معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آزمون استخدامی وزارت بهداشت ۲۴ بهمن برگزار و از هر پنج نفر یک نفر استخدام می‌شود که حدود ۱۵ هزار نفر مربوط به پرستاران و ۵۶۰۰ نفر مربوط به مشاغل بهداشتی است.

۱۵ هزار پرستار پس از آزمون استخدام می‌شوند

سلامت نیوز: معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آزمون استخدامی وزارت بهداشت ۲۴ بهمن برگزار و از هر پنج نفر یک نفر استخدام می‌شود که حدود ۱۵ هزار نفر مربوط به پرستاران و ۵۶۰۰ نفر مربوط به مشاغل بهداشتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: افزایش تعداد همکاران وزارت بهداشت و تقویت نظام شبکه و نظام بیمارستانی و استخدام همکاران در بخش درمان و پرستاری در دستور کار بوده است. از سال ۹۸ تا ۹۹ موفق شدیم ۵۲ هزار مجوز استخدامی دریافت کنیم. از سال ۹۲ تا ۹۶ سالی هفت هزار نفر به مجموعه همکاران ما اضافه شده، اما در دو سال گذشته سالی ۲۶ هزار نفر اضافه شده است.

وی ادامه داد: در ۲۴ بهمن آزمون استخدامی برگزار می‌شود که برای ۳۹ هزار پست است. از هر پنج نفر، یک نفر استخدام می‌شود. حدود ۱۵ هزار نفر پرستار هستند که در این زمینه ۷۳ هزار نفر داوطلب داشتیم. تعداد ۵۶۰۰ نفر برای مشاغل بهداشتی استخدام می‌شوند. برای فوریت‌های پزشکی ۵۲۰۰ نفر استخدام خواهند شد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: نسبت پرستار به تخت در سال ۹۲ حدود ۰.۹ بوده و با استخدام‌هایی که انجام می‌شود به ۱.۱ افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: همچنین به ازای هر ماه خدمت، دو امتیاز برای کسانی که در این مدت مبارزه با کرونا با ما همکاری کردند اضافه می‌شود.

توسعه تخت‌های بیمارستانی در دولت تدبیر و امید

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: در کنار مدیریت بهینه مبارزه با کووید ۱۹ اقدامات وزارت بهداشت در زمینه توسعه زیرساخت‌ها متوقف نشده و با رشد قابل توجهی ادامه پیدا کرد. بخش عمده تلاش‌های موفق نظام سلامت مرهون ایجاد زیرساخت‌ها است. سال ۹۲ تعداد ۹۶ هزار تخت بیمارستانی داشتیم که از ۹۲ تا ۹۸ تعداد ۲۸ هزار تخت به این تعداد افزوده شد. در سال ۹۹ حدود ۳۵۶۲ تخت بیمارستانی اضافه شده است. در حال حاضر در بخش دولتی ۳۰ درصد از ظرفیت فیزیکی تخت‌های بیمارستانی مربوط به دولت تدبیر و امید است.

وی ادامه داد: حدود ۱۵ هزار تخت نیز در دست احداث داریم که اگر اعتبارات کافی اختصاص پیدا کند، مجموع تخت‌های ساخته شده در این دولت به ۴۶ هزار تخت بالغ می‌شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: با افزایش زیرساخت‌ها نسبت تخت از ۱.۶ تخت به ازای هزار نفر به ۲.۰۳ رسیده که رشد قابل توجهی است. در سال ۹۹ توسعه تخت‌های ویژه بیمارستانی نیز اتفاق افتاد. قبل از سال ۹۲ در جمع ۴۰۹۶ تخت داشتیم. در سال ۹۹ تعداد  ۲۱۶۱ تخت ویژه بیمارستانی نیز اضافه کردیم. در سال ۹۹ معادل ۲۵ درصد تخت‌های آی سی یو کشور را احداث کردیم.

افزایش ظرفیت اکسیژن ساز در کشور

تقوی نژاد اظهار کرد: یکی از فاکتورهای بسیار اساسی در بهبود بیماران کرونا ظرفیت اکسیژن ساز است. افزایش ظرفیت اکسیژن ساز در سال ۹۹ حدود ۳۳۰ درصد رشد کرده است. اگر حدود ۳۲۶ هزار لیتر بر دقیقه ظرفیت داریم، حدود ۹۲ هزار لیتر بر دقیقه را در سال ۹۹ ایجاد کردیم. ۶ هزار لیتر بر دقیقه نیز امکان افزایش وجود دارد که اضافه خواهد شد. مجموع کل ظرفیت اکسیژن ساز به ۳۲۶ هزار لیتر بر دقیقه رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ همزمان ۲۰ هزار بیمار را می‌توانستیم اکسیژن برسانیم و در آذر امسال به ۶۵ هزار بیمار افزایش پیدا کرده است که رشد قابل توجهی محسوب می‌شود.

افزایش حقوق و مزایای کادر سلامت

تقوی نژاد گفت: مجموع حقوق و مزایای همکاران ما نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۱۳۰ درصد رشد پیدا کرده است. نکته مهم ایجاد عدالت در میان گروه‌های مختلف همکاران است که هم پای رشد حقوق و مزایای همکاران رسمی و پیمانی تلاش شد قراردادهای شرکتی و غیره نیز افزایش پیدا کند. اکنون میزان حقوق همکاران ما که به صورت غیررسمی همکاری می‌کنند بین ۷۰ تا ۸۰ درصد حقوق همکاران رسمی است.

۱۴۵ پرونده شهید خدمت کامل شده است

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: تاکنون ۲۵۲ پرونده برای جان باختگان نظام سلامت در مبارزه با کرونا تشکیل شد که ۱۴۵ پرونده کامل شده و به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است. وزیر بهداشت، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان اداری و استخدامی و رییس بنیاد شهید در کمیته مربوطه حضور دارند. بر اساس آیین نامه، شهدا توسط این کمیته تعیین مصداق می‌شوند. بیشترین افرادی که تاکنون به عنوان شهدای خدمت نام می‌بریم کسانی هستند که مطابق تبصره انتخاب شده‌اند و بیشترین مورد پزشکان عمومی و متخصص بوده‌اند. رتبه دوم شهدای خدمت مربوط به مشاغل عمومی و سپس پرستاران در رتبه سوم شهدا قرار دارند.

میزان مطالبات به ۴ ماه کاهش یافت

تقوی نژاد اظهار کرد: در ابتدای سال ۹۸ مطالبات کادر درمان به طور متوسط ۱۶ ماه بود. در برخی شهرستان‌ها مشاهده شده که همکاران ما ۲۴ ماه مطالبات را دریافت نکرده بودند. با پیگیری‌های انجام شده در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی اکنون مطالبات پرداخت شده و به طور متوسط میزان مطالبات به چهار ماه رسیده است. بیش از ۱۵ ماه از سازمان تامین اجتماعی طلب داشتیم که صورت وضعیت مربوط به ماه‌های آبان و برخی دانشگاه‌ها در آذر نیز پرداخت شده است. تامین اجتماعی توانست هم پای سایر بخش‌ها نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کند.

رشد ۵۷ درصدی بودجه نظام سلامت در سال ۱۴۰۰

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزیر بهداشت گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ در مجموع ۵۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. بیشترین رشد مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که حدود ۷۳ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است. در سال ۹۹ در مجموع ۶۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دانشگاه‌ها بودجه داشتند.

نگرانی برای اعتبار پروژه‌های عمرانی در سال ۱۴۰۰

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات احتمالی بودجه وزارت بهداشت در بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: عمده اعتبارات پیش بینی شده در لایحه بودجه مربوط به حقوق و مزایای همکاران ما است و هر اتفاقی برای بودجه بیفتد، حقوق همکاران بخش دولتی با وقفه مواجه نمی‌شود. اصل حقوق همکاران ما دچار آسیب نمی‌شود و پرداخت می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد. بخش مربوط به ارزش افزوده و طرح تحول سلامت نیز اعتبار آنها نسبت به سال ۹۹ افزایش پیدا نکرده و تخصیص آن در پایان سه ماهه اول اعلام می‌شود و نگرانی نخواهیم داشت.

تقوی نژاد افزود: نگرانی ممکن است در مورد اعتبارات عمرانی باشد. حدود ۷۸ بیمارستان داریم که باید سریع‌تر به بهره برداری برسند.

۴۰ درصد استخدامی از بخش پرستاری است

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در پاسخ درباره استخدام پرستاران و نیروهای بهداشتی گفت: در ۵۲ هزار نفری که مجوز استخدام دریافت شده حدود ۲۱ هزار نفر پرستار هستند که طی مراحل مختلف چه در گذشته و چه حال حاضر به کار گرفته می‌شوند. با توجه به قول وزیر بهداشت، ۴۰ درصد استخدامی از بخش پرستاری است.

وی ادامه داد: در مورد حوزه بهداشت نیز آن ۵۷۰۰ نفر فقط مربوط به بخش بهداشتی است. از حدود ۳۹ هزار نفری که در این هفته آزمون می‌دهند، نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش بهداشت به کار گرفته می‌شوند.

پرداخت فوق العاده ویژه به نیروهای شرکتی

تقوی نژاد درباره پرداخت فوق العاده ویژه به نیروهای شرکتی اظهار کرد: در مورد فوق العاده ویژه همکاران شرکتی نیز معمولا این همکاران تابع قانون کار هستند. اگر مقایسه‌ای بین پرداختی به همکاران ما و سایر دستگاه‌ها انجام شود، مشاهده می‌شود که افزایش‌های خاصی برای همکاران ما در نظر گرفته شده است. عدد ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان نیز به تازگی اعلام شده که این موارد خارج از قواعد نظام کار است و از اختیارات هیات امنا استفاده شده است. این اقدام نیز حتما تاکنون انجام شده است.

حقوق و بیمه رزیدنت‌ها

معاون وزیر بهداشت درباره حقوق و بیمه رزیدنت‌ها بیان کرد: در مورد رزیدنت‌ها نیز بررسی شد که حقوق این همکاران ما بسیار کم است. مزایای این افراد در دوره‌های مختلف نیز بسیار کم است و تصمیم گرفته شد از محل اعتبارات طرح تحول سلامت در اولین تخصیص نسبت به بیمه این همکاران اقدام شود و در دستور کار است.

میزان هزینه برای واکسن کرونا

تقوی نژاد درباره هزینه انجام شده برای واکسن کرونا گفت: برای واکسیناسیون در دو مرحله اقدام شده است. یک مرحله درباره اعتبار کوواکس بوده که حدود ۲۲۵ میلیارد تومان صورت حساب صادر و پرداخت شده است. اعتباراتی برای واردات واکسن از روسیه نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار هیات امنای ارزی قرار گرفته و تاکنون حدود ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای واکسن داده شده است. البته با سازمان برنامه و بودجه تفاهم شده که از محل اعتبارات یک میلیارد یورو که حدود ۷۰۰ میلیون یورو آن اختصاص یافته و ۳۰۰ میلیون مطالبه داریم، بقیه اعتبارات مورد نیاز واکسن نیز تامین شود. بنابراین هیچ نگرانی در مورد ارز و ریال مورد نیاز واکسن کرونا وجود ندارد.

به دنبال تغییر وضعیت نیروهای شرکتی هستیم

معاون وزیر بهداشت درباره تغییر وضعیت قراردادهای نیروهای شرکتی بهداشت نیز بیان کرد: در بخش بهداشت و درمان تعداد قابل توجهی و نزدیک به ۵۰ هزار نفر به صورت شرکتی فعالیت می‌کنند. در بخش بهداشت این واسپاری و واگذاری به بخش غیردولتی انجام شده است.

وی اظهار کرد: نگرانی این است که اعتبار آن ناپایدار بود. اعتبار مربوطه به یک درصد ارزش افزوده متصل شد و در سال‌های اخیر این اعتبار به موقع تخصیص پیدا نکرد. قرارداد و تفاهم نامه‌ای بین معاونت توسعه، معاونت بهداشت و سازمان بیمه سلامت منعقد شده و حقوق این افراد از محل اعتبارات سازمان بیمه سلامت و بر اساس تفاهم نامه پرداخت می‌شود.

تقوی نژاد گفت: تلاش این بوده که از ردیف‌های مختلف حقوق این افراد پرداخت شود، اما سیاست وزارت بهداشت در شرایط حاضر، درخواست برای تغییر وضعیت و قرارداد مستقیم است. در این زمینه پیگیری‌های متوالی انجام شده و تلاش بر این است که کلیه این افراد به صورت مستقیم قرارداد داشته باشند که در دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha