دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 307494

تعطیلات پیش رو خیلی‌ها را مجاب کرده است از فرصت استفاده کنند و با توجیه اینکه تعداد جانباختگان ناشی از کرونا کاهش یافته و اوضاع رو به بهبود است، راهی سفر شوند.

مجوز تردد به شهرهای گردشگرپذیر لغو شد

سلامت نیوز:تعطیلات پیش رو خیلی‌ها را مجاب کرده است از فرصت استفاده کنند و با توجیه اینکه تعداد جانباختگان ناشی از کرونا کاهش یافته و اوضاع رو به بهبود است، راهی سفر شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، ترافیک نسبتاً پرحجم روزهای گذشته در جاده‌های مواصلاتی منتهی به استان‌های مسافرپذیر نشان می‌دهد آنهایی که چنین تصوری دارند، کم نیستند. سفرهایی که به‌گفته سخنگوی وزارت بهداشت سبب شده است 3استان کشور در صدر آمار مرگ‌های کرونایی قرار بگیرند. مرگ‌هایی که سیما سادات لاری از آن سخن می‌گوید، رهاورد سفرهای غیرضروری عده‌ای از هموطنانمان است که دل به جاده‌ها زده‌اند تا از تعطیلاتی که بوی مرگ می‌دهد، استفاده کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت از تصاعدی شدن روند بستری روزانه بیماران مبتلا به کرونا در برخی استان‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: در هفته گذشته شاهد افزایش بروز موارد مثبت بستری نسبت به هفته قبل از آن در6استان مسافرپذیر بوده‌ایم. تنها در این مدت، بیشترین تعداد شناسایی موارد مثبت بستری کشور به‌ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان و سمنان ثبت شده است. او ادامه می‌دهد: بیشترین تعداد موارد جانباختگان ناشی از ویروس نیز در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان ثبت شده است.


مجوز تردد فرمانداری‌ها اعتبار ندارد

براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود خودرو با پلاک غیربومی به استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، قم و نیز شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزایر قشم و کیش ممنوع است. با وجود این ممنوعیت‌ها، برخی افراد با دریافت مجوز تردد به استان‌هایی که نارنجی و قرمز هستند مجوزهایی برای تردد در این استان‌ها دریافت کرده‌اند.

با این حال، پلیس راهور ناجا می‌گوید، مجوزهای صادر شده از سوی فرمانداری‌ها اعتبار خود را از دست داده‌اند. هیچ خودروی پلاک غیربومی حتی با داشتن مجوز تردد از فرمانداری امکان ورود به شهرهایی که ممنوعیت تردد در آنها اعمال می‌شود، ندارد. رسول ابراهیمی، جانشین معاون عملیات پلیس راهور ناجا به  می‌گوید: برخی فرمانداری‌ها مجوزهای مدت دار2و3ماهه برای تردد برخی خودروها صادر کرده‌اند.

این نوع مجوزها ناقض سیاست‌های ابلاغی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. او ادامه می‌دهد: صدور مجوزهای مدت‌دار سیاست غیراصولی از سوی برخی فرمانداری‌ها بوده است. موضوع صدور این مجوزها را به وزارت کشور اعلام کرده ایم و خواهان توقف صدور مجوز تردد به شهرهای دارای محدودیت شده‌ایم. از این رو، از تردد هر خودروی پلاک غیربومی حتی با وجود داشتن مجوز از فرمانداری‌ها در مناطق تعیین شده جلوگیری خواهد شد.


مسافران برنگردند، جریمه می‌شوند

جانشین عملیات پلیس راهور با تأکید بر اینکه افرادی که با خودروهای غیربومی در شهرهای دارای محدودیت و ممنوعیت تردد حضور دارند برای جلوگیری از جریمه احتمالی باید از این شهرها خارج شوند، می‌گوید: رویکرد پلیس این است که وسیله نقلیه غیربومی به شکل ارشادی و با همراهی پلیس از شهر خارج و به مبدأ اصلی خود برگردد.

اما واقعیت این است که در بسیاری از موارد شاهد بی‌توجهی افراد به توصیه‌های ارشادی هستیم و ازاین‌رو تصمیم به اجرای سیاست‌های سلبی برای متقاعد کردن افراد برای بازگشت به شهرهایشان گرفته‌ایم. ابراهیمی با بیان اینکه پلیس مجوز و ماموریتی برای توقیف خودروهای غیربومی در حال تردد که درمناطق ممنوعه تردد می‌کنند ندارد، می‌گوید: ستاد ملی مقابله با کرونا مجوزی به پلیس برای توقیف خودروها نداده است.

اعمال جریمه تنها سازوکار پلیس برای برخورد با افراد خاطی است و از این رو، موضوع جریمه متخلفان در شهرهایی که تردد پلاک غیربومی در آن تصویب شده است، با جدیت پیگیری می‌شود. او در پاسخ به این سؤال همشهری که برخی افراد، در مبادی ورودی شهرهای تردد ممنوع خودروی خود را پارک کرده و با وسایل نقلیه عمومی وارد شهرها شده‌اند، تکلیف این دسته از خودروها چیست، می‌گوید: ملاک پلیس تردد خودروی پلاک غیربومی در شهرهایی است که ممنوعیت تردد دارند. تا زمانی که این خودروها در شهر تردد نداشته باشند، پلیس نیز جریمه‌ای برای آنها منظور نخواهد کرد.


آخرین آمار تردد به استان‌های گردشگرپذیر

سفرهایی که مردم به استان‌های هدف گردشگری انجام داده‌اند، تأثیر خود را در شیوع آرام خیز چهارم کرونا در این استان‌ها گذاشته است. آنطور که معاون مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به همشهری می‌گوید، مجموع ترددهای ثبت شده در استان‌های مختلف کشور در بازه زمانی 10تا 16بهمن درست یک روز پیش از اجرای ممنوعیت تردد به برخی استان‌های گردشگر پذیر روندی افزایشی داشته است.

مهدی مخبر می‌گوید: در این بازه زمانی در استان گیلان در مجموع 680هزار و 4922تردد ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل از آن 16درصد افزایش یافته است. او ادامه می‌دهد: در استان مازندران نیز روند ترددها افزایشی بوده است؛ به‌گونه‌ای که با ثبت 704هزار و 850تردد شاهد افزایش 11درصدی تردد خودروها به این استان بوده‌ایم.

معاون مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از افزایش 8درصدی تردد در استان گلستان و 11درصدی به مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: 334هزار و 479تردد به استان گلستان و 348هزار و 112تردد به شهر مشهد دراین بازه زمانی ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، به‌ترتیب 2و 1درصد افزایش یافته است. مخبر با بیان اینکه استان اصفهان نیز از افزایش ترددها در بازه زمانی 10تا 16بهمن‌ماه بی‌نصیب نبوده است، می‌گوید: ثبت 973هزار و 506تردد در این استان نشان از افزایش 7درصدی تردد در محورهای مواصلاتی این استان در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل از آن دارد.


تردد به قم و بندرعباس کاهشی شد

این مقام مسئول درسازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، ادامه می‌دهد: استان قم در این بازه زمانی بالاترین نرخ تردد در جاده‌های کشور را به‌خود اختصاص داد؛ به‌گونه‌ای که در یک هفته بالغ بر یک میلیون و 436هزار و 653تردد در محورهای ارتباطی آن ثبت شد. با وجود این، روند تردد در جاده‌های منتهی به این استان، کاهشی 6درصدی در مقایسه با هفته قبل از آن داشته است.

مخبر ادامه می‌دهد: تردد در محورهای ارتباطی منتهی به شهر بندرعباس و استان هرمزگان نیز 7درصد در مقایسه با هفته قبل از آن کاهش داشته است و به 382هزار و 776تردد رسیده است. معاون مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به وضعیت تردد در محورهای ارتباطی منتهی به بوشهر، شیراز و قشم اشاره می‌کند و با بیان اینکه تردد در این محورها غیراز قشم که تغییری نداشته است، افزایشی بوده است، می‌‌گوید: با ثبت 425هزار و 452تردد در بوشهر و 891هزار و 457تردد در شیراز، محورهای مواصلاتی این شهرها به‌ترتیب شاهد رشد تردد 7و 8درصدی بوده‌اند.


ادامه ممنوعیت‌ها تا بعد از 22بهمن

درحالی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا تدابیر خود برای کاهش سفرها را با جدیت پیگیری می‌کنند که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی این ستاد، محدودیت تردد به استان‌های گردشگر پذیر تا 22بهمن به قوت خود باقی است. علاوه بر این محدودیت‌ها، ساعت منع تردد خودروها از ساعت 21تا 3بامداد نیز ادامه خواهد داشت و افرادی که با خودروی شخصی خارج از این ساعت تردد کنند 200هزار تومان جریمه خواهند شد. رانندگانی که به شهرهایی که پلاک بومی آن را ندارند سفر کنند، نیز 500هزارتومان جریمه خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha