سلامت نیوز :  رئیس بخش اطفال بیمارستان میلاد گفت: فصل تابستان اوج شیوع بیماری‌های عفونی كودكان است؛ این عفونت‌ها به صورت اسهال و استفراغ تظاهر می‌كنند.

محمدحسین بهزاد مقدم در گفت‌وگو با فارس  اسهال و استفراغ را از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان در بین كودكان دانست و افزود: فصل تابستان اوج شیوع بیماری‌های عفونی در بین كودكان است كه این عفونت‌ها به صورت اسهال و استفراغ خود را نشان می‌دهد و با آنتی بیوتیك درمان می‌شود.

وی نوشیدن آب آلوده، خوردن میوه و سبزی‌های شسته نشده و رعایت نكردن بهداشت عمومی را از مهمترین عوامل بروز بیماری‌های عفونی روده‌ای در كودكان معرفی كرد و گفت: ضد عفونی نكردن سبزی‌هایی از قبیل كاهو و سبزی خوردن به بروز این بیماری‌ها در فصل تابستان منتهی می‌شود.

رئیس بخش اطفال بیمارستان میلاد، اسهال و استفراغ‌ها را به دو دسته تقسیم كرد و گفت: دسته اول میكروبی است كه از طریق آلودگی‌های مواد غذایی و آب آلوده به كودكان منتقل می‌شود و دسته دوم به واسطه بیماری‌های ویروسی مخصوص تابستان می‌تواند كودك را درگیر كند.

وی افزود: اسهال حاد آبكی به طور ناگهانی شروع شده و معمولاً حدود 7 روز یا كمتر به طول می‌انجامد و شامل دفع شل یا آبكی با دفعات زیاد است و ممكن است همراه با تب و استفراغ باشد؛ همچنین در صورت بی‌توجهی منجر به كم آبی و سوء تغذیه می‌شود؛ در این موارد والدین باید آرامش خود را حفظ كنند، از درمان‌های خودسرانه پرهیز كنند و حتماً به پزشك مراجعه كنند.

بهزاد مقدم با رد كردن این باور غلط كه «مادران شیرخوارشان را در اینگونه موارد از خوردن شیر محروم می‌كنند»، تأكید كرد: در این موارد به دلیل اینكه حجم مایعات بدن كودك به سرعت از دست می‌رود و بدن كودك دچار كم آبی می‌شود، والدین باید با بهره‌گیری از پودر ORS و عدم مصرف شیرینی‌ها و چربی‌ها نسبت به جبران آب بدن فرزندنشان اقدام كنند همچنین در شیرخوارگاران نباید مصرف شیرمادر قطع شود.

وی اسهال شیگلایی را از بیماری‌های عفونی رایج كودكان در فصل تابستان دانست و افرود: این بیماری عفونی روده‌ای با علائم ظاهری اسهال خونی و تب همراه است و گاهی به تشنج، گرفتگی مغزی و حتی نارسایی كلیه منتهی می‌شود؛ این تشنج ناشی از سم تولید شده از طریق میكروب شیگلایی است و نیاز به توجه ویژه و درمان با‌ آنتی بیوتیك دارد.

رئیس بخش اطفال بیمارستان میلاد، تصریح كرد: درصدی از موارد اسهال‌های شیگلایی، كودك را به سمت بد حالی می‌برد؛ در صورت نیاز ممكن است نیاز به بستری شدن و تحت نظر گرفتن كودك بیمار در بیمارستان و مصرف آنتی‌بیوتیك داخل رگی و وریدی باشد.

وی رژیم غذایی مناسب را در این نوع از اسهال مهم دانست و ادامه داد: باتوجه به تحلیل آب بدن، تأمین مایعات بدن باید از طریق خوردن غذاهایی مانند پودر «او آر اس» كه میزان مصرفش بسته به سن و وزن كودك متفاوت است لعاب برنج و آب میوه‌های كم شیرین و كم چرب كه این كمبود را جبران می‌كند، صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha