دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 30737
سلامت نیوز : ورزش منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پیاده‌روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسك كمر مناسب است زیرا این ورزش‌ها به تقویت عضلات كمر و پشت كمك می‌كند.
دكتر تورج یزدی جراح مغز و اعصاب  با بیان این كه 80 درصد افراد در زندگی خود دچار كمر درد می‌شوند، اظهار كرد: در هر لحظه از زمان حدود 20 درصد افراد كمر درد دارند كه مبین شیوع این عارضه بسیار بالا است.
وی كمر درد را گران‌ترین بیماری افراد بالغ عنوان كرد و افزود: این بیماری زیان اقتصادی بسیاری اعم از دست دادن ساعات كاری و غیره را برای فرد به ارمغان می‌آورد.
دكتر یزدی با بیان اینكه علت‌های متفاوتی برای كمر درد وجود دارد، خاطرنشان كرد: این علل ممكن است خارج از ستون فقرات و حتی علت‌هایی باشد كه منشا ستون فقرات و شامل صدمات استخوانی و تومورها باشند.
وی تصریح كرد: ستون فقرات از یك سری مهره‌ها تشكیل شده است كه از نظر آناتومیك شامل 3 قسمت مهره‌های گردنی (7 مهره)، مهره‌های پشت (12 مهره) و 5 مهره كمر می‌باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد یادآور شد: ‌از آنجا كه مهره‌های گردن و كمر بیشترین حركت را دارند بنابراین به صورت خود به خودی گردن و كمر عمده‌ترین دیسك‌ها را تشكیل می‌دهند و در 2 مهره پایین كمر و 3 مهره گردن كه بیشترین حركت را دارند صدمه بیشتری به آنها وارد می‌شود.
این متخصص بهبود نیافتن دیسك با استراحت، شروع شدن كمر درد بلافاصله با آغاز فعالیت روزانه پس از استراحت،‌ اختلال در حركت پا و قدرت عضلانی اندام تحتانی را از موارد نیازمند عمل جراحی عنوان كرد.
وی یادآور شد:‌ بعضا گاهی دیسك‌ها به جای بیرون زدگی جانبی به سمت مركز زده شده و سبب فشار به نخاع می‌شود كه می‌تواند بدترین عوارض را كه باعث عدم كنترل ادرار و مدفوع می‌شود را در پی داشته باشد در نتیجه این عارضه اورژانسی بوده و باید سریعا تحت عمل جراحی صورت گیرد.
وی MRI را بهترین وسیله تشخیص دیسك عنوان كرد و گفت: از آنجا كه MRI برای بیماران پرهزینه است بنابراین كمتر برای بیماران تجویز می‌شود.
وی استعمال سیگار و برخی مشاغل را از عوامل تاثیر گذار در بروز دیسك دانست و توصیه كرد: ورزش مرتب و منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پیاده روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسك كمر مناسب است؛ چرا كه این ورزشها به تقویت عضلات كمر و پشت كمك می‌كند.وی استفاده از صندلی مناسب در محیط كار و استفاده صحیح هنگام بلند كردن اجسام سنگین را از توصیه‌های بهداشتی به منظور كاهش بروز دیسك كمر برشمرد.
این جراح مغز و اعصاب در پایان با بیان این كه دیسك‌ بیشتر در دهه چهل زندگی بروز می‌كند، گفت: ‌مردان به لحاظ فشارهای بدنی بیشتر در معرض خطر دیسك كمر قرار دارند، بنابراین باید توصیه‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha