سلامت نیوز : یک متخصص هماتولوژی گفت:اگرچه کم خونی مگالوبلاستیک معمولاً شدید است اما بیشتر موارد این نوع کم خونی با مراقبت های به موقع و با مصرف مواد غذایی و یا قرص های حاوی اسیدفولیک و ویتامین B12 قابل درمان است.
کیوان احدزاده، متخص هماتولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:اسیدفولیک و ویتامین های گروه B به ویژه B12 از نیازهای بسیار ضروری بدن است که به بدن در سالم نگه داشتن خون یا سیستم عصبی کمک زیادی می کند.

وی با بیان اینکه کم خونی مگالوبلاستیک از مهمترین انواع کم خونی است تصریح کرد:این نوع کم خونی در بیشتر موارد به دلیل کمبود اسید فولیک یا ویتامین B12  بروز کرده و البته کمبود سایر ویتامین ها نیز می‌تواند موجب کم خونی مگالوبلاستیک شود.

احدزاده ادامه داد:در کم خونی مگالوبلاستیک اگرچه بدن گلبول های قرمز خونی را تولید می‌کند اما توانایی حمل و تحویل اکسیژن در خون کاهش یافته و مختل می شود.

این متخصص هماتولوژی گفت:اگرچه کم خونی مگالوبلاستیک معمولاً شدید است، اما بیشتر موارد این نوع کم خونی با مراقبت های به موقع و با مصرف مواد غذایی و یا قرص های حاوی اسیدفولیک و ویتامین B12 قابل درمان است.

وی یادآور شد:مرکبات و آب میوه ها،سبوس گندم و سایر غلات، سبزیجات برگ پهن و سبز تیره، گوشت طیور، صدف و برخی دانه های گیاهی از جمله مواد غذایی حاوی اسیدفولیک و ویتامین B12  است.

احدزاده با اشاره به اینکه کرخی و بی حسی دست ها و پاها اختلال در راه رفتن و کاهش یا از دست دادن حافظه و اختلال بینایی از مهمترین علائم کم خونی مگالوبلاستیک است اظهار داشت:نوع درمان کم خونی مگالوبلاستیک بستگی به عامل مولد بیماری دارد در عین حال مصرف قرص های مکمل و غذاهای حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک بهترین راهکار درمانی در این نوع کم خونی است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی حاوی اسید فولیک و ویتامین های مختلف به ویژه ویتامین B12 خطر بیماری های خونی همچون کم خونی مگالوبلاستیک را تا حد زیادی کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Abdull Qadir Nabeel ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    خوب