سلامت نیوز : رئیس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت گفت: سیاست وزارت بهداشت دیكته كردن تعداد فرزند به خانواده‌ها نیست بلكه انتخاب تعداد فرزند باید از سوی خانواده و بر اساس 3 اصل آگاهی، آزادی و مسئولیت صورت بگیرد.

محمد اسلامی در گفت‌وگو با  فارس در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینكه بهترین فاصله سنی بین فرزندان چند سال است اظهار داشت: فاصله 3 تا 5 سال بهترین زمان برای بارداری مادران بین فرزند اول و دوم است.

وی افزود: پیش از این فاصله سنی 2 تا 3 سال را مطرح می‌كردیم چرا كه حداقل زمانی كه ممكن است مادر بتواند تمام توانایی‌های لازم خود را بازیابی كند و فرزند اول خود را شیر دهد دو سال است، این چیزی است كه هم در آیات قران آمده و هم از لحاظ علمی ثابت شده است كه مادر باید دو سال شیر بدهد كه شش ماهه اول تغذیه انحصاری و یك سال و نیم بعد هم از لحاظ عاطفی به كودك كمك می‌كند و هم در رشد او تاثیرگذار است.

رئیس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت اضافه كرد: سه سالگی دوران بسیار حساسی است دورانی كه باید به كودك بها داده شود تا بقیه عمرش بهترین رشد روحی و روانی را داشته باشد و اگر مادر قبل از سه سال باردار شود نمی‌تواند وقت لازم را برای كودك اول بگذارد بنابراین سن 3 تا 5 سال را بین فرزند اول و دوم توصیه می‌كنیم نه كمتر.

اسلامی افزود: در این راستا با توجه به اطلاعات آماری كه وجود دارد دیده شده وقتی مادری می‌خواهد فرزند بعدی را به دنیا بیاورد اگر فاصله سنی بیش از 5 سال باشد ریسك حاملگی دوم مانند حاملگی اول پرخطر است. زیرا تا قبل از 5 سال بدن حالت‌ها و آمادگی‌هایی را كه در بارداری اول كسب كرده در خود دارد و واكنش كمتری نشان می‌دهد اما پس از 5 سال به حالت اول برگشته و همچنین بدن مسن‌تر شده است كه طبیعتاً سخت‌تر خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا سیاست دو فرزند كافی است هنوز در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود گفت: سیاست ما دیكته كردن تعداد فرزند به خانواده‌ها نیست. این سیاست جدید به سال 1994 میلادی یعنی سال 1373 شمسی در كنفرانس بین‌المللی جمعیت كه در كشور مصر و شهر قاهره برگزار شد بر می‌گردد كه از ایران هم یك هیئت 10 نفره به سرپرستی آیت‌الله تسخیری در این كنفرانس شركت كردند.

وی گفت: از مصوبات این كنفرانس این بود كه دولت‌ها نباید تعداد فرزند‌ان خانواده‌ها را به آنها دیكته كنند بلكه انتخاب تعداد فرزند باید از سوی خانواده و براساس سه اصل آگاهی، آزادی و مسئولیت صورت بگیرد. چرا كه خانواده با مسئولیتی كه در قبال جامعه، آموزش و تربیت فرزند دارد باید تصمیم بگیرد كه چه تعداد فرزند و با چه فاصله سنی داشته باشد.

وی اذعان داشت: از سال 73 این موضوع در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفت و هر 5 سال گزارشی مبنی بر اینكه چقدر توانسته‌ایم در این راستا حركت كنیم منتشر می‌كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه در حال حاضر وزارت بهداشت چه برنامه‌ای برای تنظیم خانواده دارد گفت: در یك مقطع زمانی طی سال‌های 68 بحث كمیت جمعیت را داشتیم كه با 36 درصد حاملگی ناخواسته روبه‌رو بودیم اما اكنون با بحث كیفیت روبه‌رو هستیم و سعی می‌كنیم روی كیفیت بارداری‌ها كار كنیم.

وی اظهار داشت: اینكه گیرنده خدمات دچار مشكل یا بارداری ناخواسته نشود از اهداف ماست. وقتی می‌توانیم ادعا كنیم كیفیت بهتری داریم كه تنوع بیشتری در روش‌های پیشگیری از بارداری داشته باشیم و در مقاطع مختلف روش‌های نوین ارائه كنیم كه فرد بهتر بتواند انتخاب كند.

اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال از ابتدای سال 89 سعی كرده‌ایم راهنماهای بهتری را برای مادران به كار گیریم كه دقیقاً گام به گام و قدم به قدم آموزش می‌دهند و راهنمایی‌های جدید و با كیفیت ‌را به مردم ارائه می‌كنند. همچنین برای اطلاع رسانی از كانال‌های مختلف مانند رسانه‌های تصویری خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها اطلاع‌رسانی كرده‌ایم.

وی گفت: سالانه یك میلیون و 800 هزار نفر در كشور ازدواج می‌كنند كه خواستار سلامت خانواده چه از نظر جسمی، روحی، روانی، اجتماعی، معنوی برای آنها هستیم و سعی می‌كنیم با آموزش‌های قبل از ازدواج زندگی بهتری را برای آنها به وجود بیاوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha