عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تخصص و کارآمدی لازم را در حوزه کاهش اعتیاد ندارد، گفت: واگذاری بهره‌برداری هشت مرکز بهاران به بهزیستی اقدام درستی است مشروط به اینکه در قالب یک دستورالعمل شفاف، مسئولیت‌های سازمان بهزیستی و شان نظارتی شهرداری را مشخص کنیم.

۱۶ مرکز بهاران تغییر کاربری یافته یا غیرفعال است

سلامت نیوز: عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تخصص و کارآمدی لازم را در حوزه کاهش اعتیاد ندارد، گفت: واگذاری بهره‌برداری هشت مرکز بهاران به بهزیستی اقدام درستی است مشروط به اینکه در قالب یک دستورالعمل شفاف، مسئولیت‌های سازمان بهزیستی و شان نظارتی شهرداری را مشخص کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بهاره آروین در دویست و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه درخصوص لایحه «مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از هشت مرکز بهاران به سازمان بهزیستی استان تهران» چند ابهام وجود دارد، گفت: از ۲۶ مرکز بهاران شهرداری، ۱۶ مورد غیرفعالند یا تغییر کاربری داده شده‌اند. چند مرکز تحویل پلیس راهور و به یگان حفاظت تحویل داده شده است یا در اختیار دفتر شهردار است و چند سال است که از برخی از آن‌ها هیچ بهره‌برداری نمی‌شود که این یعنی ما این مراکز را به نام کاری ساخته‌ایم و به کام کار دیگری استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تخصص و کارآمدی لازم را در حوزه کاهش اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن ندارد، عنوان کرد: در حوزه گرمخانه‌ها نیز وضعیتی مشابه داریم و شهرداری تخصص و کارآمدی لازم را ندارد اما با ورود به این موضوع هزینه‌ای گزاف پرداخت می‌کنیم؛ آن هم بدون خروجی مناسب. ما به بهره‌برداران گرمخانه‌ها ساختمان می‌دهیم و هزینه آب و برق و گاز آن را هم پرداخت می‌کنیم و علاوه بر این‌ها بابت هر مددجو به مسئول اداره گرمخانه نفر شبی سی ۳۰ هزار تومان پرداختی داریم. ضمن اینکه سازمان خدمات اجتماعی را هم برای نظارت بر کار گرمخانه‌ها اختصاص داده‌ایم که اگر مخارج آن را هم حساب کنیم هزینه‌ها سر به فلک می‌کشد. این در حالی است که بهزیستی نه تنها ملک و هزینه آب و برق و گاز اختصاص نمی‌دهد؛ بلکه بابت هر مددجو به مسئول اداره گرمخانه تنها نفر شبی ۱۱ هزار تومان پرداخت می‌کند.

آروین در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه برخورد شهرداری با شورا در این موضوع جای انتقاد جدی دارد، بیان کرد: شهرداری در گذشته دو مرکز بهاران را به بهزیستی واگذار کرده و این در حالی است که این واگذاری ارتباطی با معضل اعتیاد نداشته است؛ بلکه این مراکز برای ساماندهی کودکان کار به بهزیستی واگذار شده‌اند که شورا با این رویکرد به مساله کودکان کار به‌جد مخالف بوده است. خود من در این رابطه نطق انجام دادم و اعلام کردم که شهرداری تهران نباید با این اقدام اشتباه بگیروببند کودکان کار همراهی کند. اما دوستان شهرداری بدون اینکه از شورا مجوز دریافت کنند این دو مرکز را بدین منظور واگذار کردند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: حال که شهرداری می‌خواهد هشت بهاران را در ارتباط با اعتیاد به بهزیستی واگذار کند، لایحه درخواست مجوز به شورا می‌فرستد آن‌هم درحالیکه یکی از معاونین که دچار تعارض منافع در خصوص این لایحه است، در صحن علنی با لایحه خود شهرداری صراحتا مخالفت می‌کند که این رفتار به قول رییس محترم شورا به معنای ارسال لایحه قلابی به شوراست. من معتقدم که این هشت مرکز اموال شهر هستند و مالکیت آن‌ها به هیچ وجه نباید واگذار شود اما زمانی که شهرداری مستقیما به چنین موضوعاتی ورود می‌کند، چند صد برابر هزینه می‌دهد؛ آن هم بدون خروجی مناسب.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه قانون وظیفه شهرداری را در ارتباط با مدیریت معضل اعتیاد صراحتا همکاری در اختصاص ملک اعلام کرده است، پیشنهاد من این است که اتفاقا بهره‌برداری مراکز بهاران را واگذار کنیم اما شهرداری برای استفاده از آن‌ها دستورالعملی با شاخص‌های شفاف در خصوص هزینه‌ها و خروجی‌ها تدوین کرده و به تصویب شورا برساند. با این دستورالعمل مسئولیت‌ها شفاف خواهد شد و شهرداری نیز می‌تواند بر اقدامات بهزیستی نظارت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha