سلامت نیوز : نتایج یک پژوهش نشان داد که استرس مزمن با تغییراتی که در بافت عروق کرونر قلب ایجاد می‌کند، یکی از فاکتورهای مهم و زمینه ساز در بروز ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است.
تحقیقات نشان می‌دهد بعضی از افرادی كه زندگی پراسترسی دارند، علیرغم دارا نبودن عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی، دچار این بیماری می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت استرس، یكی از مهمترین عوامل در ایجاد این بیماری محسوب می‌شود.
مسعود فریدونی، استادیار گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد پژوهشی را با هدف بررسی اثر احتمالی استرس مزمن شنای اجباری و استرس صدا در القای تغییرات بافتی عروق قلب انجام داده است.
در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی از موش‌های صحرایی نر نژاد ویستار استفاده شد. دو نوع متفاوت استرس مزمن، شامل استرس جسمانی شنای اجباری و استرس روانی صدا در نظر گرفته شد. در هر گروه پس از پایان دوره استرس، شاخص‌هایی همچون نسبت قطر لومن به قطر خارجی رگ، نسبت قطر مدیا به قطر خارجی رگ، نسبت قطر آدوانتیس به قطر خارجی رگ و نسبت ضخامت دیواره به قطر خارجی رگ مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها بیانگر این مطلب بود که استرس شنای اجباری و استرس صدا هر یك به تنهایی سبب افزایش نسبت قطر مدیا به قطر خارجی رگ و كاهش قطر لومن به قطر خارجی رگ شدند. افزایش ضخامت دیواره به قطر خارجی رگ در گروه استرس شنای اجباری و گروه استرس صدا مشاهده شد. همچنین افزایش قطر آدوانتیس به قطر خارجی رگ در گروه استرس شنای اجباری مشاهده شد.
نتایج بدست آمده از بررسی یافته‌ها حاکی از آن بود كه استرس مزمن می‌تواند عامل بروز تغییرات ساختاری رگ‌های كرونر بوده كه این امر زمینه را برای بروز آترواسكلروزیس و بیماری قلبی عروقی فراهم می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha