شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 307347

:سیب زمینی سرخ شده آثاری فراتر از افزایش کالری دریافتی از رژیم غذایی را به همراه دارد و می تواند به سلامت کبد نیز آسیب وارد کند.در شرایطی که ممکن است نگران تاثیرات رژیم غذایی بر اندازه دور کمر و سطح انرژی بدن خود باشید، اما آنچه می خورید بدون این که متوجه باشید می تواند اثر چشمگیری بر یکی از قسمت های کلیدی بدنتان یعنی کبد داشته باشد.

سلامت نیوز: سیب زمینی سرخ شده آثاری فراتر از افزایش کالری دریافتی از رژیم غذایی را به همراه دارد و می تواند به سلامت کبد نیز آسیب وارد کند.در شرایطی که ممکن است نگران تاثیرات رژیم غذایی بر اندازه دور کمر و سطح انرژی بدن خود باشید، اما آنچه می خورید بدون این که متوجه باشید می تواند اثر چشمگیری بر یکی از قسمت های کلیدی بدنتان یعنی کبد داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، اگر قصد دارید از کبد خود محافظت کرده و از مشکلات سلامت بلند مدت پرهیز کنید، باید به خوراکی هایی که می توانند آسیب جدی به کبد وارد کنند توجه داشته، از آنها پرهیز کرده یا میزان مصرفشان را محدود کنید.


نوشیدنی های شیرین شده
الکل تنها نوشیدنی نیست که می توانند تاثیر منفی بر سلامت کبد داشته باشد. به گفته دکتر ایان بریثویت نوشیدنی های شیرین شده نیز می توانند سلامت کبد را در معرض خطر قرار دهند.


در دوزهای کم، فروکتوز توسط روده کوچک کنترل می شود، اما پژوهش های جدید نشان داده اند دوزهای زیاد از این ماده به مسمومیت کبدی منجر می شود. غذاهایی که دوزهای بسیار زیاد از فروکتوز را ارائه می کنند، موارد حاوی قندهای پالایش شده هستند که از آن جمله می توان به نوشابه های گازدار اشاره کرد.


چاشنی هایی حاوی قندهای پنهان
تنها منابع قابل مشاهده و آشکار قند در رژیم غذایی نیستند که می توانند به سلامت کبد آسیب وارد کنند.
منابع خطرناک‌تر فروکتوز اغلب آنهایی هستند که محتوای قند در آنها کمتر آشکار است که از آن جمله می توان به سس های کچاپ و چاشنی های سالاد اشاره کرد.


سیب زمینی سرخ شده
سیب زمینی سرخ شده آثاری فراتر از افزایش کالری دریافتی از رژیم غذایی را به همراه دارد و می تواند به سلامت کبد نیز آسیب وارد کند.
سیب زمینی های سرخ شده به طور معمول سرشار از چربی های اشباع هستند. به گفته دکتر لین پوستون، رژیم های غذایی سرشار از چربی های اشباع به افزایش ذخیره چربی در کبد و مقاومت در برابر انسولین منجر می شوند.


روغن نباتی
زمانی که موضوع سلامت کبد مطرح می شود، همه روغن ها با یکدیگر یکسان نیستند. روغن نباتی حاوی اسیدهای چرب امگا-6 است و هنگام پخت و پز سریع‌تر اکسید می شود و از طریق بیماری کبد چرب غیر الکلی می تواند به کبد آسیب بزند.
اما این به معنای آن نیست که برای محافظت از سلامت کبد خود باید پخت و پز بدون روغن را مد نظر قرار دهید. روغن نارگیل یکی از گزینه هایی است که این آسیب را به کبد وارد نمی کند.


کالباس
اگر نگران سلامت کبد خود هستید، هنگام انتخاب ساندویچ ها از جمله آنهایی که حاوی کالباس یا سوسیس هستند، باید دوباره فکر کنید.
کالباس می تواند منبعی پنهان برای سدیم باشد و مصرف بیش از حد این ماده می تواند موجب بی تعادلی در نسبت مایعات بدن شود. این شرایط انجام پالایش موثر برای کبد را دشوار می کند و در نهایت ممکن است به مشکلات شدید کبدی منجر شود.


نان سفید
زمانی که موضوع سلامت کبد مطرح می شود، نان های سفید نیز گزینه های چندان خوبی محسوب نمی شوند.
کربوهیدرات های پالایش شده فاقد فیبر موجود در انواع حاوی غلات کامل هستند. این می تواند به افزایش سطوح قند خون، ترشح انسولین و پیرو آن، انباشت چربی در و اطراف کبد منجر شود. در شرایطی که مصرف متعادل نان های تهیه شده از غلات کامل مشکل‌ساز نیست، بهتر است از نان های سفید تا حد امکان پرهیز شود.

منبع: "ایت دیس"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha