تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف بیشتر اسیدهای چرب اُمگا ۳ در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آسم را کاهش دهد، اما فقط در کودکانی که یک نوع ژن خاص دارند.

تاثیر مصرف اسیدهای چرب اُمگا۳ در پیشگیری از بیماری آسم

سلامت نیوز:تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف بیشتر اسیدهای چرب اُمگا ۳ در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آسم را کاهش دهد، اما فقط در کودکانی که یک نوع ژن خاص دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، «سیف شاهین»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کوئین مری انگلستان، در این باره می‌گوید: «آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در دوران کودکی است و ما در حال حاضر نمی‌دانیم که چگونه از آن پیشگیری کنیم. ممکن است یک رژیم غذایی ضعیف خطر ابتلاء به بیماری را افزایش دهد.»
وی در ادامه می‌افزاید: «درحالیکه نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم خوردن ماهی بیشتر، از بروز آسم در کودکان جلوگیری می‌کند، اما بر اساس یافته‌های ما، از آنجائیکه مصرف ماهی در کودکان کمتر از میزان توصیه شده است، مصرف بیشتر ماهی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری منطقی باشد.»


ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب اُمگا ۳ با زنجیره بلند، اسید ایکوزاپنتانوییک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) است که دارای خواص ضدالتهابی هستند.


در این مطالعه، داده‌های کودکان دهه ۹۰ انگلستان بررسی شد. آنها ارتباط بین مصرف EPA و DHA حاصل از ماهی‌ها در ۷ سالگی با استفاده از پرسشنامه‌های مصرف غذا را با بروز موارد جدید آسم در ۱۴-۱۱ سالگی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.


محققان مشاهده کردند مصرف اُمگا ۳ موجود در ماهی در کل گروه، با آسم ارتباط ندارد. اما بیش از نیمی از کودکان حامل یک نوع رایج در ژن اسید چرب دساتوراز (FADS) بودند که با میزان کمتری از اسیدهای چرب امگا ۳ با زنجیره بلند در خون مرتبط است.


در این کودکان، مصرف بیشتر اسیدهای چرب اُمگا ۳ با کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلاء به بیماری آسم مرتبط بود.
محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha