سلامت نیوز : رئیس انجمن باور گفت: سازمان بهزیستی با صدور بخشنامه ای سقف کمک هزینه حمل و نقل معلولان را به یک ششم کاهش داده است که با اجرای آن بسیاری از معلولان فعال در جامعه، خانه‌نشین می شوند.
سهیل معینی در گفتگو با مهر به بخشنامه‌ای که از سوی سازمان بهزیستی صادر شده اشاره کرد و افزود: براساس این بخشنامه جدید که طی روزهای آینده اجرایی می شود، سقف کمک هزینه حمل و نقل معلولان 30 هزار تومان ( برای استفاده دو سرویس برای هر معلول در ماه ) تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته هر فرد معلول به طور متوسط در ماه از 15 سرویس رفت و برگشت استفاده می کرد، تاکید کرد: سازمان بهزیستی عملا با صدور این بخشنامه گروههای فعال معلولان را خانه نشین کرد.

به گفته رئیس انجمن باور، در گذشته اکثر افراد شاغل و فعال در جامعه از سرویس حمل نقل استفاده می کردند و با اجرای بخشنامه جدید دیگر این افراد نمی توانند از سرویس های حمل و نقل استفاده کنند این درحالی است که وسایل حمل و نقل عمومی و مترو نیز برای معلولان مناسب سازی نشده است.

معینی گفت: کارشناسان سازمان بهزیستی خود نیز عنوان کرده اند که نسبت به برخی از مفاد این بخشنامه نظر مثبتی ندارند اما با این حال این بخشنامه از سوی مسئولان این سازمان لازم الاجرا شده است.

وی اظهار داشت: علی رغم وعده مسئولان که قرار بود با آزاد سازی یارانه ها و منابع هدفمندکردن آن به گروههای تحت پوشش نهادهای حمایتی و نیازمندان ، کمک و در وضعیت آنها بهبود حاصل شود اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه شرایط معلولان بسیار بدتر از قبل نیز شده است.

رئیس انجمن باور با اشاره به اینکه با اجرای بخشنامه بهزیستی هزینه های حمل و نقل به دوش خانواده معلولان می افتد، گفت:  پس از حدف یارانه ها قیمت وسایل حمل و نقل بسیار افزایش داشته است به همین دلیل بسیاری از خانواده توان پرداخت آن را ندارند و در این شرایط حضور فرد معلول در جامعه بسیار کمرنگ می شود.

به گفته معینی، اگر سازمان بهزیستی بودجه ندارد وظیفه مسئولان آن است که از دولت بخواهد اعتبار لازم برای حمل و نقل معلولان اختصاص داده شود نه اینکه هزینه های حمل و نقل مورد نیاز معلولان را به یک ششم کاهش دهد و روز به روز سطح خدمات پایین بیاید.

وی با اشاره به اینکه در نامه سرگشاده ای اعتراض خود را نسبت به این بخشنامه اعلام کرده ایم، افزود: نامه ای به رئیس جمهور ، معاونت راهبردی، سرپرست وزارت رفاه و سازمان بهزیستی وهمچنین شهردار تهران ارسال کرده و خواستار لغو فوری این بخشنامه شده ایم.

رئیس انجمن باور تاکید کرد: علاوه بر این در این نامه خواستارتشکیل کمیته ای با حضور نمایندگان تشکلهای معلولان، ترمیم بودجه حمل و نقل معلولان از سوی دولت ، بهبود وضعیت سوخت خودروهای معلولان و خودروی شرکتهای حمل و نقل معلولان شده ایم.

وی افزود: همچنین از شهرداریهای کشور از جمله شهر تهران درخواست کرده ایم که به موضوع ساماندهی حمل و نقل معلولان ورود کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha