یك متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: تماس طولانی ‌مدت با نور خورشید موجب بروز التهاب و چین و چروك در پوست می‌شود و می‌توان با رعایت نكاتی ساده از بروز آفتاب‌سوختگی در تابستان پیش‌گیری كرد.

سلامت نیوز : یك متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: تماس طولانی ‌مدت با نور خورشید موجب بروز التهاب و چین و چروك در پوست می‌شود و می‌توان با رعایت نكاتی ساده از بروز آفتاب‌سوختگی در تابستان پیش‌گیری كرد.

دكتر عبدالله صرامی در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: زمانی که تماس نور خورشید با پوست موجب ایجاد درد و حساسیت شود، آفتاب‌سوختگی ایجاد شده است. آفتاب‌ سوختگی معمولاً چند ساعت پس از تماس با نور خورشید بروز می‌كند و می‌تواند موجب ایجاد چین و چروك بر روی پوست، لكه‌های كبدی و سرطان‌های پوستی مانند "ملانوما" شود.

وی با بیان این ‌كه استفاده از كرم‌های ضدآفتاب، احتمال آفتاب سوختگی در تابستان را كاهش می‌دهد، افزود: قرمزی پوست، احساس گرمی یا داغ شدن پوست در هنگام لمس كردن، درد یا حساسیت پوست، تورم، تاول‌های كوچك شكننده، سردرد و تب و احساس خستگی در صورتی كه سطح آفتاب سوختگی وسیع باشد از مهمترین علائم آفتاب ‌سوختگی در تابستان است.

صرامی تصریح كرد: آفتاب ‌سوختگی می‌تواند هر قسمتی از بدن مانند لب‌ها، پوست سر و نرمه گوش‌ها را درگیر كند حتی چشم‌ها كه به اشعه ماوراء بنفش حساس هستند هم می‌توانند دچار سوختگی شوند. دردناك شدن چشم‌ها و احساس وجود شن در آنها از علائم این عارضه است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاكید كرد: در صورت تماس طولانی‌ مدت با نور خورشید، پوست ملتهب و پوسته‌ پوسته می‌شود. همچنین رنگ قسمتی از پوست بدن كه آفتاب‌ سوخته می‌شود در مقایسه با رنگ دیگر قسمت‌های بدن متفاوت خواهد شد.

معاون بهداشتی و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز گفت: تاول‌های بزرگ در پوست، تب و درد شدید، سردرد، اختلال هوشیاری، تهوع و لرز از علائمی است كه در صورت مشاهده باید حتما به پزشك مراجعه شود. همچنین در مواردی مانند افزایش درد و حساسیت پوست، تورم پوست و خروج چرك از تاول‌ها نیز باید حتما به پزشك مراجعه كرد.

وی درباره اقدامات اولیه هنگام بروز آفتاب ‌سوختگی، افزود: هنگام ابتلا به آفتاب ‌سوختگی باید محل آفتاب‌ سوخته را با حوله مرطوب پوشاند و در آب خنك سرد قرار داد. استحمام با آب خنك و استفاده از كرم‌های مرطوب ‌كننده نیز در كاهش علائم آفتاب‌ سوختگی موثر است. استفاده از محلول‌های حاوی الكل موجب باعث خشكی پوست می‌شود در نتیجه باید مراقب بود كه در محل آفتاب ‌سوخته از چنین محلول‌هایی استفاده نشود.

صرامی با بیان این‌ كه دست زدن به تاول‌ها، درمان را به تعویق می‌اندازد، گفت: برای كاهش درد ناشی از آفتاب‌سوختگی می‌توان با نظارت پزشك از آسپرین و یا بروفن استفاده كرد؛ البته مصرف آسپرین برای كودكان و نوجوانان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

معاون بهداشتی و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز افزود: برای پیش‌گیری از ابتلا به آفتاب‌ سوختگی، استفاده از كرم‌های ضد آفتاب توصیه می‌شود؛ كرم‌های ضدآفتاب باید دارای حداقل فاكتور حفاظت 15 باشند تا از پوست بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش A و B محافظت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha