مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: شیوه زندگی، نوع تغذیه اضافه وزن و میزان فعالیت بر باروری تاثیر دارد.

رژیم های غذایی که قدرت باروری زنان و مردان را بهبود می‌بخشد

سلامت نیوز:مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: شیوه زندگی، نوع تغذیه اضافه وزن و میزان فعالیت بر باروری تاثیر دارد.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان در حاشیه  کارگاه آموزش مجازی "نقش تغذیه در باروری و ناباروری"  با اشاره به نقش تغذیه در سلامت باروری گفت: رژیم غذایی متعادل و مناسب از عوامل موثر در حفظ سلامت باروری است که باید به آن توجه شود.


مهسا مهاجری با بیان اینکه شیوه زندگی، نوع تغذیه اضافه وزن و میزان فعالیت بر باروری تاثیر دارد، تصریح کرد: مواد مغذی مورد نیاز برای تولید هورمون‌های جنسی، سلامت اسپرم و تخمک و رشد جنین شامل ریزمغذی، آنتی اکسیدان، ویتامین‌های D ،E ،C ،B12، اسید فولیک، آهن، سلنیوم، روی، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی هستند.


وی اضافه کرد: درشت مغذی‌هایی چون پروتئین، فیبر، چربی و کربوهیدرات نیز تاثیر مستقیمی بر باروری دارند.


این مشاور تغذیه به تاثیرات منفی حالات روحی نامناسب و استرس، اشاره و یادآور شد: استرس باعث بروز مشکلات هضمی، بی‌اشتهایی، خستگی، کاهش تولید انسولین، تخلیه انرژی و مواد مغذی و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود که این عوامل عدم باروری در زنان و مردان را به دنبال دارد.


مهاجری با اشاره به نقش مکمل‌های آنتی اکسیدانی بر کاهش استرس، خاطرنشان کرد: این مواد مغذی می‌توانند از تخریب بدن جلوگیری کنند و باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، ترمیم و افزایش توان بدنی و کاهش استرس شوند.


وی به نقش منحصر بفرد متابولیسم اکسیداتی در فیزیولوژی تولیدمثل زنان اشاره کرد و ادامه داد: غذاهای غنی از چربی می‌تواند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در محیط تخمک شود و بر رشد جنین تاثیر مخرب بگذارد.


مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه مکمل‌های آرژنین و کارنتین، منبع اصلی انرژی و لازمه تحرک اسپرم است، اضافه کرد: کاهش میزان باروری مردان یکی از مسایل مهم باروری است که این مکمل‌ها، دارویی موثر در افزایش تعداد و قدرت تحرک و حرکت رو به جلوی اسپرم دارد.


مهاجری، اضافه وزن را از عوامل افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو دانست و افزود: چاقی موجب اختلال عملکرد اندوتلیان و متابولیکی بدن شده و التهاب ناشی از آن نقش مهمی بر سلامت دارد.


وی با بیان اینکه کاهش وزن و مدیریت سبک زندگی می‌تواند قدرت باروری زنان و مردان را بهبود بخشد و در درمان ناباروری تاثیرگذار باشد، یادآور شد: افزایش وزن در زنان، افزایش شیوع تخمدان پلی‌کیستیک، سیکل‌های قاعدگی نامرتب، نازایی، سقط و شکست در درمان‌های ناباروری و حتی مشکلات دوران بارداری را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha