رئیس پژوهشگاه رویان گفت: بیماران ما دیگر به خارج از کشور نمی‌روند و میزبان بیماران از سایر کشورها نیز هستیم و حتی گردشگری پزشکی در حوزه ناباروری داریم.

۷۰ مرکز ناباروری فعال در کشور داریم/گردشگری پزشکی در حوزه ناباروری

سلامت نیوز: رئیس پژوهشگاه رویان گفت: بیماران ما دیگر به خارج از کشور نمی‌روند و میزبان بیماران از سایر کشورها نیز هستیم و حتی گردشگری پزشکی در حوزه ناباروری داریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، عبدالحسین شاهوردیدر برنامه صبحگاهی «یه روز تازه» شبکه پنج سیما گفت: جهاد دانشگاهی مولد انقلاب است. بعد از انقلاب این ذهنیت ایجاد شد که نیازهای جامعه را با کمک محققین برطرف کنیم و جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کرد که یکی از این مباحث حوزه پزشکی است. جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران در بحث ناباروری با توجه به نیازها شروع به فعالیت کرد و پژوهشکده رویان یکی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی است. در دهه ۶۰ بیماران نابارور برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند. دانش ناباروری یک علم به روز است و عمر این دانش کمتر از ۴ تا ۵ دهه است اما ایران به موقع حرکت کرد.
شاهوردی اظهار داشت: در پژوهش، آموزش و خدمات تخصصی قدم‌های خوبی برداشته شد و تعامل خوبی بین علوم پایه و علوم بالینی شکل گرفت. بیماران ما دیگر به خارج از کشور نمی‌روند و میزبان بیماران از سایر کشورها نیز هستیم و گردشگری پزشکی در این حوزه داریم. کارهای پژوهشکده رویان در سطح جهانی است و بعد از ۳ دهه فعالیت در بحث ناباروری نام مجموعه رویان در میان 10 مراکز معتبر جهانی به چشم می‌خورد.
وی افزود: پژوهشکده رویان خرداد ۱۳۷۰ بعد از یک مطالعه تحقیقاتی شکل گرفت و در حال حاضر این پژوهشکده در قالب سه پژوهشکده تخصصی و ۷ شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کند. بیش از 800 فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم پایه و پزشکی در این مراکز خدمت می‌کنند و ۷۰ مرکز ناباروری در کشور فعال هستند و زمینه اشتغال خوبی ایجاد شده است؛ همچنین شاهد تعامل بین گروه‌های علمی و نسل‌های مختلف هستیم.
رئیس پژوهشگاه رویان تأکید کرد: محققینی که از این مراکز بازنشسته می‌شوند، جوانانی بودند که در آن روزها این مراکز را فعال کردند و از تجربه پیشکسوتان در این عرصه به خوبی استفاده شد. تجربه ایران در بحث تولیدمثل این جسارت را به محققین داد که به سلول‌های بنیادی و سلول درمانی ورود کنند و اعتماد به نسل جوان منجر به پیشرفت علمی ما شد و در همه زمینه‌های بحث ناباروری ورود کرده‌ایم و به مردم خدمت می‌کنیم.
شاهوردی خاطرنشان کرد: نام ایران در اولین مقاله سلول‌های بنیادی منتشر شد. کسب و کاربردی کردن دانش به واسطه ارتباط علوم پایه و همراه با علوم بالینی در این سال‌ها شکل‌گرفته است و در بحث سلول‌های بنیادی طرح‌های کارآزمایی و بالینی خوبی داشتیم. پژوهشکده رویان در بحث پروتئین‌های نوترکیب ورود پیدا کرده است و بسیاری از محصولات امروز حاصل دانش علوم سلولی است و این دانش ارزش‌افزوده بالایی دارد و آینده بسیار خوبی در انتظار ماست و ماحصل تلاش ما در بحث علوم سلولی، شرکت بن یاخته‌های رویان بود که در حوزه بند ناف فعالیت می‌کند.
وی افزود: برای درمان خیلی از بیماری‌های صعب‌العلاج نیاز به سلول داریم و اگر به این عرصه ورود پیدا نمی‌کردیم باید سلول از خارج وارد می‌کردیم. بیماری‌هایی مثل سرطان خون به خوبی در سنین پایین با این سلول‌ها درمان می‌شوند و در حوزه بیوتکنولوژی نیز دانش خوبی از لقاح خارجی به دست آورده‌ایم و در صنعت دامپروری از این دانش به خوبی استفاده می‌کنیم و در دنیا برای تولید یک حیوان و شیرآوری از همین تکنولوژی استفاده می‌کنند. اگر بر علوم پایه سرمایه‌گذاری کنیم و بستر مناسبی را ایجاد  کنیم، در شرایط خاص مثل کرونا به خوبی عمل خواهیم کرد.
رئیس پژوهشگاه رویان اظهار داشت: محققین علوم پایه این جسارت را داشتند که به بحث واکسن ورود پیدا کنند و در نهایت هم با دست‌ورزی به سلول در محیط آزمایشگاه به واکسن دست یافتیم و این تجربه را مدیون محققین علوم پایه هستیم که در زمان کوتاه دستاورد خوبی داشتیم.
شاهوردی در پایان ضمن اشاره به سطح جهانی پژوهشکده رویان گفت: در مرحله اول باید توان پاسخگویی به نیاز جامعه را داشته باشیم و در نهایت هم حرفی برای گفتن در سطح جهانی داشته باشیم و برای تعامل با جهان باید توانمند باشیم. براساس گزارش‌های خارجی ایران از نظر مقالات و ثبت اختراعات در منطقه سرآمد است و انجمن بین‌المللی سلول بنیادی ذکر می‌کند که ایران موقعیت خوبی دارد و براساس مقاله آمریکایی مرکز رویان رتبه 9 مراکز ناباروری جهان را دارد. در بحث تولید دانش، آموزش و خدمات موفق عمل کرده‌ایم و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در حال حاضر در مراکز علمی ما مشغول به فعالیت جدی و تاثیرگذار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha