پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

واکسیناسیون کرونا در کشورمان با استفاده از دوزهای نخستین محموله وارداتی واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه و با تزریق آن به فرزند سعید نمکی، وزیر بهداشت و شماری از اعضای کادر درمان آغاز شد.

مردم چشم انتظار واکسن کرونا

سلامت نیوز:واکسیناسیون کرونا در کشورمان با استفاده از دوزهای نخستین محموله وارداتی واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه و با تزریق آن به فرزند سعید نمکی، وزیر بهداشت و شماری از اعضای کادر درمان آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این درحالی است که تاکنون ۳هزار نفر از کادر درمان واکسینه شده‌اند و رئیس سازمان غذا و دارو از واردات دو میلیون دیگر از دوز واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه تا اواسط اسفند به ایران خبر داد. همان‌طور که شانه ساز اعلام کرده است: «اولین گروه دریافت کننده واکسن پرسنل آی سی یو و همچنین پرسنلی که به طور مستقیم با بیماران مبتلا به کووید_ ۱۹ سر و کار دارند، خواهند بود و بعد به ترتیب نیز گروه‌های سالمندان و بیمارانی که به دلیل نیاز و ویژگی‌‌های بیماری‌شان باید حتما در پروتکشن اصلی قرار بگیرند و بعد از آن، گروه‌های دیگر واکسن را دریافت می‌کنند.»

به گفته دیگر مسئولان ٨ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر سالمند داریم که بالای ۶۵ سال هستند و در اولویت دوم و گروه ١۶ تا ۶۴ سال با بیماری زمینه‌ای در اولویت بعدی قرار دارند. ٣٠ بهمن ١٠٠ هزار دوز و ١٠ اسفند ٣٠٠ تا ۴٠٠ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی روسیه وارد خواهد شد. روز سه‌شنبه بود که اولین فردی که واکسن روسی را دریافت کرد، پارسا نمکی، فرزند سعید نمکی، وزیر بهداشت که پیش از این و با توجه به حرف‌ و حدیث‌ها در رابطه با واکسن روسی کرونا گفته بود: «با هدف جلب اعتماد عمومی و برطرف شدن هرگونه شائبه، تزریق واکسن را از خانواده خودم شروع خواهم کرد.»، واکسن زد.

سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت و آموزش پزشکی، روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه طی مراسمی در بیمارستان «امام خمینی» تهران اعلام کرد واکسیناسیون در سراسر کشور در ۶۳۵ بیمارستان دولتی،‌ خصوصی و خیریه برای کارمندان شاغل در بخش‌های آی‌سی‌یو آغاز شده است. به گفته او پرستاران،‌ پزشکان و نیروهای بهیار از جمله‌ گروه‌های دریافت‌کننده واکسن خواهند بود. پیش‌تر سعید نمکی در واکنش به انتقادها به کیفیت و کارایی واکسن «اسپوتنیک وی» که واردات آن به کشور به صورت ناگهانی و طی سفر محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه، به مسکو اعلام عمومی شد، گفته بود «به کوری چشم خیلی‌ها» این واکسن را اول به «خانواده خودمان» تزریق می‌کنیم.

پیام رئیس جمهور به وزیر بهداشت
در مراسم رسمی آغاز واکسیناسیون که با سخنرانی رئیس‌جمهور،‌ صورت گرفت فرزند وزیر بهداشت اقدام به تزریق این واکسن کرد. حسن روحانی نیز در مراسم آغاز واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کرونا با ابلاغ دستور انجام این طرح خطاب به وزیر بهداشت که فرزند خود را برای تزریق اولین واکسن، پیشگام ساخته بود، گفت:

«همه مسئولان این کشور و همه ما بدون استثناء اگر اعلام می‌کنیم که واکسنی به عنوان واکسن قابل‌ اعتماد شناسایی شده است، باید آماده تزریق این واکسن باشیم و در این زمینه پیشگام شویم تا مردم بدانند اگر چیزی را اعلام می‌کنیم به آن اعتقاد داریم. اینکه شما گفتید من فرزند خود را برای تزریق اولین واکسن انتخاب کردم، از اینکه می‌گفتید خودم را انتخاب کرده‌ام ارزش بیشتری دارد چرا که آدم فرزند جوان و برومند خود را بیش از جان خود دوست دارد و شما او را پیشگام این طرح واکسیناسیون کرده‌اید.»


برنامه چهار مرحله واکسیناسیون کرونا
حدود یک ماه پیش وزارت بهداشت سند ملی واکسیناسیون کشور را تصویب کرد، سندی که اگرچه منتشر نشده است، اما کلیات آن توسط مسئولان وزارت بهداشت اعلام شده است. محمدمهدی گویا، به خبرآنلاین گفته بود: «اولین گروه کادرهای بهداشتی درمانی هستند که در خط اول قرار دارند، گروه دوم افراد پرخطر هستند، بعد گروه سوم برخی از مشاغل خاص هستند، مثل کسی که راننده وسایل نقلیه عمومی است، بعد هم بقیه شهروندان.» در واقع برنامه واکسیناسیون کشور، در چهار فاز مختلف اجرا می‌شود که روند آن از این قرار است؛ فاز اول، زمستان 1399؛ فاز اول واکسیناسیون کرونا، از 21 بهمن شروع شد و قرار است در این مرحله به کارکنان بهداشت و درمانی در خط اول مبارزه با بیماری و افراد بسیار پرخطر واکسن تزریق شود.

این گروه شامل سالمندان مستقر در آسایشگاه‌ها و جانبازان شیمیایی و بالای 50 درصد و سالمندان بالای 65 سال در خانه سالمندان و مبتلا به بیماری زمینه‌ای نیز است. براین اساس یک میلیون و 300هزار نفر در این فاز واکسینه می‌شوند و به 2 میلیون و 600هزار دوز واکسن نیاز است، تاکنون 10هزار دوز از این تعداد تامین شده است و قرار است در روزهای آینده تعداد بیشتری واکسن اسپوتنیک وارد کشور شود.

فاز دوم، بهار و تیر 1400؛ در فاز دوم که از ابتدای 1400 آغاز می‌شود، به چهار گروه افراد بالای 65 سال به ترتیب در گروه‌های 5 ساله از بالا به پایین، افراد بالای 65 سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای، افراد 16 تا 64 سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای و افرادی که به‌خاطر شغل‌شان با مردم در تماس‌اند واکسن تزریق خواهد شد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در این رابطه گفته بود: «در فاز دوم سایر گروه‌های پر خطر مثل سالمندان بالای 60 سال که در گروه‌های مختلف «80 تا 85 سال، 75 تا 80 سال، 70 تا 75 سال، 65 تا 70 و 60 تا 75 سال» رتبه بندی می‌شوند. این گروه‌ها از بالا به پایین برای دریافت واکسن اولویت‌بندی می‌شوند. افراد 16 تا 64 سال نیز که دارای بیماری زمینه‌ای هستند مثل دیالیزی‌ها، سرطانی‌ها و ... بر اساس شرایط اولویت بندی می‌شوند.» این یعنی حداقل 6.4 درصد از جمعیت کشور یعنی 5میلیون و 120هزار نفر در این مرحله واکسینه می‌شوند. فاز سوم، مرداد تا آذر 1400؛ در این بخش سه گروه افراد ساکن در مراکز تجمعی، افراد 55 تا 65سال بدون بیماری زمینه‌ای و افراد در مشاغل ضروری و کارکنان بهداشت که در خط اول مواجهه نیستند مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

رئیسی گفته بود: «فاز سوم برای افراد حاضر در مراکز پر تجمع است یعنی افرادی که ریسک ابتلا به بیماری در آن‌ها به نسبت فاز قبل کمتر است.» فاز چهارم، زمستان 1400؛ و در فاز نهایی و چهارم واکسیناسیون کرونا که احتمالا یک سال دیگر شروع می‌شود، به عموم مردم واکسن کروناویروس تزریق می‌شود. با توجه به واکسیناسیون حدود درصد جمعیت در فاز اول و دوم کرونا در کشور، انتظار می‌رود که حداقل تا چند ماه آینده وضعیت پاندمی در کشور کنترل نشود.

رکسانا مصلحی، اپیدمیولوژیست ژنتیکی از دانشگاه ایالتی نیویورک، در این رابطه به خبرآنلاین گفته بود: «می‌شود پیش‌بینی کرد که اگر به زودی و تا اواسط تابستان به درصد بالایی از مردم واکسن نزنیم، پائیز بدی خواهیم داشت. اگر حداقل حدود 70درصد افراد تا تابستان واکسن تزریق کرده باشند، پاییز می‌توانیم بگوییم که در حال کنترل اپیدمی هستیم.» البته این سرعت در واکسیناسیون شهروندان نسبت به کروناویروس تنها مربوط به ایران نیست، تزریق واکسن هنوز در بسیاری از کشورها شروع نشده است و کشورهای انگشت‌شماری موفق به واکسیناسیون بالای 10درصد جمعیت خود شده‌اند.


آمار کرونا در ثبات
در این بین و از روز سه شنبه (21 بهمن) تا چهارشنبه (22 بهمن) 61 نفر بر اثر ابتلا به کرونا جانباختند و تعداد جانباختگان بیماری در کشور نیز به 58 هزار و 686 تن رسید. همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،7585 بیمار جدید مبتلا به کووید_19 در کشور شناسایی شد که 611 نفر از آنان بستری شدند. مجموع بیماران کووید_19 در کشور به یک میلیون و 488 هزار و 981 نفر رسید.

3743 نفر از بیماران مبتلا به کووید_19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرین تحلیل‌ها، 36 شهرستان در وضعیت نارنجی، 178 شهرستان در وضعیت زرد و 234 شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند. شهرستان‌های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha