دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 30765

یكی از علایم شایعی كه باعث شكایت بسیاری از مراجعه‌كنندگان به درمانگاه‌ها می‌شود، گرفتگی بینی است كه در این حالت بیمار احساس می‌كند بینی او باز نیست و عبور هوا از بینی به طور ناقص انجام می‌شود و در این حالت در بینی، یا انسداد كامل پیش می‌آید یا به طور نسبی بسته می‌شود.

سلامت نیوز : یكی از علایم شایعی كه باعث شكایت بسیاری از مراجعه‌كنندگان به درمانگاه‌ها می‌شود، گرفتگی بینی است كه در این حالت بیمار احساس می‌كند بینی او باز نیست و عبور هوا از بینی به طور ناقص انجام می‌شود و در این حالت در بینی، یا انسداد كامل پیش می‌آید یا به طور نسبی بسته می‌شود. این مساله ممكن است دو طرفه باشد و همچنین ممكن است یك بینی بسته باشد و دیگری باز باشد و بعد از چند ساعت همان بینی كه بسته بود، باز باشد و بینی دیگر بسته باشد و این سیكل تكرار شود و بالعكس.

 این حالت اخیر، كه خیلی از افراد از آن شكایت دارند، بیماری نیست، بلكه سیكل طبیعی و سیكل فیزیولوژیك بینی است و افراد نباید از این بابت نگران باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق حدود هر یك تا چهار ساعت یك‌بار در هر فرد طبیعی یكی از سوراخ‌های بینی به طور نسبی بسته می‌شود و یكی باز می‌شود و آن بینی كه بسته بود، بازتر عمل می‌كند. بعضی از افراد می‌خواهند در این حالت با قدرت زیاد و سریع از بینی نفس بكشند و اظهار می‌دارند كه نمی‌توانند این عمل را انجام دهند، در اینجا باید عنوان شود كه این كار، انتظار درستی از بینی نیست و بینی وظیفه‌اش این است كه هوا را به آرامی از بین شاخك‌هایی كه داخل بینی قرار دارند، هدایت كند. هوا به آرامی از بین اینها عبور می‌كند و در این مدتی كه هوا از این شاخك‌ها عبور می‌كند، گرم و مرطوب می‌شود تا بتواند به حنجره و ریه برسد.

علاوه بر گرم و مرطوب كردن هوا، بینی وظیفه دارد كه ذرات معلق موجود در هوا را بگیرد. از طرفی چون مخاط بینی مرطوب است، برخی از میكروب‌ها و ذراتی كه در هوا موجود است، در هنگام عبور از بینی، به مخاط بینی می‌چسبد، یعنی بینی یك وسیله دفاعی است و مخاط بینی باعث می‌شود كه این میكروب‌ها و ذرات به ریه نرسند.

یكی دیگر از كارهای بینی علاوه بر تنفس و دفاع بدن، نقش در عمل بویایی است. با رسیدن مولكول‌های ماده بودار به مخاط بویایی فرد بو را حس می‌كند اما عوامل ایجاد‌كننده گرفتگی بینی كدام است؟ و در چه افرادی گرفتگی بینی به طور معمول دیده می‌شود؟

در گرفتگی بینی چندین عامل می‌تواند دخیل باشد، ولی مهم‌ترین علت در حال حاضر آلرژی و حساسیت بینی است كه تقریبا در همه افراد و در تمام سنین دیده می‌شود. اغلب گرفتگی بینی در بهار یا پاییز تشدید می‌شود، البته علایم دیگری نیز به همراه گرفتگی ممكن است وجود داشته باشد مثل عطسه، خارش بینی و ترشح مایع زلال از بینی.

از علل دیگر، انحراف دیواره بین دو حفره بینی یا انحراف سپتوم بینی است. در بعضی از افراد، دیواره بین دو حفره بینی كاملا صاف نیست و در نتیجه ممكن است گرفتگی بینی ایجاد شود. یا ممكن است در اثر تكامل، طوری استخوان و غضروف‌های داخل بینی رشد و تكامل پیدا كند كه به صورت صاف نباشد و كج باشد. از علل دیگر می‌توان به ضربات وارده به بینی اشاره كرد كه در اثر ضربه، چه در كودكی و چه در بزرگسالی، ممكن است به یك طرف بینی فشار وارد شود و به انحراف بینی و در نهایت باعث گرفتگی بینی شود. همچنین در كودكانی كه دچار بزرگی لوزه سوم هستند (چون لوزه سوم در انتهای بینی وجود دارد)، عبور هوا مشكل می‌شود.

اما علایم گرفتگی بینی كدام است؟ چه علایمی همراه گرفتگی بینی می‌تواند وجود داشته باشد؟
از مهم‌ترین علایم گرفتگی در بینی، عدم عبور هواست. علاوه بر آن ترشح نیز از بینی وجود دارد، مانند تورم مخاط بینی به خاطر آلرژی كه می‌تواند باعث ترشح آبكی از بینی شود. اگر یك تومور بدخیم در بینی باشد، علاوه بر گرفتگی می‌تواند ترشح خون‌آلود (نه آبكی و زلال) هم دیده شود. ‌گیر كردن جسم خارجی (كه از علل كمتر شایع است)، مانند دانه حبوبات یا قطعه‌ای از مداد پاك‌كن در داخل بینی می‌تواند باعث گرفتگی بینی و عدم عبور هوا شود.

در مواردی ممكن است فرد دارای تومور خوش‌خیم به نام آنژیوفیبروم باشد كه در این صورت هم گرفتگی بینی رخ می‌دهد. البته می‌تواند باعث خونریزی هم شود و با ترشح زلال یا چركی و خون‌آلود و خونریزی از بینی، تورم بینی، تورم صورت و بدفرم شدن صورت همراه باشد.

 در موارد شدید ممكن است این علت‌ها باعث بد شكل شدن ظاهر بینی شوند، مانند كسانی كه دارای پولیپ یا یك توده خوش‌خیم در داخل بینی هستند كه در اثر كم‌توجهی و عدم درمان آن، حجمش زیاد می‌شود و ظاهر بینی را پهن می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha