سلامت نیوز : پیروی از رژیم‌های لاغری  خودسرانه و نامتعارف موجب بروز آسیبهای جدی بر سلامت فرد می شود.
دکتر غیور مبرهن عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تبعیت از رژیم‌های لاغری خودسرانه، پیروی از یک رژیم به صورت گروهی بدون در نظرگرفتن ویژگی های فردی، افراط در سبک‌سازی وزن بدن با توسل به نخوردن و انجام ورزشهای سنگین، موزون‌سازی بخشی از اندام بدن با توسل به شیوه‌های غیرعلمی و همچنین استفاده از انواع قرصها را از جمله معضلاتی عنوان کرد که به اعتقاد متخصصان تغذیه، سلامتی بخشی ازجوانان جامعه را در معرض تهدید قرار داده است..
وی گفت: گفت و گو درباره انواع رژیم‌های لاغری و موفق یا ناکارآمد بودن آنها اکنون به جذاب‌ترین موضوع در محافل زنان بویژه دختران جوان تبدیل شده است و  اغلب افرادی که رژیم‌های لاغری را در دستور کار قرار می‌دهند کاهش وزن و رهایی از چاقی را انگیزه خود اعلام می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: به اعتقاد متخصصان تغذیه، کاهش وزن و لاغری اگر چه فوایدی چون بالا رفتن کیفیت زندگی ،کاهش فشار خون، کاهش سطح چربی‌ها و همچنین پایین آمدن خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را به دنبال دارد، ولی چنانچه به صورت خود سرانه، بدون مشورت پزشک و یابه شکل بسیار کوتاه مدت و فشرده دنبال شود، آثار جبران ناپذیری در پی خواهدداشت.
استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بر ضرورت تشخیص علت اضافه وزن و چاقی در افراد، پیش از آغاز رژیم لاغری تاکید کرد و نسبت به پیامدهای منفی پیروی از رژیم‌های لاغری خودسرانه هشدارداد.
دکتر غیور مبرهن دریافت انرژی اضافی نسبت به میزان مصرف آن را مهم‌ترین عامل در اضافه وزن وچاقی در میان زنان ایرانی دانست و تاکید کرد:در این مورد از چاقی‌ها گام نخست برای لاغری، تغییر شیوه زندگی از حالت کم تحرکی به وضعیت پرتحرکی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درمان چاقی با توسل به روش‌هایی مانند رفتاردرمانی ، ورزش، رژیم درمانی ودرمان دارویی را مراحل پس از تغییر شیوه زندگی دانست.
وی بر اهمیت مشاوره با کارشناسان و متخصصان تغذیه برای کاهش وزن تاکید کرد و افزود: پس از تغییر شیوه زندگی، بهترین رژیم لاغری برای افراد رژیمی است که بر پایه کاهش کالری دریافتی روزانه و جایگزینی غذایی باشد.
دکتر غیور توسل گرایش برخی از دختران جوان به راههای غیرمتعارف برای کاهش وزن به دلیل آثار سوء آن به لحاظ علمی غیرقابل تایید دانست و اظهار داشت: هدف از رژیم‌های لاغری تامین سلامت فرد است حال آنکه استفاده ازاین موارد سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha