سلامت نیوز : عضو كمیته كشوری كنترل دیابت گفت: نخستین قدم برای فرد دیابتی كه پزشك روزه‌داری را برای وی مجاز دانسته، آن است كه تجهیزات لازم برای سنجش قند خون را در منزل داشته باشد.

علیرضا استقامتی در گفت‌وگو با فارس درباره روزه داری بیماران دیابتی و جمعیت بیش ‌از 4میلیونی این جامعه گفت: نمی‌توانیم برای 4 میلیون انسان یك حكم كلی صادر كنیم كه همه با این حكم بخواهند رفتار كنند.

وی تنوع عوارض ناشی از بیماری دیابت را گسترده ارزیابی و تصریح كرد: مشكلات بیماران دیابتی ممكن است در هر فرد مبتلا متنوع باشد. این گستردگی، تنوع و تعدد باعث می‌شود نتوانیم یك حكم كلی برای همه بیماران دیابتی صادر كنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: بیماران باید با پزشك معالج خود مشورت كرده و سپس تصمیم بگیرند زیرا فقط آنها هستند كه از نزدیك به وضعیت بیماران خود آگاهند و مجموعه شرایط بیمار را می‌شناسند ضمن اینكه از داروهایی كه بیمار استفاده می‌كند آگاهی دارند.

وی تصریح كرد: به طور كلی بیماران دیابتی نوع 2 كه فقط با رژیم غذایی درمان می‌شوند یا صرفاً از قرص«متفورمین»‌ استفاده می‌كنند، معمولاً برای روزه‌داری هیچ منعی ندارند، به شرطی كه رژیم غذایی را رعایت كرده، از پرخوری بپرهیزند و مواد غذایی شیرین استفاده نكنند.

وی گفت: در ماه رمضان باید هنگام سحر یا افطار داروهای خودرا به دقت مصرف كنند چون در طول روز به دلیل مصرف نكردن مایعات، خون‌ غلیظ می‌شود و قند خون افزایش خواهد یافت.

عضو كمیته كشوری كنترل دیابت گفت: نخستین قدم برای فرد دیابتی كه پزشك روزه‌داری را برای وی مجاز دانسته، آن است كه تجهیزات لازم برای اندازه‌گیری قند خون را در منزل یا محل كار داشته باشد، بدون پایش مداوم قند خون یا تخمین آن، نمی‌توان از ایمن بودن روزه‌داری اطمینان كافی داشت.

وی گفت: به ‌منظور اطمینان از كاركرد صحیح دستگاه‌های سنجش قند خون (گلوكومتر) بهتر است از دستگاه‌های دارای هولوگرام وزارت بهداشت استفاده كنند و پیش از آغاز روزه‌داری یكبار نتایج آنها را با نتایج آزمایشگاه تشخیص طبی بسنجند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha