دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 307468

روزگذشته کارآزمایی بالینی اولین واکسن تزریقی- استنشاقی نوترکیب کووید۱۹ تولیدی موسسه سرم و واکسن سازی رازی رونمایی شد. به این ترتیب با دریافت مجوزهای مربوطه، اولین واکسن تزریقی - استنشاقی نوترکیب کووید۱۹ در موسسه سرم و واکسن سازی رازی از روزگذشته وارد فاز مطالعه انسانی شد.

آغاز واکسیناسیون رایگان از ICU

سلامت نیوز:روزگذشته کارآزمایی بالینی اولین واکسن تزریقی- استنشاقی نوترکیب کووید۱۹ تولیدی موسسه سرم و واکسن سازی رازی رونمایی شد. به این ترتیب با دریافت مجوزهای مربوطه، اولین واکسن تزریقی - استنشاقی نوترکیب کووید۱۹ در موسسه سرم و واکسن سازی رازی از روزگذشته وارد فاز مطالعه انسانی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، با این حال چند روز است که واکسن‌های «اسپوتینک وی» ساخت کشور روسیه وارد ایران شده و قرار است به زودی واکسیناسیون تعدادی از کادر درمانی و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای آغاز شود. ۲۰ هزار دوز از این واکسن درحالی در مراکز نگهداری کشورمان قرار دارد که نشریه لنست به‌عنوان دومین مرجع معتبر نشریات پزشکی، اثرگذاری این واکسن را تایید کرد. نتایج بررسی جدید منتشر شده در این مجله حاکی است که واکسن «اسپوتنیک وی» در برابر موارد علامت‌دار بیماری کووید۱۹ اثربخشی ۹۱.۶ درصدی دارد.

مسکو برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه، برنامه‌ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند. در حال حاضر فارغ از دو میلیون دوز واکسن وعده داده شده روسی باید ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا هم اضافه کنیم. دو روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد «تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا از ماه فوریه در قالب سبد کوواکس آغاز می‌شود.»

این آمار در حالی است که خبرهایی هم از ورود واکسن از چین و هند به گوش می‌رسد اما از آنجا که هنوز جزئیات دقیقی از آن وجود ندارد خیلی نمی‌توان روی تعداد آن حساب باز کرد.سعید نمکی، وزیر بهداشت ، اعلام کرد واکسیناسیون کرونا از روز سه‌شنبه 21 بهمن و با اولویت کادر درمان، به ویژه کارکنان بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها، آغاز خواهد شد.

نمکی در مراسم آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن موسسه رازی با نام «کوو پارس» گفت: «در واکسیناسیون کرونا، پس از کادر درمان شاغل در آی‌سی‌یوها، سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب‌پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای 65 سال ...‌ مرحله به مرحله واکسینه خواهند شد.» همزمان محمدرضا شانه‌ساز، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: «واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند. تزریق واکسن‌های روسی وارد شده از سه‌شنبه 21 بهمن با تزریق روزانه به 1000 نفر آغاز می‌شود.»


تایید خرید واکسن آسترازنکا
نمکی در این مراسم همچنین گفت: دولت برای واکسیناسیون کرونا سه راه را دنبال می‌کند: واکسن تولید داخل، انتقال دانش فنی تولید واکسن کرونا از کشورهای دوست به داخل ایران و خرید واکسن. در زمینه خرید واکسن، در حالی که اولین محموله از واکسن اسپوتنیک وی ساخت روسیه وارد ایران شده است، نمکی گفت: واکسن‌هایی که از سبد کوواکس خریداری می‌شود جوابگوی گروه آسیب‌پذیر ما نیست. به همین دلیل واکسن‌های دیگری را از کشورهای مختلف ارزیابی کردیم که یکی از آن‌ها واکسن اسپوتنیک روسیه بود.»

وزیر بهداشت ایران همچنین از خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از سبد کووکس شامل واکسن‌های چینی و واکسن استرازنکا نیز خبر داد و گفت: «این تعداد واکسن برای هشت میلیون و 400 هزار نفر استفاده خواهد شد.» همچنین در زمینه تولید واکسن داخلی نیز به گفته نمکی، اکنون فاز یک آزمایش بالینی واکسن کرونا ساخت شرکت برکت «در حال اتمام است». او درباره واکسن کرونا ساخت موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نیز گفت: «این واکسن مجموعه‌ای از دوز استنشاقی به عنوان دوز یادآور و فرم نوترکیب است که می‌تواند سیستم ایمنی را تحریک کند.»


دو کشور عربی خواستار خرید واکسن
در این شرایط و درحالی که ایرانیان در انتظار واکسن کرونا هستند، مشتری برای واکسن ایرانی پیدا شد و همان‌طور که رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد شرکت‌های دارویی دو کشور عربی به صورت رسمی خواستار خرید واکسن ایرانی «کووایران برکت» شده‌اند. حجت نیکی ملکی در توئیترش ضمن اعلام این خبر نوشت: «ان شاالله پس از موفقیت نهایی واکسن در کارآزمایی بالینی، فقط و فقط در صورت پاسخ کامل به نیاز کشور، صادرات واکسن بررسی خواهد شد». همچنین ملکی ، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در توییت دیگری با بیان اینکه تمام 56 نفر داوطلب فاز اول کار آزماییِ بالینی واکسن وارد مطالعه شدند گفت: 28 روز دیگر نتایج این فاز مطالعه بالینی اعلام خواهد شد.

واکسن کرونا از هر نوع رایگان است
در این میان ایرج حریرچی پیش‌تر گفته بود: در کنار نحوه این واکسیناسیون به قیمت آن هم اشاره جالبی داشته است. او گفته: «عرضه واکسن کرونا از هر نوعی رایگان خواهد بود و مشخصا فقط از طریق شبکه بهداشت توزیع می‌شود از آنجا که نگهداری واکسن کرونا، شرایط خاص و در دمایی زیر 20درجه ممکن خواهد بود تزریق آن فقط در محل شبکه‌های بهداشتی انجام می‌شود.» همزمان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که «واکسیناسیون کووید19 اجباری نیست؛ کاملا رایگان بوده و از طریق شبکه بهداشت و درمان انجام خواهد شد. تا پایان سال 99، گروه آسیب پذیر فاز یک که حدود یک میلیون و 300 هزار نفر هستند، واکسینه می‌شوند.»

موج چهارم آغاز شده است؟‌
نشانه‌های آغاز موج چهارم کرونا در کشور آشکارتر می‌شود. تعداد شهرهای نارنجی نسبت به10روز پیش دو برابر شده و از تعداد شهرهای امن آبی روز به روز کاسته می‌شود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی به 80درصد رسیده و میزان ترددهای بین شهری افزایش داشته آن‌قدر که حالا پلیس هم تردد بین شهرهای نارنجی را در تعطیلات پیش رو ممنوع اعلام کرده است. نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی کرونا گفت: شواهد نشان می‌دهد در شروع پیک چهارم هستیم. بیماران بهبودیافته کرونایی که در هفته دوم تا ششم هستند با مشاهده علائم مشکوک سریعا به پزشک مراجعه کنند.

در این میان از روز شنبه (18 بهمن) تا یکشنبه (19 بهمن) 7065 نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند که 544 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 466 هزار و 435 نفر رسید. در همین مدت 57 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 58 هزار و 469 نفر رسید. 3789 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس آخرین تحلیل‌ها، 36 شهرستان در وضعیت نارنجی، 178 شهرستان در وضعیت زرد و 234 شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند. شهرستان‌های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha