نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که رژیم غذایی نقش مهمی در سلامتی افراد دارد و برای جلوگیری از چاقی و ابتلاء به بیماری‌هایی مانند دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی موثر است. با توجه به اینکه این بیماری‌ها مربوط به افراد مسن است، اکثر والدین خیلی نگران این موارد در کودکان نیستند.

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های روانی با تغییر رژیم غذایی کودک

سلامت نیوز: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که رژیم غذایی نقش مهمی در سلامتی افراد دارد و برای جلوگیری از چاقی و ابتلاء به بیماری‌هایی مانند دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی موثر است. با توجه به اینکه این بیماری‌ها مربوط به افراد مسن است، اکثر والدین خیلی نگران این موارد در کودکان نیستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،تحقیقات جدید به بررسی نقش چاقی و انسولین در سلامت روان پرداخته است. بسیاری از والدین، نسبت به تغذیه کودکان نگران نیستند و بر این باورند که آنان کوچک و قادر به سوزاندن کالری اضافی هستند. اما نتایج بررسی‌های اخیر نشان داده است که درباره کودکان باید نگران این موضوع بود.


به گزارش  سایکولوژی نیوز، محققان دریافتند که دو عامل مرتبط با رژیم غذایی (سطح انسولین و چاقی) ممکن است عامل پیش‌بینی کننده مهم برای ابتلاء کودکان به بیماری‌های روانی باشد.


در این بررسی، ۱۵ هزار کودک در سن یک تا ۲۴ سال پیگیری شدند و سطح انسولین ناشتای آنان در ۹، ۱۵، ۱۸ و ۲۴ سالگی و همچنین شاخص توده بدنی در این ۲۴ سال را بررسی کردند. سپس در ۲۴ سالگی خطر ابتلاء به افسردگی و روان‌پریشی کودکان را سنجیدند و دریافتند که نتایج نگران‌کننده است.


کودکانی که از ۹ سالگی به‌طور مداوم سطح انسولین بالا (نشانه مقاومت به انسولین) داشتند، پنج برابر بیشتر در معرض خطر روان‌پریشی و سه برابر بیشتر با اختلال روان‌پریشی که معمولا با اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی تشخیص داده می‌شوند، قرار داشتند. این‌ها  اختلالات ویرانگری هستند که در زندگی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. این کودکان همچنین تا حدودی در معرض خطر افسردگی بودند، اما ازنظر آماری تفاوت معناداری نداشتند.


کودکانی که در زمان بلوغ، افزایش قابل‌توجهی در شاخص توده بدنی داشتند تا ۲۴ سالگی چهار برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار داشتند. همچنین در آنان، احتمال بروز اختلال روان‌پریشی نیز بیشتر بود، اما ازنظر آماری این تفاوت معنی‌داری نبود. با توجه به اینکه در حال حاضر، افسردگی علت اصلی ناتوانی در جهان است، نباید این اختلال را ساده در نظر گرفت.


لازم به ذکر است که این تحقیق نمی‌تواند این اطمینان را بدهد که در کودکی یا نوجوانی، تغییر رژیم غذایی می‌تواند تفاوت ایجاد کند اما دلایلی وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد و به رفع چاقی و کاهش خطر ابتلا به دیابت که موضوعات مهمی هستند، کمک موثری خواهد کرد. اما والدین در این زمینه، چه‌کارهایی می‌توانند انجام دهند؟


با توجه به دسترسی به شاخص توده بدنی (BMI) می‌توانید تشخیص دهید که فرزند شما در محدوده سالم است یا خیر. بر اساس نتایج این تحقیق، به افزایش قابل‌توجه BMI در زمان بلوغ توجه ویژه‌ای داشته باشید.


از پزشک متخصص اطفال برای بررسی میزان انسولین ناشتای کودک مشاوره بگیرید. اگر سابقه خانوادگی بیماری روانی جدی داشته باشید، این امر می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.
اگر BMI یا سطح انسولین ناشتا به‌طور غیرطبیعی بالا باشد، مداخلات رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن و کاهش سطح انسولین کمک کند.


چه نوع رژیم غذایی توصیه می‌شود؟
بحث و گفتگوی بسیاری درباره این موضوع وجود دارد. از سال ۱۹۸۰ دستورالعمل‌های رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها ارائه‌شده است. متاسفانه، از آن زمان، میزان چاقی و مقاومت به انسولین افزایش‌یافته است. هر پنج سال، دستورالعمل‌ها تغییر می‌کنند. در سال ۲۰۲۰ آخرین نسخه این دستورالعمل‌ها صادر شد و شامل تحقیقی در مورد کاهش وزن یا مقاومت به انسولین نبود، بنابراین مشخص نیست که این دستورالعمل‌ها به افراد کمک می‌کند تا در صورت لزوم این مسائل را برطرف کنند.


برخی از افراد حذف یا کاهش غذاهای فرآوری شده و مصرف غذاهای کامل مانند گوشت، ماهی، مرغ، سبزی و میوه‌ها را توصیه می‌کنند.
برای دستیابی به مقاومت به انسولین، شواهدی وجود دارد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند موثر باشد. رژیم‌های کم کربوهیدرات نیز می‌توانند کمک کنند. در سال ۲۰۱۹، انجمن دیابت آمریکا به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش سطح گلوکز خون و بهبود مقاومت به انسولین، رهنمودهایی شامل رژیم‌های کم کربوهیدرات و بسیار اندک کربوهیدرات را ارائه کرد.


محققان گزارش کردند که الگوی غذایی کم کربوهیدرات به‌عنوان موثرترین الگوی غذایی در دیابت نوع دو است.
در پایان، اگر کودک شما ازنظر وزن یا سطح انسولین بالا مشکل دارد، باید این موضوع را با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید و برنامه‌ای تهیه کنید. همچنین با فرزند خود در مورد این موضوع صحبت کنید. موضوع مهم، تهیه طرحی است که او تمایل به انجام آن دارد. در حالت ایده‌آل، تمام خانواده باید در الگوی غذایی تغییراتی ایجاد کنند، زیرا احتمال پایبندی کودک به این برنامه را نیز افزایش می‌دهد.
یافته‌های این بررسی در نشریه JAMA Psychiatry منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha