دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 30762
سلامت نیوز : دبیر انجمن گوارش و كبد ایران آپاندیس را شایع‌ترین علت عملهای جراحی دانست و عنوان كرد: 20 تا 30 درصد افرادی كه عمل می‌شوند، بعد از 5 ماه مشخص می‌شود كه آپاندیسشان سالم بوده است.

دكتر رضا ملك زاده در گفت وگو با ایسنا، علت تشخیص نادرست آپاندیسیت را شباهت آن با مشكلات دیگری چون عفونت‌های روده و نظیر آن عنوان و اظهار كرد: امكان تشخیص آپاندیسیت در كودكان زیر 3 سال، در زنان و مردانی كه بیش از 60 سال سن دارند و در زنان باردار به این علت كه دردهای گوناگونی دارند، مشكل‌تر بوده و با خطرات بیشتری همراه است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران، شایع‌ترین سن ابتلا به التهاب آپاندیس را دوره میانسالی عنوان كرد و افزود: البته التهاب آپاندیس در همه سنین قابل مشاهده بوده و مواجهه با درد آپاندیس وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش كه چند درصد افراد در طول عمرشان به التهاب آپاندیس مبتلا می‌شوند، گفت: به طور میانگین 150 تا 200 از هر 100 هزار نفر در هر یك سال گرفتار آپاندیسیت می‌شوند كه از این میان مردان 5/1 برابر بیشتر از زنان درگیر می‌شوند به این معنا كه برای هر مردی در طول عمر خود، 5/8 درصد شانس ابتلا به آپاندیس وجود دارد و برای هر زنی 5/6 درصد این احتمال وجود دارد.

این فوق تخصص بیماریهای گوارش و كبد هم چنین توضیح داد: به همین تعداد كه این بیماری مشاهده می‌شود عمل جراحی هم انجام می‌شود كه متاسفانه بعد از عمل مشخص می‌شود 10 تا 20 درصد این عمل‌ها ضروری نبوده و آپاندیس فرد سالم است و مشكل چیز دیگری بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا خطر انسداد روده پس از عمل جراحی آپاندیس بیمار را تهدید می‌كند یا خیر گفت: اگر عمل درست انجام شود این خطر وجود ندارد و مشكلی پس از عمل جراحی برای بیمار پیش نمی‌آید.

دكتر ملك زاده در تعریف آپاندیس اظهار كرد: آپاندیس یك زائده است شبیه به خود روده ولی باریك‌تر از آن كه در انتهای روده بزرگ قرار گرفته است و هنوز عملكرد خاصی برای آن پیدا نشده و نمی‌توان به طور دقیق گفت كه آپاندیس چه عملی در بدن انجام می دهد.

وی هم چنن ادامه داد: برداشتن این زائده هیچ گونه عارضه و مشكلی را برای فرد ایجاد نمی‌كند. آپاندیس جزو اعضایی از بدن است كه به تدریج در جریان تكامل انسان به صورت یك زایده باقی می‌ماند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره علت ایجاد التهاب آپاندیس تشریح كرد: چون این زایده یك طرفه است و یك دهانه باز دارد اگر به علت وجود مدفوع یا مواد زاید دیگر این مجرا بسته شود، رشد میكروب‌ها باعث ایجاد عفونت در آپاندیس می‌شوند. اگر این عفونت برطرف نشود ممكن است كیسه آپاندیس پاره شده و عفونت در محوطه شكم پخش شود.

وی ادامه داد: پاره شدن آپاندیس خطرناك است و می‌تواند در صورت عدم درمان به موقع با یك عفونت شدید در شكم منجر به مرگ شود.

دبیر انجمن گوارش و كبد ایران مهمترین علامت آپاندیسیت را "بی‌اشتهایی" معرفی كرد و گفت: علاوه بر درد كه شایع‌ترین تظاهر التهاب آپاندیس است بی‌اشتهایی علامت مهمی است كه معمولا هم به آن توجه نمی‌شود. درد ناشی از التهاب معمولا در اطراف ناف ظاهر شده و سپس در ناحیه راست تحتانی متمركز می‌شود. هر شخصی كه به آپاندیسیت دچار می‌شود، حتما بی‌اشتها شده. فردی كه احساس گرسنگی داشته باشد قطعا آپاندیسیت ندارد. در طول معاینات با فشار روی نقاط دردناك، اگر درد بیشتر شود می‌توانیم احتمال وجود آپاندیس را بدهیم. هم چنین این درد با حركت فرد شدت می‌یابد.

دكتر ملك زاده ادامه داد: درد آپاندیسیت معمولا با درد معده و درد شكم اشتباه نمی‌شود چرا كه معده در بالای شكم قرار دارد و آپاندیس در انتهای روده بزرگ.

وی در ادامه نقش عوامل ژنتیك و وراثت را در بروز التهاب آپاندیس مردود دانست و گفت: ارث هیچ تاثیری در ایجاد درد آپاندیس ندارد. ضمن آن كه نمی توان گفت رژیم غذایی ویژه‌ای هم می‌تواند در ابتلا به آپاندیسیت، تشدید آن و پیشگیری از آن نقش موثری داشته باشد. به طور دقیق مشخص نیست كه چرا بعضی افراد به آپاندیس مبتلا می‌شوند و برخی افراد دچار نمی‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و كبد درباره راه‌های تشخیص آپاندیس توضیح داد: آپاندیسیت باید زود تشخیص داده شود. بهترین راه تشخیص معاینه و توجه به بی‌اشتهایی یا اشتهای فرد مراجعه كننده است و در این زمینه سونوگرافی و سی تی اسكن ضرورتی ندارد.

وی ادامه داد: بیماار باید چند ساعت تحت مراقبت پزشك باشد، معمولا گلبول‌های سفید بیمار را چك می‌كنیم كه آیا تعداد آن زیاد شده است یا خیر. همین آزمایشات و معاینات بر ای تشخیص كافی است مگر در موارد استثنایی كه ممكن است سی تی اسكن و سونوگرافی لازم شود. به محض تشخیص، فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

دكتر ملك زاده درباره نقش تجویز آنتی بیوتیك در بهبود التهاب آپاندیس گفت: نباید سریع اقدام به تجویز آنتی بیوتیك كرد. آنتی بیوتیك به این منظور تجویز می‌شود كه مطمئن شویم عفونت دیگری بدن بیمار را تهدید نمی‌كند. معمولا 24 تا 48 ساعت پس از عمل جراحی آنتی بیوتیك به فرد داده می شود.

دبیر انجمن گوارش و كبد ایران در خصوص رعایت رژیم غذایی پس از عمل جراحی آپاندیس بیان كرد: به محض تشخیص آپاندیس بیمار نباید چیزی بخورد. پس از عمل هم ابتدا مایعات نرم برای او توصیه می‌شود و پس از این كه تحمل بدن بالاتر رفت غذای نرم و سپس غذای معمولی برای بیمار مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha