شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 307370

باز هم مهریه و بحث درباره آن سر زبان‌ها افتاد تا دوباره مخالفان و موافقان آن مقابل یک دیگر صف آرایی کنند. این بار طرح مجلس برای حذف مجازات زندان برای بدهکاران مهریه‌های بالای ۵ سکه دلیل این بحث و جدل‌ها شده است و به این بهانه بحث‌های قدیمی درباره یکی از ارکان ازدواج در ایران هم مطرح شده است.

مهریه؛ حمایت قانونی یا تجارت؟

سلامت نیوز: باز هم مهریه و بحث درباره آن سر زبان‌ها افتاد تا دوباره مخالفان و موافقان آن مقابل یک دیگر صف آرایی کنند. این بار طرح مجلس برای حذف مجازات زندان برای بدهکاران مهریه‌های بالای ۵ سکه دلیل این بحث و جدل‌ها شده است و به این بهانه بحث‌های قدیمی درباره یکی از ارکان ازدواج در ایران هم مطرح شده است.


زندان جای بزهکار است نه بدهکار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده، هفته پیش حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که اعضای کمیسیون قضایی معتقد هستند زندان جای بزهکار است نه بدهکار. از این رو بدهکار مهریه اگر توان پرداخت آن را ندارد نباید روانه زندان شود چرا که بدهکاران مهریه به جای زندان باید آزاد باشند تا بتوانند کار کرده و مهریه خود را پرداخت کنند. او از طرح جدید مجلس برای این موضوع خبر داد و گفت: «در مجلس گذشته قانونی در رابطه با مهریه مصوب شد که بالای ۱۱۰ سکه مهریه زندان نخواهد داشت اما با توجه به افزایش قیمت سکه کمیسیون قضایی مجلس یازدهم طرحی مدنظر دارد که مهریه بیش از ۵ سکه زندان نداشته باشد. در چند سال گذشته قیمت سکه متعادل و معقول بود اما اکنون این قیمت به بالای ۱۰ میلیون تومان رسیده است و افراد بدهکار مهریه نمی‌توانند این مبلغ گزاف را پرداخت کنند.»

این حرف‌ها باعث شد بسیاری از فعالان حقوق زنان به این مساله اعتراض کنند و در مقابل مدافعان این طرح از تجارتی بگویند که بعضی‌ها با مهریه‌های سنگین آغاز می‌کنند. مخالفان می‌گویند که برای بسیاری از زنان مهریه تنها پشتوانه مالی است و البته درباره این می‌گویند که اگر قرار است حقی که قانون از ابتدا برای زنان تعیین کرده به این شکل تغییر پیدا کند باید حقوق دیگری مانند حق طلاق به زنان داده شود. البته بعضی‌ هم می‌گویند که این طرح خلاف قانون است.

فریده غیرت، وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: «مهریه‌ای که در سند رسمی ازدواج قید می‌شود، یک تعهد قانونی است و طبق قانون اگر کسی نتواند آن را پرداخت کند باید زندان برود در حال حاضر نیز این قانون محکومیت‌های مالی به قوت خود باقی است و کسی نمی‌تواند مهریه را از آن جدا کند بنابراین این طرح مجلس شورای اسلامی خلاف قانون است. اینکه رقم مهریه بالاست و باعث مشکلات عدیده شده بحث جداست و هیچ ربطی به حذف زندان ندارد اتفاقا بنده هم با این رقم‌های نجومی که در سال‌های اخیر متداول شده مخالف هستم اما باید توجه کرد ریشه آن کجاست؟ ریشه تعیین مهریه‌های سنگین عدم امنیتی است که خانم‌ها در ازدواج دارند چرا که اگر آنها حق طلاق داشته باشند و درمورد طلاق گرفتن زن و شوهر یک مقام بی‌طرف مانند قاضی تصمیم بگیرد جلوی افزایش بی‌رویه مهریه گرفته می‌شود. پیشنهاد من این است که از این تاریخ تصمیم بگیرند قوانین را رفع تبعیض کنند به گونه‌ای که زن هم دارای اختیاراتی باشد و بتواند از حق فسخ و انحلال ازدواج خود استفاده کند درواقع اگر این اتفاق رخ دهد دیگر زنان دلشان را به ریال، تومان و سکه خوش نمی‌کنند.»

فرشته ولی مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان در ایران و فعال حقوق زنان هم به اینکه باید دلیل تعیین مهریه‌های سنگین پیدا شود اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر تجملات را کنار بگذاریم، خانواده دختران، روی مهریه به عنوان یک حمایت حقوقی حساب می‌کنند و اعتقاد دارند به حساب مهریه مرد نمی‌تواند بسیاری از کارها را انجام دهد درواقع مهریه ابزار و اهرمی دست زن است تا بتواند مرد را به وسیله آن کنترل کند. حقوق مالی و اعتبار اجتماعی که به دنبال حقوق مالی به دست می‌آید از دیگر اهداف مهریه برای دخترها و خانواده آنهاست بنابراین اگر قرار است مشکل مهریه حل شود باید به این سه ریشه (حمایت حقوقی، حقوق مالی، اعتبار اجتماعی زنان) توجه شود اما این درحالی است که مسئولین حوزه زنان این موضوع‌های مهم را رها کردند و فقط زمانی که اقدامی درمورد مهریه صورت می‌گیرد صدایشان بلند می‌شود.»

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اما به مشکلاتی که بسیاری از زنان پس از جدایی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند اشاره می‌کند و می‌گوید: «مهریه در حال حاضر وضعیت نامطلوبی دارد، چراکه با گسترش گرانی و فقر تعداد مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، افزایش یافته و همین امر آنها را در معرض مجازات زندان قرار می‌دهد از طرفی در مواردی کل حیات اقتصادی زنان در آستانه طلاق به مهریه بستگی دارد و برخی از آنها نه پول و پشتوانه‌ای دارند نه خانواده‌شان حمایتی می‌کند بنابراین در چنین وضعیتی نیاز به مداخله و چاره اندیشی داریم و بدیهی است مداخله در این خصوص وقتی به نتایج مثبت منتهی می‌شود که هر دو طرف قرارداد ازدواج در پناه قانون قرار گیرند و از آنها حمایت شود.»

تجارت مهریه‌ای

حسن نوروزی نماینده مجلس درباره این صحبت کرد که موارد زندان در اسلام چند مورد مختصر بیشتر نیست و این خلاف شرع مقدس اسلام است که برای هر مساله‌ای جرم‌انگاری کرده و حکم حبس صادر کنیم و به راه حل‌های جایگزین زندان هم اشاره کرد و گفت: «گاهی ممانعت از خروج از کشور و شهرستان معنی حبس را می‌دهد، بنابراین اگر فردی بدهی مهریه داشت، باید ابتدا اموال او از طریق استعلام از ثبت بررسی شود تا در صورت توان پرداخت، مهریه‌ای که تقبل کرده به طلبکار پرداخت شود؛ یعنی جلوی حساب بسته می‌شود تا بدهی را بدهد و نیازی به زندان هم نیست.»

او به عنوان موافق این طرح به آنچه تجارت با مهریه مشهور است و پیش از این هم خیلی‌ها درباره اش رسمی و غیررسمی حرف می‌زنند هم اشاره کرده است: «متاسفانه شاهد هستیم که برخی زنان تجارت می‌کنند، ما نباید با این حرف‌ها از گسستن زندگی‌ها با طمع‌های مالی برخی زنان حمایت کنیم و اجازه دهیم این مسائل آبروی اسلام و انقلاب اسلامی را ببرد. مواردی هست که خانمی متارکه کرده و از شوهرش جدا شده و دوباره ازدواج کرده و در زندگی جدید ۲ بچه دارد، اما هنوز دارد مهریه ازدواج سابقش را می‌گیرد یا پرونده‌ای وجود داشت که زنی در آن واحد در حال دریافت چهار مهریه به صورت اقساط بود.»

اتفاقاتی شبیه به این در بسیاری از دادگاه‌ها می‌افتند و خیلی‌ها هم از زنانی مثال می‌زنند که با ازدواج‌های کوتاه مدت با مردان با شرط مهریه سنگین به نان و نوایی رسیده‌اند اما در مقابل زنان زیادی هم هستند که برای گذران زندگی پس از جدایی تنها مهریه را دارند و راهی هم برای ادامه زندگی مشترک برایشان باقی نمانده است. پس از اعلام طرح جدید مجلس درباره مهریه کاربران در شبکه‌های اجتماعی به این مساله پرداختند و بسیاری از آنها به این اشاره کردند که در مقابل باید به زنان حقوقی مانند حق تحصیل، حق طلاق و حق حضانت فرزندان داده شود وگرنه تصویب این طرح مشکل جدیدی پیش پای زنانی می‌گذارد که پشتوانه‌ای برای گذران زندگی شان ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha