دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 30725
سلامت نیوز :رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور اعلام كرد: خواص آنتی اكسیدانی زیتون نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر چون دیابت، چاقی، سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی دارد.

به گزارش ایسنا دكتر مجید حاجی فرجی در نشست خبری كه به مناسبت برگزاری همایش ملی زیتون كه در‌ آذر ماه برگزار می‌شود، گفت: میوه زیتون میوه‌ای سودمند و باارزشی است كه نامش نیز در قرآن ذكر شده است. این میوه در مكانیزم ارتقا و ایجاد سلامت در سیستم بدنی جانداران و به ویژه انسان نقش بسزایی دارد. متاسفانه بحث زیتون در این سالها محجور واقع شده است و می‌توان گفت حتی همه متخصصین تغذیه ما نیز از زیتون شناخت كافی نداشتند.

وی با اشاره به اینكه در گذشته تصور می‌شد خاصیت زیتون به علت وجود اسیدهای چرب است، اظهار كرد: اكنون مشخص شده زیتون سرشار از تركیبات پلی فنول و مواد موثره آنتی اكسیدانی است و به اندازه اسیدهای چرب اشباع زیتون دارای خواص ویژه و مفید تغذیه‌ای است. امروز با بحران بیماریهای غیرواگیر چون دیابت، چاقی، سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی در كشور مواجه هستیم كه جزو عوامل مهم مرگ و میر در كشور هستند و زیتون می‌تواند در كاهش ابتلا به این بیماریها نقش مهمی را ایفا كند.

وی اضافه كرد:‌ آنتی اكسیدانها با رادیكالهای آزاد تولید شده دربدن مقابله می‌كند. رادیكالهای آزاد گاهی به علت آلودگیهای محیطی، استرس و نظایر آن در سیستم بدنی ایجاد اختلال می‌كند و زیتون كه حاوی منابع سرشار اكسیدان است قادر به حذف رادیكالهای آزاد خواهد بود.

دكتر حاجی فرجی توضیح داد: كاری كه امروز در صنعت تولید زیتون انجام می‌شود تحت عنوان روغن گیری از آن نام برده می‌شود . اما باید گفت این فرایند فرایند روغن گیری از زیتون نیست بلكه گرفتن عصاره زیتون است كه براثر فشار تمام تركیبات مواد مغذی آن استخراج می‌شود. طعم خاص این محصول برای بسیاری از افراد پذیرفته نیست كه علت اصلی آن تلخی و گسی باقیمانده در فرآیند عصاره‌گیری است.

وی با اشاره به اینكه زیتون در پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر مفید است، اظهار كرد: اخیرا اثبات شده است زیتون در كاهش وزن و كنترل چاقی هم تاثیرگذار است اما مكانیزم آن هنوز مشخص نشده است. روغن زیتون به این خاطر كه اثر سیركنندگی دارد و باعث دریافت خوب تركیبات مغذی می‌شود درسیستم گوارشی نیز تاثیر مفید فایده‌ای دارد. از این رو در درمان بیماریهای گوارشی چون گاستریت، التهاب معده و یبوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا محصولات جانبی تهیه شده از زیتون نیز به اندازه زیتون خالص دارای خواص هستند، گفت: اخیرا در بسیاری از محصولات مشتق از زیتون كه وارداتی هم بودند زیتون بدون هسته نیز دسته‌بندی می‌شد اما متخصصان تغذیه معتقدند بهتر است برای اینكه مواد موثره آنتی اكسیدانی خارج نشود صدمه و آسیبی به میوه در پروسه تولید ایجاد نشود و میوه به طور كامل و با هسته مصرف شود. هرچند ممكن است زیتون طعم ناخوشایندی داشته باشد اما باید تلاش كرد تا به مصرف زیتون به صورت یك مصرف و عادت در میان مردم جا بیفتد.

وی همچنین درباره طبخ مواد غذایی با روغن زیتون توضیح داد: برخی عنوان می‌كنند چون روغن زیتون حاوی اسید چرب است شاید مقاومت زیادی داشته باشد. اما باید گفت اگر سرخ كردن و طبخ موادغذایی با حرارت پایین انجام شود بدون اشكال است و روغن زیتون می‌تواند به عنوان مفیدترین روغن در میان سایر روغن‌ها در طبخ مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور در پایان گفت: همایش ملی زیتون با همكاری شورای ملی زیتون در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور در 29 و 30 آذر ماه در محل انستیتو برگزار می‌شود. برپایی نمایشگاه و جشنواره‌های زیتون از جمله برنامه‌های جنبی این همایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha