکشنبه (12 بهمن) 6268 بیمار جدید در کشور شناسایی شدند و 70 بیمار جانشان را از دست دادند. 3932 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. شهرستان‌های نارنجی در استان‌های شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.


قرنطینه کامل 8 روستا
اما بالاخره کرونا به روستاهای کشور رسید و 8 روستا در استان‌های فارس، هرمزگان و لرستان قرنطینه کامل شد و اجرای محدودیت‌ها در 23 روستای مازندران خیز پیک کرونا را به مناطق روستایی کشانده است. هرچند بسیاری از مسئولان استانی اعمال یا حذف و کاهش محدودیت‌ها را متناسب با وضعیت شهرها نمی‌دانند و معتقدند وقتی مبادی خروجی از شهرهایی مثل تهران به‌عنوان چهارراه استان‌های کشور به سمت شهرهای شمالی و جنوبی‌ باز می‌شود، حتی اعمال جریمه از سوی نهادهای نظارتی هم مانع تردد مردم و ورود مسافران به شهرهایی با وضعیت حاد و نیمه‌حاد نمی‌شود.

در این شرایط شاهد ترافیک و شلوغی مسیرهای منتهی به شمال کشور در روزهای پایانی هفته هستیم. آثار نامطلوب این ترددها را می‌توان در انتقال ویروس و تداوم وضعیت نارنجی استان‌های شمالی دید. از سوی دیگر، بررسی وضعیت شهرها و روستاها هم نشان‌دهنده افزایش ابتلا و موج‌سواری ویروس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha