رئیس كل سازمان نظام پزشكی گفت: نگاه غلطی به سلامت وجود دارد و به جای اینكه بهداشت و سلامت جزء 5 اولویت اول باشد در اولویت پانزدهم قرار دارد و وقتی نوبت به سلامت می‌رسد می‌گویند خبری از بودجه نیست.

سلامت نیوز : رئیس كل سازمان نظام پزشكی گفت: نگاه غلطی به سلامت وجود دارد و به جای اینكه بهداشت و سلامت جزء 5 اولویت اول باشد در اولویت پانزدهم قرار دارد و وقتی نوبت به سلامت می‌رسد می‌گویند خبری از بودجه نیست.

به گزارش فارس، شهاب‌الدین صدر در مراسم افتتاح سیزدهمین همایش پزشكان عمومی سراسر كشور اظهار داشت: برگزاری این همایش برای ارتقای اطلاعات علمی همكاران پزشك داخلی كه بیشترین بار سلامت بر دوش آنهاست از اولویت‌های اول سازمان نظام پزشكی است.

وی افزود: سعی داریم طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با برگزاری همایش و سمینارهای مختلف اطلاعات روز دنیا به پزشكان انتقال داده شود.

وی اظهار داشت: یكی از مسائلی كه ما با آن روبه‌رو هستیم مباحث اقتصادی درمان است مانند تعرفه درمان. اتفاقات مهمی كه برای تعرفه‌ها در سال گذشته افتاد و با سر و صدای زیادی هم در رسانه‌ها مواجه شد این بود كه تعرفه‌ها واقعی‌ نیست و نكته دیگر اینكه نگاه غلطی است كه به حوزه سلامت وجود دارد.

وی در ادامه افزود: نگاه غلطی به سلامت وجود دارد و به جای اینكه بهداشت و سلامت جزء 5 اولویت اول باشد در اولویت پانزدهم قرار دارد و وقتی نوبت به سلامت می‌رسد می‌گویند خبری از بودجه نیست.

وی ادامه داد: ما كشور فقیری نیستیم بلكه سیاستگذاری‌ها غلط است و كشور با تامین بودجه چند هزار میلیاردی لنگ نیست.

رئیس سازمان نظام پزشكی گفت: امسال اعتبارات حدود 60 درصد در حوزه سلامت نسبت به سال 89 بیشتر شده است. یعنی حدود 16 هزارمیلیارد تومان شده است و این اتفاق مهمی است برای حل مشكلات اقتصادی بخش درمان.

وی اضافه كرد: اكنون فرصت مناسبی است كه وزارت بهداشت برای حل مشكلات اقدام كند. باید سلامت را جزو اولویت‌های اول كشور بدانیم برای اینكه اگر هر كاری در كشور صورت بگیرد این مردم هستند كه باید سالم و شاداب باشند و نباید به سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و سلامت به عنوان سرمایه‌گذاری پرت نگاه شود بلكه سرمایه‌گذاری زیربنایی است.

صدر در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ امیدواریم سرانه درمان از 8500 تومان سال گذشته به 15 تا 20 هزار تومان اصلاح شود. ما اگر ساز و كار گذشته را داشتیم و بیمارستانهای خصوصی و دولتی با اعتبارات دولتی اداره می‌شد مردم با هر وضعیتی كه مراجعه می‌كردند دغدغه مالی نداشتند اما اكنون این طور نیست. حتی در داخل بعضی از بیمارستانهای دولتی بخش خصوصی دائر شده است.

وی اذعان كرد: ما مخالف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیستیم بلكه رویكردها و كارشناسی‌ها باید اصلاح شود.

صدر گفت: دولت باید موانع را در راستای ارتقای سلامت بردارد نه اینكه مانع ایجاد كند. كسری بودجه بیمارستانهای دولتی در سال گذشته 2 تا 3 هزار میلیارد تومان بوده است. نمی‌شود با یكسری اعلام‌های غیرواقعی جلوی سرمایه‌گذاری را گرفت.

* با دست خودمان مجوز تخلف پزشكان را صادر نكنیم

رئیس سازمان نظام پزشكی اظهار داشت:‌اگر محاسبات حوزه سلامت سالم نباشد ما در حقیقت با دست خودمان مجوز تخلف را صادر می‌كنیم. جامعه پزشكی پرونده پرافتخاری در خدمت و دلسوزی هستند مانند دوران دفاع مقدس.

وی گفت: پزشكی ما در سطح بسیار بالایی قرار دارد و اگر غلو نكنیم بسیاری از كارهای تحقیقاتی كه در كشورهای دیگر اتفاق می‌افتد در كشور ما هم رخ داده است.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت مسئول است و باید برای انجام هر كاری ابتدا كارشناسی كند و بعد نتیجه را اعلام كند نه اینكه با اظهار نظر«یك فرد خاص» تصمیم‌گیری شود. ما كار كارشناسی خود را انجام می‌دهیم و تابع قانون هم هستیم همان طور كه مبنای تعرفه سال 90 كه دولت اعلام كرد و طبق همان تعرفه‌هایی است كه سال گذشته سازمان نظام‌پزشكی اعلام كرده بود. البته افزایش آن هم درست نیست و ملاحظات هم باید در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان نظام پزشكی از ایجاد مجمع درمانگران داوطلب سازمان نظام پزشكی طی چند ماهه اخیر خبر داد و گفت: همكاران متخصص در رشته‌های مختلف به عنوان نخستین گروه به بازفت چهارمحال و بختیاری اعزام شدند و طی چند روز معاینات اساسی خوبی صورت گرفت. همچنین تیم دیگری اواخر تیر به منطقه زیركوه خراسان جنوبی اعزام شدند و در آنجا نزدیك 3 هزار و 300 معاینات تخصصی و غیرتخصصی صورت گرفت و حدود 40 جراحی اورژانس انجام شد.

صدر گفت: دو خبر دیگری كه به نظر می‌رسد برای پزشكان سازمان مفید باشد این است كه توافقنامه‌ای بین صندوق رفاه با بیمه‌های مكمل امضا شده تا همكاران بدون اینكه فرانشیزی بپردازند از مزایای بیمه‌های تكمیلی استفاده كند. همچنین پیش از این در حكم‌های استخدامی از پزشكان عمومی به عنوان كارشناسان ارشد درج می‌شد كه اكنون با همان عنوان پزشك درج می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha