دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 30763

یكی از شایع‌ترین شكایات در مورد مشكلات دور چشم، تیرگی دور چشم بوده كه علت آن اغلب ناشناخته است. باید دانست كه تیرگی دور چشم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

سلامت نیوز : یكی از شایع‌ترین شكایات در مورد مشكلات دور چشم، تیرگی دور چشم بوده كه علت آن اغلب ناشناخته است. باید دانست كه تیرگی دور چشم می‌تواند:
1- علامتی از زمینه آلرژی در فرد باشد.
2- افراد آتوپیك، یعنی افرادی كه مستعد آلرژی‌های پوستی و حتی تنفسی (مثل آسم) هستند، یكی از ویژگی‌های پوستی‌شان تیرگی دور چشم است. واقعیت این است كه تیرگی دور چشم اغلب زمینه ژنتیكی دارد و داروهای موضعی تاثیر خیلی زیادی در بهبود آن ندارند اما داروهای متعددی به عنوان ضد‌تیرگی دور چشم وجود دارند كه گاه می‌توانند درجه تیرگی را تا حدی بهبود بخشند. بیشتر كرم‌های ضد‌تیرگی دور چشم‌ حاوی رتینول به عنوان یك ماده لایه‌بردار خفیف و نیز یك ماده ضدلك و بهبوددهنده وضعیت گردش خون پوست ناحیه هستند. ویتامین K به صورت موضعی یكی از مواردی است كه در بسیاری از كرم‌های ضدلك دور چشم به‌كار می‌رود و مقالات علمی متعددی در مورد تاثیر آن وجود دارد.

 از گیاهان مختلف نیز جهت كاهش تیرگی دور چشم استفاده شده است، مانند گیاه آرنیكا و شاه‌بلوط. هر چه پوست افراد تیره‌تر باشد، معمولا تیرگی دور چشم هم شایع‌تر است. گاه مشكلات داخلی مثل بیماری‌های تیروئید یا كم‌خونی و فقر آهن، خستگی و كم‌خوابی نیز به تشدید تیرگی دور چشم كمك می‌كنند و در بررسی این بیماران باید به این مسایل هم توجه كرد. حلقه‌های تیره زیر چشم معمولا ربطی به ناراحتی‌های فیزیكی یا میزان خواب ندارند.

 این عارضه به چند فاكتور تشریحی بستگی دارد و ممكن است از خصوصیات خانوادگی باشد. پوست پلك‌ها نازك بوده و حاوی بافت چربی كمی است.

خونی كه در عروق بزرگ نزدیك پوست پلك جریان دارد، از بیرون پوست پیدا بوده و در پوست ایجاد رنگ تیره مایل به آبی می‌كند. همچنین ممكن است همان موقع از عروق نشت خون به وجود آمده باشد، مثل واریس وریدهای اندام تحتانی باشد. حلقه‌های تیره هنگام خستگی یا پریدگی رنگ، در طول مدت قاعدگی و در ماه‌های آخر بارداری شدیدتر و ممكن است با بالا رفتن سن تغییر رنگ آشكارتر شده و به صورت دایمی در‌ آید.
حلقه‌های تیره معمولا با كرم‌های استتار كه اكثر تولیدكنندگان لوازم آرایشی در خط تولیدشان دارند، محو می‌شوند. با فروشندگان لوازم آرایشی درباره رنگ و طرز استفاده از آن مشورت كنید. كسانی كه عینك دارند، می‌توانند از شیشه‌های رنگی كمك بگیرند زیرا رنگ تیره، زیر عینك كمتر آشكار می‌شود.

راه‌حل
اولین و بهترین راه، حل مشكلات یاد شده است. هرچند در موارد مادرزادی حل مشكل چندان آسان به‌نظر نمی‌رسد. استفاده از ماسك‌های شبانه علاوه بر فراهم‌آوردن محیطی مغذی و مرطوب برای پوست صورت، باعث ایجاد آرامش مضاعف برای شما می‌شود. این امكان را برای پوست شما مهیا می‌كند كه پس از یك روز خسته‌كننده كاری پوست خود را در بهشت میوه‌ها با گل و بلبل تنها بگذارید. زمانی این تاثیرات دوچندان می‌شود كه در ماسك‌ خود از مواد آنتی‌اكسیدان یا ضد پیری نیز كمك گرفته شود.

روش‌های خانگی
1- مصرف پوست خیار و گذاشتن آن روی پوست به صورت روزانه
2- چای، پف و تیرگی زیر چشم را كاهش می‌دهد. پنبه را به چای آغشته كنید و به مدت 20 دقیقه به پوست پلك كمپرس كنید.
3- مصرف آب سیب زمینی به صورتی كه آن را به پوست زیر چشم بمالید. پنبه را به سیب‌زمینی آغشته كنید و به مدت 20 دقیقه روی پوست زیر چشم بگذارید.
4- مصرف سبزیجات و قرص‌آهن در صورت وجود فقر آهن
5- خواب كافی، هفت، هشت ساعت خواب در شب
6- شست‌وشو با آب خنك صبح كه از خواب بیدار می‌شوید، صورت‌تان را با آب خنك بشویید. این باعث می‌شود رگ‌های خونی زیر چشمان شما به یك باره بر اثر سردی آب منقبض و پس از چند دقیقه به صورت واكنشی متورم شود. افزایش خون‌رسانی درمان اصلی كبودی زیر چشم است.

روش‌های پزشكی
1- مزوتراپی، امروزه روش جدیدی به نام مزوتراپی با بهره‌گیری از جدید‌ترین و موثرترین داروهای موجود توانسته است در درمان كبودی و پف زیر چشم گام موثر بردارد.از بین این داروها می‌توان به ویتامین k، رتینول، ویتامین C، داروهای بازكننده عروق خونی مثل آرتی شوك، انواع اسیدهای میوه‌ای مثل گلیكولیك اسید و مواد مغذی برای سلول‌های پوستی شامل اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه ضروری برای فعالیت سلول‌های پوستی اشاره كرد. البته این مواد پیش از این در انواع كرم‌ها و لوسیون‌های دور چشم به‌كار رفته و امتحان خود را پس داده‌اند اما از آنجایی كه جذب این مواد از روی پوست با محدودیت‌هایی روبه‌رو است، تزریق زیر پوستی آنها به روش مزوتراپی درمان را بسیار مطمئن‌تر كرده است.
2- شب قبل از خواب كرم دور چشم مناسب استفاده كنید.
3- یكی دیگر از داروهای پرمصرف در تیرگی زیر چشم، مواد پركننده و آب‌رسان است كه قادر است خشكی و گودافتادگی پوست زیر چشم‌ها را به شكل قابل قبولی ترمیم كند.
4- تزریق چربی در گودی زیر چشم باعث می‌شود تیرگی كمتر جلب توجه كند. شاید تزریق چربی در زیر پوست باعث شود خون جاری در عروق زیر پوست كمتر از روی پوست نمایان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha