به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن در هنگام صبح، صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای کودکان به حساب می‌آید. بنابراین انتخاب بهترین صبحانه برای کودک، یکی از وظایف اصلی مادران است.

برای صبحانه کودکان چه چیزهایی آماده کنیم؟

سلامت نیوز: به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن در هنگام صبح، صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای کودکان به حساب می‌آید. بنابراین انتخاب بهترین صبحانه برای کودک، یکی از وظایف اصلی مادران است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایف دایت، در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا از تامین مواد مغذی برای صبحانه‌ی کودک خود مطمئن شوید.


صبحانه و نقش آن در فعالیت‌های روزانه‌ی کودک

 در روز، سه وعده‌ غذای اصلی و دو یا سه میان وعده باید صرف شود، که در بین آن‌ها صبحانه از همه مهم‌تر است، به ویژه برای کودکان که در سنین رشد هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که صرف صبحانه باعث افزایش قدرت یادگیری و تمرکز بیشتر و همچنین باعث بهبودی در خلق وخوی و رفتار کودکان می‌شود، به همین خاطر می‌گویند صبحانه غذای مغز است.
بهترین صبحانه برای کودک صبحانه‌ای سرشار از انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و انواع مواد مغذی است، تا کودک بعد از صرف آن روز خوب و پر از انرژی را شروع کند و در بازی‌ها، جنب وجوش و بازیگوشی کودکانه احساس ضعف نکند.

تاثیر صبحانه مناسب بر سیستم بدن کودکان

 چون کودکان در سن رشد به سر می‌برند خوردن صبحانه برایشان  الزامی است، زیرا به رشد متناسب، افزایش هوش، کاهش احتمال چاقی، افزایش قوای جسمانی و طول عمر سالم آن‌ها کمک می‌کند.
بهترین صبحانه برای کودک علاوه بر اینکه باید خوشمزه باشد باید ترکیب مناسبی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، فیبر و چربی‌های سالم نیز باشد.


مواد غذایی مناسب : بهترین صبحانه برای کودکان

 مادران عزیز در برنامه‌ی غذایی که به عنوان بهترین صبحانه برای کودک خود تعیین می‌کنند باید از همه‌ی مواد غذایی استفاده کنند، چون ترکیب انواع مواد غذایی سالم علاوه بر زیبایی سفره، فواید و خواص خوبی نیز دارند.
مواد غذایی صبحانه باید شامل : غلات، لبنیات، آب میوه‌های طبیعی، شیره‌ی انگور، کره، مربا، حلیم، انواع مغزها و تخم مرغ باشد.


لیستی از بهترین صبحانه برای کودکان 

 با توجه به اینکه کودکان در حال رشد به تمام مواد مغذی نیازمند هستند، باید برنامه‌ی غذایی آن‌ها در وعده‌ی صبحانه به گونه‌ای باشد که مواد مغذی مختلف را در خود جای داده باشد.


۱) کره‌ی بادام زمینی

کره‌ی بادام زمینی بهترین صبحانه برای کودک محسوب می‌شود. می‌توانید آن را روی نان و یا پنکیک بمالید و روی آن مقداری عسل و موز بریزید.


۲) برشتوک همراه مغزها

برشتوک را علاوه بر شیر ساده می‌توان با شیر طعم‌دار نیز درست کرد و اکثر کودکان علاقه‌ی شدیدی به این صبحانه دارند. برای مقوی‌تر کردن این صبحانه می‌توان کشمش، بادام و میوه‌های خشک به آن اضافه کرد.


۳) پنکیک خانگی 

برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه مقداری آرد، تخم مرغ و شیر را مخلوط کرده و آن را سرخ کنید. برای خوشمزه‌تر و مغذی‌تر کردن آن می‌توانید روی آن عسل یا شیره‌ی انگور بریزید.


۴) سالاد میوه با ماست عسل

یک بشقاب از میوه‌های تازه و رنگارنگ، علاوه بر تامین ویتامین‌های مورد نیاز باعث جذاب‌تر شدن سفره‌ی صبحانه نیز می‌شود. روی این میوه‌های خوشمزه مقداری عسل یا شربت آلبالو اضافه کنید.


۵) عدسی

عدسی جزو بهترین صبحانه‌ها برای کودک به شمار می‌رود. اول عدس ‌را همراه سیب زمینی خرد شده خوب بپزید و مقداری رب گوجه فرنگی و آبلیمو برای خوشمزه‌‌تر کردن به آن اضافه کنید.

۶) نیمرو با شوید

اکثر کودکان از تخم مرغ خوششان می‌آید. برای جذاب‌تر شدن نیمرو می‌توانید تخم مرغ را در قالب بریزید و سرخ کنید و روی آن شوید یا از سبزی‌های معطر دیگر استفاده کنید.

۷) خاگینه

خاگینه به دلیل شیرین بودن برای کودکان جذاب است و در عین حال بسیار مقوی می‌باشد. مقداری آرد، تخم مرغ و شیر را مخلوط کرده و در روغن سرخ کنید و سپس به آن شیره اضافه کنید.


۸) شیر

شیر نیز گزینه‌ی خوبی برای لیست بهترین صبحانه برای کودک است. برای مقوی‌تر کردن آن مقداری موز و ماست کم چرب به آن اضافه کنید و با مخلوط کن آن‌ها را میکس کنید.

۹) پنیر و گردو

یکی از صبحانه‌های معروف که بسیار هم مقوی است، پنیر و گردو می‌باشد. می‌توانید از پنیر خامه‌ای که مورد پسند کودکان است استفاده کنید. گردو، بادام و فندق را خرد یا آسیاب کنید تا خوردن آن برای کودکان راحت‌تر باشد.

۱۰) پیتزا

پیتزا که یکی از غذاهای مورد علا قه‌ی کودکان است، می‌تواند صبحانه‌ای مقوی و خوشمزه برای کودکانی که میل به صبحانه ندارند باشد. به جای مواد پیتزا می‌توانید روی خمیر پیتزا تخم مرغ، پنیر و مقداری گوجه فرنگی بریزید.

چند توصیه به مادران

تنوع و رنگارنگ کردن سفره برای صبحانه نقش بسیار مهمی در افزایش اشتهای کودک دارد و باعث افزایش تمایل او به غذا خوردن می‌شود.از آنجا که تغذیه علاوه بر اینکه در وضعیت جسمی کودک تاثیر گذار است با وضعیت روحی او نیز در ارتباط می‌باشد. مادران عزیز باید بدانند که ذائقه و طعم‌هایی که کودک آن‌ها را دوست دارد نتیجه‌ی الگوهای رفتاری و مصرفی خانواده است، که کودک به آن‌ها عادت کرده است. پس در انتخاب مواد غذایی باید دقت فراوانی داشته باشید تا سلامت جسمی و روحی کودک خود را تضمین کنید.

مشاجرات خانوادگی و استرس، تاثیر خیلی بدی روی اشتهای کودک دارد و باعث کاهش اشتها و گاهی بهانه گیری در کودکان می‌شود.

کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در بعضی مواقع دچار سرگیجه و تهوع می‌شوند، مادران با هر راهکار و روشی که می‌توانند باید کودک خود را به صبحانه خوردن عادت دهند.

اگر کودک شما هم جزو کودکانی است که تمایل به صبحانه‌های گرم دارد می‌توانید از انواع ساندویچ‌ها، اسنک‌ها وعدسی استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که مواد داخل آن علاوه بر خوشمزه بودن مغذی و مقوی نیز باشند.

در چیدن سفره‌ی صبحانه تمام ذوق خود را به کار گیرید تا سفره‌ای برای کودک خود بچینید که پر از رنگ‌های شاد و غذاهای متنوع باشد و همه‌ی خانواده برای صرف صبحانه دوره سفره جمع شوند، تا کودک علاوه بر تمایل به خوردن صبحانه از این محیط گرم وصمیمی نیز بهره ببرد.

مادرانی که کودک مدرسه‌ای دارند به این نکته توجه کنند که نخوردن صبحانه از دلایل مهم افت تحصیلی می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha