رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت بیمارستان های کشور با توجه به روند کاهشی بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: مدت هاست که اعمال غیر اورژانس را آغاز کرده ایم و در زمینه اعمال زیبایی هم در بیمارستان‌هایی که بیمارستان‌های پاک از نظر کرونا محسوب می‌شوند، اقدامات‌شان را انجام می‌دهند و مشکلی از این بابت نداریم.

از سرگیری جراحی‌های الکتیو و زیبایی در بیمارستان‌های پاک/مراکز درمانی همچنان در آماده‌باش

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت بیمارستان های کشور با توجه به روند کاهشی بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: مدت هاست که اعمال غیر اورژانس را آغاز کرده ایم و در زمینه اعمال زیبایی هم در بیمارستان‌هایی که بیمارستان‌های پاک از نظر کرونا محسوب می‌شوند، اقدامات‌شان را انجام می‌دهند و مشکلی از این بابت نداریم.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر رضا گلپیرا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت فعلی بیمارستان‌های کشور با توجه به کاهش روند بیماری کرونا، گفت: در حال حاضر خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده است، شاهدیم که آمار کاهشی بوده است و خدا را شکر تا این لحظه اوضاع بیمارستان‌ها خوب است و بیماران‌مان، بیماران بسیار بدحال نیستند.


اوضاع بیمارستان ها بهتر شد

وی با بیان اینکه البته همچنان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و خدمات‌دهی خوبی هم برای بیماران انجام می‌دهیم، افزود: خوشبختانه نسبت به چند ماه گذشته، در شرایط مناسب و خوبی هستیم و اوضاع بیمارستان‌ها بهتر شده است. البته هنوز هم بیمارستان‌های ارجاع‌دهنده کووید-۱۹ داریم. هنوز یکسری از بیمارستان‌ها و در یکسری بیمارستان‌ها برخی بخش‌هایشان را در حالت آماده‌باش نگه داشتیم و آمادگی همه بیمارستان‌ها کامل است، اما از این فرصت استفاده کردیم و در حال بازیابی سیستم، پرسنل و تجهیزات‌مان هستیم. به هر حال پرسنل بیمارستان‌ها واقعا خسته‌اند و باید کمکی به آنها شود تا اگر خدایی نکرده مجددا بیماری دچار خیز شود، بتوانیم مقابله کنیم.


وضعیت انجام اعمال الکتیو و جراحی‌های زیبایی

گلپیرا ادامه داد: در عین حال مدت‌هاست که اعمال الکتیو و غیر اورژانس را هم آغاز کردیم. فقط در اوج پیک کووید-۱۹ بود که جلو انجام اعمال الکتیو را گرفتیم تا بیماران آسیب بیشتری نبینند. در حالی که اکنون بیماران الکتیو به طور کامل خدمات مورد نیازشان را دریافت می‌کنند. در زمینه اعمال زیبایی هم در بیمارستان‌هایی که بیمارستان‌های پاک از نظر کرونا محسوب می‌شوند، اقدامات‌شان را انجام می‌دهند و مشکلی از این بابت نداریم. کمااینکه در بیمارستان‌های خصوصی هم مشکل خاصی نداریم و به جز یکی دو بیمارستان خصوصی که بیمار مبتلا به کرونا دارند، سایر بیمارستان‌های خصوصی پاک هستند.


بیمارستان ها همچنان در آماده باش

وی با بیان اینکه البته هیچ یک از بیمارستان‌های ما از حالت آماده باش خارج نشده‌اند، اما در شرایط بازیابی سیستم هستیم، گفت: به عنوان مثال اگر در بیمارستانی مجبور بودیم برخی بخش‌ها را به دلیل کرونا تعطیل کنیم، اکنون این بخش‌ها فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند. وضعیت تخت‌های آی سی یو هم مناسب است و خدا را شکر در آی سی یو هم تخت کافی داریم و به بیماران دیگری جز کرونا هم که نیاز به خدمات آی سی یو دارند، خدمت ارائه می‌دهیم.

گلپیرا درباره احتمال شدت موج چهارم و میزان آمادگی بیمارستان‌ها، گفت: اولا هیچکس نمی‌تواند ضمانت دهد که در موج احتمالی بعدی میزان یا شدت بیماری‌زایی و شدت بیماری بدتر می‌شود و همه این‌ها حدس و گمان است، اما با این حال با توجه به تعداد تخت‌هایی که ماهانه در استان‌های مختلف اضافه می‌کنیم و از نیروهای نظامی هم در این حوزه کمک می‌گیریم، اصلا نگران نیستیم و حتی اگر در موج بعدی بیماری‌زایی کووید-۱۹ هم بیشتر شود، نگران کم و کسری نیستیم. امید به خدا ما سرنوشت انگلیس را پیدا نخواهیم کرد.


"درمان" در حد توانش خوب عمل کرد

وی با اشاره به تجربیات و دستاورد حوزه درمان در کرونا، اظهار کرد: مهمترین دستاورد ما در حوزه درمان این بود که در بحرانی که کل کشور را درگیر کرد،  توانستیم در حد توان و ظرفیت‌مان به خوبی عمل کنیم. یک زمانی زلزله یا سیل اتفاق می‌افتد و یک یا دو استان درگیر می‌شود. بر این اساس امکانات را از کل کشور بسیج کرده و در استان‌های آسیب‌دیده خدمت ارائه می‌کنیم، اما در کرونا، بحران، سراسری بود و کل کشور درگیر شد، اما خدا کمک کرد، مردم یاری کردند، تیم سلامت واقعا زحمت کشید و توانست کاری که از عهده‌اش برمی‌آمد با تمام توان انجام دهد و این اقدام ارزشمندی بود.


نوروزی که می‌تواند گریبانگیرمان کند

گلپیرا گفت: در این بحران تعدادی از هموطنان‌مان از بین رفتند و هر یک از این مرگ‌ها برای ما دردناک بود، اما در حد و توان‌مان بهترین اقدامی را که در حوزه درمان می‌توانستیم انجام دهیم، انجام دادیم و این اقدام حرکتی ارزشمند بود. همه کشورها دچار مشکل هستند و ما هم دچار مشکل بودیم اما سعی کردیم به نحو احسن اقدامات‌مان را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: به هر حال داریم به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و مردم یکسال جنگیدند و زندگی طبیعی‌شان را نداشتند. به نظر من تا جای ممکن ماسک بزنیم، دست‌هایمان را بشوییم، در زمانی که به یکدیگر نزدیک می‌شویم ماسک‌مان را درنیاوریم، اگر احساس هرگونه بیماری اعم از ضعف، خستگی، کاهش بویایی، سرفه، درد عضلانی، استفراغ و... داشتیم، اولین اقدامی که انجام می‌دهیم این باشد که در خانه بمانیم، خودمان را قرنطینه کنیم و با یک پزشک مشورت کنیم و اگر اجازه داد از قرنطینه خارج شویم. این مهمترین اصلی است که اکنون می توانیم رعایت کنیم. به هر حال داریم به تعطیلات نروز نزدیک می‌شویم و اگر این موارد را رعایت نکنیم، بیماری می تواند مجددا گریبانگیرمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha